Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dimljus höger bak

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Dimljus höger bak

    Hej alla!

    Jag har precis skaffat mig en 95 aero -01, som jag än så länge är nöjd med, första saab:en faktiskt

    Men så finns det ju alltid lite problem, och det jag stör mig mest på ljust nu är att den hela tiden indikerar trasig lampa bak, och det är höger dimljus har jag förstått.
    Givetvis har jag bytt lampa, men det hjälpte inte, då tog jag den fungerande infästningen från vänster & provade, men då fungerade det inte heller. Så det måste ju vara att det inte kommer fram ström eller.. Kablar osv ser fina ut, kan det vara någon skarv som strular?

    Tyvärr har jag inget mätinstrument att testa med men det borde ju vara så..
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #2

    Re: Dimljus höger bak

    Det ska väl inte vara nåt dimljus höger bak, utan bara på vänster sida?
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Dimljus höger bak

    Visserligen satt det ingen lampa där alls nu när jag satte dit en, men på min förra bil var det dimljus på bägge sidor... och det går ju en kabel till kontakten..

    Dessutom så fungerar alla andra lampor, tom kollat skyltbelysningen

    edit: har du bara på vänster??
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Dimljus höger bak

    Det ska bara vara dimljus på vänster sida, även fast det går att stoppa i en lampa på höger sida.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Dimljus höger bak

    wtf..
    Vad kan menas med att bakljus är trasigt då??
    Alla lampor fungerar då ju, vanliga röda på bägge sidor, broms bägge sidor, back bägge sidor...

    edit: o blinkers!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  6. #6

    Re: Dimljus höger bak

    Byt till nya lampor, av samma fabrikat, i bakljusen.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Dimljus höger bak

    Är du HELT säker på att alla lampor bak funkar? Alltså inte att det lyser på bägge sidor utan att alla glödlampor funkar? Det är ju nämligen så att det ibland sitter dubbla lampor per funktion.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Dimljus höger bak

    FIXAT! Tror jag...

    Men jag kommer aldrig förstå mig på bilar...
    I morse gjorde jag som frippe sa, åkte till mekonomen o köpte 2st nya "vanliga" baklampor.
    1:a starten efter fanns felmedd kvar, men efter det har jag nu startat 6 ggr utan fel!
    Så nya glödisar löste det hela (även att de gamla funkade skitbra! )

    Tack för er hjälp, & tack FRIPPE!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Dimljus höger bak

    Tji fick jag..
    Nu har den där jvla varningen börjat komma igen. Jag har haft ut insatserna och dubbelkollat så varenda lampa lyser, och det gör de så fint...

    Har ni några fler ideér? Det måste ju vara nåt signalfel nånstans tycker man. Insatserna är lite ärgade på vissa platser, kan det bero på det tror ni? Jag ska prova & sandpappra lite och se om det hjälper.. återkommer..
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Dimljus höger bak

    Kan säkert bero på att de är ärgade. (Dålig kontakt).

    Kan också vara att någon lampa i sig är glapp (någon av de du inte redan bytt alltså)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Dimljus höger bak

    Pust!
    Ingen skillnad efter jag tagit bort den ärgning jag kan se.
    Får väl försöka leta upp & prova med andra insättningar.

    Men hur som helst kan jag nog strunta i dem i luckan eller vad tror ni? Alltså dimljus & backljus, för varningen lyder "Bakljus ur funktion" & vad jag förstår så ska det även finnas en "Backljus ur funktion", så det borde ju innebära att problemet gäller de som sitter i chassit så att säga, eller har jag fel?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156

    Re: Dimljus höger bak

    Jag vet inte riktigt vilka lampor som övervakas. Men appropå bakluckan, är det en sedan eller kombi?

    Det är inte helt ovanligt att kablaget till bakluckan går sönder i skarven mellan karossen och luckan om man säger så, och det främst (kanske uteslutande?) på sedaner och kan skapa diverse strul med funktionerna till bakluckan. Antingen att det inte funkar alls eller ger kortslutning osv.

    Om det är så att det är någon av ljusen i luckan som övervakas så KAN det ju vara så att det är så på din isf och gör att det på nått sätt gör att ljusövervakningen får spelet.

    Spekulerar lite nu iom att alla lampor verkar funka som de ska men nått att fundera på i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13

    Re: Dimljus höger bak

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Men hur som helst kan jag nog strunta i dem i luckan eller vad tror ni? Alltså dimljus & backljus, för varningen lyder "Bakljus ur funktion" & vad jag förstår så ska det även finnas en "Backljus ur funktion", så det borde ju innebära att problemet gäller de som sitter i chassit så att säga, eller har jag fel?
    Du har nog rätt där, tror jag.
    Du har alltså en sedan, och inte en kombi?
    Signaturlös

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Storfors / Värmland
    Inlägg
    41

    Re: Dimljus höger bak

    Har liknande fel på min bil.

    Satt i en liten 5w lampa i höger bakdimljus så att båda skall lysa. Slår jag då på bakdimljusen så får jag samma felmeddelande (Baklampor ur funktion) Sätter jag istället i en 21w lampa i det högra dimljuset så får jag inga felmeddelanden what so ever.

    Blir det så med "svagare" lampor? :O

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Dimljus höger bak

    Nu verkar det ha fixat sig igen
    Det är en sedan jag har, igår bytte jag de infästningarna som har 3st lampor i sig.
    Sedan dess har jag inte fått några felmedd... änsålänge..
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Dimljus höger bak

    Förresten, varför är det bara på vänstra sidan?
    Det måste ju vara lagligt att ha på höger oxå då många andra har på bägge?

    Jag vill hellre ha på bägge och kabel ligger ju fram till den också, så det borde ju bara vara att skarva på den på kabeln som går till det vänstra, så borde väl bägge lysa?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  17. #17

    Re: Dimljus höger bak

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Förresten, varför är det bara på vänstra sidan?
    För att minska risken att ett tänt dimljus gör det svårare för bakomvarande att snabbt uppfatta att du just börjat bromsa.

    Varför vill du att dimbakljuset ska lysa på båda sidor? Vill du bli påkörd bakifrån?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Dimljus höger bak

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Förresten, varför är det bara på vänstra sidan?
    För att minska risken att ett tänt dimljus gör det svårare för bakomvarande att snabbt uppfatta att du just börjat bromsa.

    Varför vill du att dimbakljuset ska lysa på båda sidor? Vill du bli påkörd bakifrån?
    Japp! Inget ger en ledigt från jobbet så som en riktig whiplash!
    Nej klart jag inte vill Bara det att alla tidigare bilar jag haft har haft på bägge sidor så jag var/är mest intresserad av varför det är så.
    Jag lär nog lägga min tid på bättre valda saker än att tvinna ihop kablar till dimljusen. Det är ju inte direkt ofta man använder de bakre heller...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Höger dimljus ballat ur, ng9-3 -06
    Av MrTurbo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 21:08
  2. Höger dimljus bak, är det avaktiverat ?
    Av m2949 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •