Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: effektskillnader mellan steg och bas

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    effektskillnader mellan steg och bas

    Tja!

    Funderar på hur olika effektskillnader märks av mellan slutsteg och bas.

    Som exempel så driver jag en bas nu med rms 400W, steget krämar ut 550W enligt spec.

    Om jag istället skulle ha en bas med rms 600W och köra samma motstånd på samma steg, som då ger 550W, hur skulle ljudet påverkas? Kommer jag uppleva någon försämring utifrån de??

    Förklara gärna någon som kan

    Mvh Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Svårt att säga utan att veta mer, men om båda basarna har samma känslighet (xxdB/w) så kommer det spelar lika högt vid samma nivå, men du kan då även skicka på mer effekt och spela ännu högre än med nuvarande bas. Men det finns en massa annat som påverkar också så det går inte att generalisera riktigt, samt att det finns andra aspekter än hur högt det spelar.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    okej ja det kan jag tänka mig att det är svårt att svara på!
    men det jag tänkte mest få bekräftat var att det inte behöver låta illa när man vrider på bara för att steget inte krämar ur lika mkt effekt som basen vill ha enl "rms"... vet inte själv vad hälften av det jag pratar om betyder men men...

    Spelar med en cdt 12" rms 400W nu med dubbla 4ohm spolar så den är kopplad på 2ohm, och då ska steget kunna ge 550W.

    Anledning att jag frågar är att jag ev tänkte bygga nå snyggt med dubbla basar och det vore ju skönt att slippa köpa nytt slutsteg!

    Vad rekomenderas? dubbla 12or? enkel 15"? dubbla 15"?? hittade en lättdriven orion 15" som jag skulle kunna trycka i 2st utav, men det kanske bara är skit.

    Jag är en sån som behöver fråga typ 500pers innan jag bestämmer mig för något innerst inne så vet jag vad jag skulle vilja pröva men ja... du fattar...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Mer konarea = mer tryck, men det blir inte så kul om du inte har nog med effekt. Så satsa på ett par lättdrivna basar först och främst, och helt så att dom tillsammans inte tål mer Wrms än vad steget kan ge ut. Det kommer även fungera med högre effekttålighet på basarna än vad steget kan ge ut men då är risken att du vrider på mer än steget orkar och skickar då ut en dålig signal till basarna.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Okej tack för tipsen

    Vad tros om den här? Någon som har erfarenhet av dessa basar?

    http://blekingebilradio.se/product.html ... gory_id=25

    Den kan jag ju koppla i 2ohm eftersom den har 2x4ohmspolar, och då ger steget 550W och den där basen har 500Wrms.. Låter ganska bra tycker jag? Får både större konarea och mer effekt än nuvarande basen

    Blir lättare att bygga också med en bas istället för två
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Den borde spela på rätt hyfsat, har dock inte hört L3 men väl L5 och några direkt rappa basar är det inte men dom spelar rejält med djupbas!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    okej... du vet inget om Orion XTR PRO 154?
    http://blekingebilradio.se/product.html ... gory_id=25

    Hittar inga omdömen någonstans. Nå tips på någon annan bra bas?? så länge det blir bättre än med min cdt 12a så är det ju bra hehe vill ju gärna ha en som jag kan koppla ner på 2 ohm.

    kicker basen ville ha sån jävla stor lådvolym, sen verkar kvaliteten inte vara den bästa utifrån vad jag läst nu idag...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Har ingen erfarenhet av Orion men en bas som jag vet spelar på duktigt är Hertz HX380D, tyvärr verkar lillebror ES380 inte finnas med dubbelspole, annars hade jag rekommenderat den. HX kräver dock inga mängder med effekt för att spela på bra, men dom klagar inte över mycket effekt heller.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Okey! aja jag får klura lite sen får vi se vad det blir
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Hej,

    Saker som påverkar ljudet:
    Lådans konstruktion och volym
    Slutstegets förmåga att driva högtalarelementen, dvs vad klarar steget att leverera för effekt.
    xW RMS 20-20.000 hz vid x%THD samt hur mycket ström steget klarar av att leverera ett strömstarkt(oftast tungt och dyrt) steg kan hålla kontrollen(styra)konerna, distribution gör oftast att man spelar sönder högtalarelementen.

    För att uppleva skillnad på ökning av volymen(ljudtrycket)(dvs 3db) så krävs det en fördubbling av effekten på steget....så mao 400 w el 500 w har eg ingen större betydelse.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Distortion förstör högtalare, inte distribution. Sen om man kollar på två identiska steg med den enda skillnaden att det ena levererar 400Wrms och 500Wrms så nej, då kommer man inte märka nån direkt skillnad. Men det är aldrig fel med mer effekt, fast jag tar hellre ett klenare steg med mer dämpfaktor än vice versa.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    En högtalare specad till 4 ohm har det som "medelresistans". Ett högtalareelement kan ha lägre resistans än specat vid delar av arbetsområdet. Dessutom (nu antar jag att ni kör med aktiva delning) kommer ett passivt filter att introducera fasvridningar och ett förändrat utseende på kurvan för resistans-frekvens.

    Så bara för att ett slutsteg klarar av 550W vid 2 ohm behöver inte det betyda att slutsteget gillar 1 eller 1,5 ohm vilket antagligen kommer att vara lägstavärdet för baslådan. Ett slutsteg brukar ofta inte lämna speciellt mycket effekt vid dessa nivåer. Sen bör man inte stirra sig bling på effekten i varken högtalare eller slutsteg, det anger bara maxvärden och oftast har distortionen nått jobbiga nivåer vid dessa värden.

    Om ni vill att det ska låta mycket ska ni fundera på alternativa principer för konstruktionen av baslådan. En ökning av förstärkareffekten kommer knappast spela någon roll för högsta ljudtryck. 400-600 W ger bara en skillnad om någon dB och det krävs 10 dB skillnad för att det ska upplevas som en fördubbling av ljudnivån. Att dubbla effekten i slutsteget ger bara 3 dBs ökning.

    Sikta istället på att bygga en bra låda med hög känslighet och skaffa ett slutsteg anpassat till den elektriska last som lådan utgör, här kan också val av baselement göra valet av slutsteg lättare. Det finns simuleringsprogram som visar vad som händer.


    Jämför gamla tidens horn-högtalare där man kunde spela idiothögt med endast ett par ynka watt inmatat i högtalaren (över 100 dB/1w/1m). I brist på stora förstärkare fick man bygga effektiga högtalare.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    25

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    En högtalare specad till 4 ohm har det som "medelresistans"....[/i]
    Fast nu mäter man ju inte högtalare i resistans utan i impedans, därav fenomenet du beskriver nedan!
    Saab 9-3 SC Vector -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Citat Ursprungligen postat av andersanders
    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    En högtalare specad till 4 ohm har det som "medelresistans"....[/i]
    Fast nu mäter man ju inte högtalare i resistans utan i impedans, därav fenomenet du beskriver nedan!
    Givetvis har du rätt. Jag tyckte att det kändes fel när jag skrev det men hastade istället vidare till nästa stycke...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: effektskillnader mellan steg och bas

    Jag kanske ska förklara hur mitt ljud ska se ut så kanske man kan få lite mer rekomendations vad jag borde göra...

    Framsystem: Dubbla CDT 6.5kit någonting, till detta behöver jag ett lämpligt slutsteg!

    Hatthyllan: 5.25 mtx-kit som jag ska tänkte driva på mitt mtx thunder 2kanalssteg, det duger gott och väl som det är.

    Bagage: Ska införskaffas en 15" bas av något slag. För närvarande har jag et gz 1.800mk2 steg som ska ge 350W i 4ohm, 550W i 2ohm, 650W i 1ohm.

    Så det som jag ska köpa är alltså ett steg till framsystemet, en 15"bas som spelar bra till gz-steget eller ev ett nytt monoblock i rimlig prisklass.

    Är kenwoodstegen bra?
    Priserna verkar rimliga. Tanken jag fick då var detta till framsystemet: http://nardik.se/produkt/KAC7204

    Sen detta monoblock till en 15", som exempel den där Hertzbasen som Chriztoffer rekomendera: http://nardik.se/produkt/KAC9150D

    Det blir snyggt där bak med dom stegen också vilket är ett plus

    Men kom gärna med förslag till andra steg och åsikter!
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. Skillnad mellan steg 1 bensin och etanol. Saab 9-5 2.0t
    Av bubisen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 20:12
  2. effektskillnader mellan 99 V-power - 98 - 95 oktan
    Av Rajjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 01:54
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40
  4. Söker steg-för-steg beskrivning. demontering slavcyl og900
    Av RonnyO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •