Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kedjespänning & rem? Servicefrågor ang 9-5 Aero -03 (köpråd)

  1. #1

    Kedjespänning & rem? Servicefrågor ang 9-5 Aero -03 (köpråd)

    Jag funderar på att köpa en 95 aero -03 som gått 13000mil, den stora servicen säger ägaren att han gjort själv och att remmen håller än ett par tusen mil,det må så vara men kollar man inte på den servicen hur långt kedjespännaren är ute då?
    Och om han inte gjort det på firma så vet man ju inte om den börjar gå på sista versen så att man kanske åker på att byta både spännare och kedja eller byter man bara spännaren?

  2. #2

    Re: kedjespänning?

    Vid den "stora" servicen byts gummiremmen som driver generator, kompressor, mm. Hur långt kedjespännaren för kamkedjan är ute kontrolleras normalt inte vid service.

    Gummiremmen byts vid service på bestämda interval. Har inte gjorts om jag tolkar dig rätt.
    Kamkedjan kollas/byts inte om man inte misstänker problem, t.ex. pga skrammel från kedjan.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Re: kedjespänning?

    Ok,läste den länken om service vid maptun,där det står så här"Drivrem för hjälpapparater, kondition, spänning inkl automatisk spännare" och misstolkade det som att det gällde både drivremmen och spännare för kedjan.Sorry!
    Men då är det inte helt åt fanders att köpa en bil som inte gjort rembyte vid 12000 då den servicen kostar runt 5 tusen på maptun,om bilen är någorlunda billig ifrån början?

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: kedjespänning?

    Det är ju inga problem , det är ju "bara" byta rem själv då , men det är konstigt att folk tycker tillverkaren har fel serviceintervall på grejjer och tycker att det ska hålla längre , det skulle göra att jag tvekar.

    Satsa på MY04> istället så slipper du troligtvis många bekymmer.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: kedjespänning?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Det är ju inga problem , det är ju "bara" byta rem själv då , men det är konstigt att folk tycker tillverkaren har fel serviceintervall på grejjer och tycker att det ska hålla längre , det skulle göra att jag tvekar.

    Satsa på MY04> istället så slipper du troligtvis många bekymmer.
    Känns ju lite sådär att köpa en bil där ägaren helt uppenbart är för snål för att sköta service enligt rekommendationer, vad är det mer han sparat på än remmen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    kedjespänning?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Det är ju inga problem , det är ju "bara" byta rem själv då , men det är konstigt att folk tycker tillverkaren har fel serviceintervall på grejjer och tycker att det ska hålla längre , det skulle göra att jag tvekar.

    Satsa på MY04> istället så slipper du troligtvis många bekymmer.
    Känns ju lite sådär att köpa en bil där ägaren helt uppenbart är för snål för att sköta service enligt rekommendationer, vad är det mer han sparat på än remmen?
    Får nog ta och hålla med kören före mig! Dessutom är 03orna värst drabbade av oil sludge problemet som ska va borta på 04orna! Detta eftersom 03orna fortfarande har den gamla motorn, men även längre service intervall vilket knappast är till fördel för oil sludge problemet! Med tanke på de låga miltalet på bilen du kikar på är där ytterligare risk att det är kortturer = även det sämre! För mig ringer det rätt många varningsklockor, men man ska inte måla fan på väggen för det! Lycka till med valet och att du blir nöjd om du väl köper den!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: kedjespänning?

    håller med kören.

    Att han servat själv behöver i sig inte vara någon nackdel, ibland kan bilen snarare vara bättre skött än om man far och springer på någon sinnesslö verkstad som ibland skiter i vilket. Men att han säger att det är skit samma att byta rem "för den håller länge än" låter ju riktigt stolligt. Vad mer har han struntat i? "ääääh.. Oljan klarar lätt 15000-mils intervall". jojo..

    Nä, om bilen inte är våldsamt billig och därför värd risken, lägg till en slant och köp en vettig -04,as aero istället så får du mycket vettigt på köpet. Mindre risk för oilsludge och mycket snyggare (i mitt tycke) front är saker som om du ska åtgärda i efterhand gärna springer iväg ordentligt i pris. I så fall kan du lika gärna lägga de pengarna på ett vettigt utgångsobjekt istället.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Köpråd för en AERO 01.
    Av Alrinach i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 08:53
  2. Servicefrågor 9-3 Aero V6 -07
    Av ljungström i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •