Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 9-3 med immobilizerproblem

  1. #1

    9-3 med immobilizerproblem

    Hej, mitt första inlägg och hoppas på lite hjälp.

    Har en Saab 9-3 Cab Automat Nordic Uhr 2 1998. Helt plötsligt vill den inte starta idag och det måste sig vara något med immobilizern (dioden dubbelblinkar). Jag har försökt att "återställa" den genom att ha i nyckeln i tändningen och trycka på "någon knapp enligt instruktionsboken" på fjärren, även att ha tändningen i ON och klickat och hållt inne lås- alternativt låsuppknappen. Inget hjälper.

    Kan inte heller låsa bilen med fjärren eller nyckeln i låset, ibland så går det att låsa med fjärren men den låser automatiskt upp igen på en gång. Att låsa upp fungerar (blinkers blinkar) och bagageluckan fungerar att öppna.

    Märkte nu på kvällen att displayen lyste svagare än normalt och vet att stereon tjuvdrar ström (jag brukar plocka ur säkringen om jag långtidsparkerar) men åkte med bilden för två dagar sedan.

    Kan felet vara att batteriet är så svagt att immobilizern på något sätt kickat in? Kan det hänga samman med att det inte går att låsa bilen? Dvs att detta är "ursprungsläget" när strömmen är låg? Ska testa med startkablar imorgon men annars återstår väl bara bärgning till Saabverkstad...

  2. #2

    Re: 9-3 med immobilizerproblem

    LÖST

    Gick igång när jag testade med startkablar så immobilizern spökade bara på något sätt. Gick även att låsa med fjärren redan innan jag startade bilen så även det berodde bara på dålig kraft i batteriet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •