Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Glasfiberbaslådor sidofack 9-5 kombi

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Glasfiberbaslådor sidofack 9-5 kombi

    Ville mest dela med mig samt skryta lite då jag faktiskt blev väldigt nöjd.

    Det hela började med att jag flyttade över lite ljud från min förra bil till denna. Hade då en hund och lite plats över bak. Hade en baslåda och slutsteg (m.m).

    Men då man börjar bli till ålder, läs 29år , så kändes baslåda bara tungt, onödigt och stort. Hade aldrig innan jobbat med glasfiber men ville ändå testa.

    Tog ur inredningen ur bageutrymmet och tog ut sidofacken som finns orginalmonterade. Satte sedan in inredningen och då hade jag ett färdigt "bashål". Satte in en hel del silvertejp som ram för det hela och lade där på plats två lager glasfiber. Sedan tog jag ut och där hade jag en form. Lade sedan i 4-5 lager till samt massa klarlack.

    Basarna är JBL GTO 8" och skall vara bra för mindre lådor. Drivs med ett steg som ligger under hundburen. Dvs inget syns från utsidan.


    Lång historia kort så har jag resultatet klart och jag är nöjd både med ljud och utseende. Valde medvetet efter många om och med att sätta mörkare tyg för att bryta av lite. Går iofs fort att ändra då det är en "frontplatta" bara. Det enda som saknas är ett finmaskigt högtalarnät (slut i lager).






  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Ingjutna baslådor 8"

    Stiligt

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Ingjutna baslådor 8"

    snyggt!..

    nu blev jag inspirerad!

    lite bygg bilder??
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    30

    Re: Ingjutna baslådor 8"

    najs!

    Vad är skillnaden ljudmässigt mellan att ha två basar i sidan jämfört med att ha en vid nödhjulet?

    /matt
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  5. #5
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Ingjutna baslådor 8"

    Snyggt!

    Snygg installation!!
    Borde låta kalas..
    Kör samma element i en 17l med basreflex, och som gubbsvenson räcker det med råge.....
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: Ingjutna baslådor 8"

    Har svårt att jämföra med en bas i reservbaljan. Men jag vill tro att ljudet blir lite mer "öppet" och rappare. Jag valde mindre basar för att få plats så klart men även då jag verkligen avskyr det tunga basljudet.

    En bas i reservbaljan blir väl rätt instängd också skulle jag vilja påstå, dvs att om du lastar bagaget så försvinner ljudet lite? Bara vad jag tror då jag aldrig haft bas i baljan. Någon som har eller haft får gärna kommentera.

    Som sagt ovan så räcker det MER än väl för att trycka ut sambon ur bilen och det syns inte alls. Alla ytrymmen är orörda förutom sidofacken där jag andå alltid samlade massa skit

    Angående byggbilder så har jag inte så många att tillgå just nu (semester på annan ort) men skriver gärna en beskrivning om intresset finns.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Ingjutna baslådor 8"

    Snyggt som fan.
    Skulle själv vilja ha något liknande så om det finns bilder, info osv så vill jag jättegärna se och läsa mera

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    32

    Re: Ingjutna baslådor 8"

    lite nyfiken på att göra likadant då man är galen i ljud,, har du låda bakom el spelar dom fritt uti skärmen har du fler bilder ? tummen upp ser nice ut

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: Ingjutna baslådor 8"

    Jag har själv gjutit in baslådor med hjälp av glasfiber. Sitter sedan en baffel i MDF över detta. Även dämpmaterial såklart samt en anslutningspanel på sidan av lådan. Är inte snyggt på något sätt men då inget syns så gör det inget

    Återkommer med lite mer beskrivning samt någon byggbild.

Liknande ämnen

  1. Ev byta bil! ? Hur står sig 9-3 kombi i värde mot 9-5 kombi?
    Av ajson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 22:12
  2. Aero kombi/Sport kombi
    Av Treo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •