Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

  1. #1

    Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Hej ja har en Saab 9,5 2,3 t 98 som dett knackar om från motorn en vänn till mig säger att det är någon/några lyfftare och att ja måste byta toppen. fast ja har ingen aning kan inte så mkt om motorer kan nå hjälpa mig å ge mig bästa tips å råd och vad de kan komma å kosta
    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Är de ett knackande ljud så är de nästan garanterat vev/ramlager.. Jag tipper vevlager.. Är de en lyftare så är de ju mer tickande ljud... Jag säger inte att de inte är toppen, men jag tror ändå mer på vevlager.

    Mvh
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  3. #3

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Det är mer ett tickande ljud och hur mkt kan de komma å kosta ?
    danke

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Citat Ursprungligen postat av maestroo
    Det är mer ett tickande ljud och hur mkt kan de komma å kosta ?
    danke
    Det är inte så enkelt att du har för lite eller för gammal/dålig olja? En billig skitolja eller liknande är inte att rekommendera! Beroende på ljud skulle jag ev bara bytt oljefilter och en finare helsyntetisk olja (som någon annan säkert har bra tips på)

    Lycka till!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  5. #5

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Okej så du tror inte att det kan vara dom där lyftarna som ja nämnde tidigar i tråden ? Mvh

  6. #6

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Det kan vara ventiltryckarna du hör, lägg upp ett ljudklipp så finns det säkert nån som kan analysera ljudet. Sen beror det på orsaken vad du kan göra. Om lyset slocknar hemma hjälper det inte att byta glödlampan, om strömmen gått. Om en tryckare inte får olja hjälper det inte att byta tryckaren.
    Signaturlös

  7. #7

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Okej jag fixar det

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Även kamkedjan kan väl ge upphov till ett knackande ljud?
    /Magnus

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Citat Ursprungligen postat av Magnus72
    Även kamkedjan kan väl ge upphov till ett knackande ljud?
    Det rasslar mer...såvida den inte är av typ
    Men jag tror fortfarande på ventiltryckare eller liknande. Sen om det är byte som gäller eller "uppsmörjning" i form av ny, fin kvalitetsolja det vet jag inte! Släng upp ett video/ljudklipp som sagt.
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  10. #10

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Kamkedjan är nyligen bytt.. men ja lägger upp ett klipp i helgen

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Jag hade ett knackande ljud i min och trodde det var ventillyftarna. Nu byttes hela rasket med kamkedjan igår hos SAAB och knackandet har slutat helt. Knackandet var bara vid uppstart.
    /Magnus

  12. #12

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Hur mkt betala du för det magnus 72 ??

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Oj, det blev 17000 då topplockspackningen var tvungen att bytas. Men vet du vad, jag var lite väl snabb och säga att knackandet är borta, det var borta i ca 3 dagar och nu är det åter där igen.

    Dock knackar min bara vid uppstart om jag har varit ute och kört motorn varm och låter den stå 1-2 timmar och sen startar upp den igen, står den säg 3-4 timmar låter det inget alls. Fullt med olja i motorn och jag tycker det låter som ventilknack Ledsamt när man trodde det var kamkjedjan som förde oljudet. Dock så knackar den inte lika högt förstås som innnan kamkjedjebytet.

    Jag vill behålla bilfan, fastän man blir riktigt less på den ibland. Tänkte lämna in den igen för att felsöka om det verkligen är lyftarna. Tänker eftersom den tystnar rätt snabbt bara jag kör en liten bit så tänkte jag att det då är lyftarna.

    Killen på Saab sa att det sällan är fel på lyftarna, utan att då är det för lite olja i motorn. Det är det inte i min då Saab bytte olja vid kamkedjebytet

    Däremot hade jag ett tickande ljud innan byte av kamkedjan, spridartick trodde jag men det var tydligen kedjan som lät. Ticket är borta i alla fall Man får väl snart ge med sig på den här bilen fastän jag gillar den oerhört. Men den är trots allt 12 år gammal men oerhört mycket är bytt på den.
    /Magnus

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Citat Ursprungligen postat av Magnus72

    Dock knackar min bara vid uppstart om jag har varit ute och kört motorn varm och låter den stå 1-2 timmar och sen startar upp den igen, står den säg 3-4 timmar låter det inget alls. Fullt med olja i motorn och jag tycker det låter som ventilknack Ledsamt när man trodde det var kamkjedjan som förde oljudet.
    Killen på Saab sa att det sällan är fel på lyftarna, utan att då är det för lite olja i motorn. Det är det inte i min då Saab bytte olja vid kamkedjebytet
    Vet att många andra bilmärke har problem med att varm olja är mer lättflytande, när då skyddsfilmen blir sämre på gammal olja så rinner oljan undan från toppen och då låter det illa innan sen hunnit bygga upp tryck igen! På min bil hade jag problem med detta, bytte olja och filter... Problemet försvann, kom tillbaka några dagar senare... Körde vidare så de rensa/smörjer upp systemet och nu har jag inte det problemet längre! I värsta fall kan ett extra oljebyte hjälpa. Tänk på att använda en bra olja!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Saab 9,5 2,3 t knackande ljud

    Japp, såg att Saab hällde i Mobil 1 10w40. Jag körde en motordialys på den för inte så längesedan och tänkte ifall det var något skit som fastnat i någon lyftare, det hjälpte i några dagar sen började ljudet igen.

    Men kan det vara en lyftare ändå som låter då? Är det värt att byta för att få bort ljudet eller ska man skippa det så länge den inte börjar knacka hela tiden?
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. Knackande ljud, saab 9-5
    Av Ola0007 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •