Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket? T5-mod

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892

    Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket? T5-mod

    Jag har moddat min 9000 2.3t enligt T5Suite-instruktionen till en T7-magnetventil vilket funkar bra och bilen laddar på utan problem, men herreminje vad den låter den där ventilen.
    Hur mycket ska den låta egentligen?
    Nu minns jag inte om den gamla T5-ventilen lät så mycket, men nu hörs ventilen även med huven stängd, vilket är en aning irriterande.

    Nu ska jag kanske tillägga att jag inte fixa någon bra infästning än utan den hänger löst, fast spelar det någon roll egentligen?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Jag har moddat min 9000 2.3t enligt T5Suite-instruktionen till en T7-magnetventil vilket funkar bra och bilen laddar på utan problem, men herreminje vad den låter den där ventilen.
    Hur mycket ska den låta egentligen?
    Nu minns jag inte om den gamla T5-ventilen lät så mycket, men nu hörs ventilen även med huven stängd, vilket är en aning irriterande.

    Nu ska jag kanske tillägga att jag inte fixa någon bra infästning än utan den hänger löst, fast spelar det någon roll egentligen?
    Jag har ALDRIG hört att en T7 ventil låter ens något alls. Min fråga till dig är: Hur i hellsefyr hör du ventilen ens under huven när du sitter och kör?

    1 användare gillar detta inlägg


    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Det smattrar bra om min med...

    Även det en konvertering

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Hmm, jag har två T7 bilar och jag har faktiskt aldrig lyckats höra minsta lilla från magnetventilen, trots att jag försökt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Har du lödigt om i boxen ordentligt? Så det inte är något där som inte är 100% och bidrar till oväsenet.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Min ska vara ordentligt lödd. Kan ju va nå fel ändå iofs...

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    Min ska vara ordentligt lödd. Kan ju va nå fel ändå iofs...

    _
    Kan vara värt att granska, samt prova med en annan T7 ventil så den du fått inte är ett pilsner ex eller liknande
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    Min ska vara ordentligt lödd. Kan ju va nå fel ändå iofs...

    _
    Kan vara värt att granska, samt prova med en annan T7 ventil så den du fått inte är ett pilsner ex eller liknande
    Den första lät lika :s

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Kolla upp boxen då.
    Jag körde med det förra säsongen, den lät ju lite men inte på detta viset..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Tja, boxen är omlödd enligt instruktionen dvs jag har lyft ett ben på IC:n som styr MV:n samt byglat där det ska byglas, inte så mycket att misslyckas med tycker jag.
    Visserligen har jag bytt prommar men hur det skulle kunna ha någon betydelse förstår jag inte.
    Jag har även ändrat styrfrekvenserna enligt instruktionen.

    Kan det ha betydelse hur MV:n sitter i monterad i bilen? På 9-5 (av bilder att döma) sitter den precis ovanför motorn vilken kanske dödar lite ljud.
    Jag har inte lyckat fixa något bra fäste, ni som gjort det på era T5-bilar, hur har ni fäst MV:n?

    MV:n är sprillans ny från Svenska Bil, boxen är bilens originalbox med nummer 4301909, gammal hårdvara?

    Angående att höra MV:n, jag körde med nervevat fönster igår kväll inne i Stockholm runt 40 km/t typ, det krävde lite aktivt lyssnande dock.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    T7:ans magnetventil brukar aldrig höras under normal drift. Dock; Ändrar du i mjukvaran och stänger av normal laddkontroller så hör man hur den slår.

    Så jag gissar att något i era maskiner inte står rätt till, alternativt att T7-ventil trots allt inte är så lysande med T5-styr.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    T7:ans magnetventil brukar aldrig höras under normal drift. Dock; Ändrar du i mjukvaran och stänger av normal laddkontroller så hör man hur den slår.

    Så jag gissar att något i era maskiner inte står rätt till, alternativt att T7-ventil trots allt inte är så lysande med T5-styr.
    Fast jag har inte stängt av någon normal laddkontroll, bara ändrat frekvensen, dvs sänkt så den passar T7-ventilen.
    Allt enligt gurusarna på Ecuproject, av vilka några även hänger här, så helt uppåt väggarna kan det inte vara tycker jag.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Fast jag har inte stängt av någon normal laddkontroll, bara ändrat frekvensen, dvs sänkt så den passar T7-ventilen.
    Allt enligt gurusarna på Ecuproject, av vilka några även hänger här, så helt uppåt väggarna kan det inte vara tycker jag.
    Funktionen kan ju fungera, men nackdelarna kanske är att man får leva med ljudet. Själv har jag aldrig testat att modifiera på T5.

    Det jag vela komma fram till med inlägget var att ventilen troligen inte får rätt signaler för normal drift eftersom den ger ifrån sig ett oväsen. (Sedan kanske det är något man får leva med, jag har som sagt inte själv undersökt det, men T7-ventilen ger ej ifrån sig ljud så att det hörs under normal drift)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Fast jag har inte stängt av någon normal laddkontroll, bara ändrat frekvensen, dvs sänkt så den passar T7-ventilen.
    Allt enligt gurusarna på Ecuproject, av vilka några även hänger här, så helt uppåt väggarna kan det inte vara tycker jag.
    Funktionen kan ju fungera, men nackdelarna kanske är att man får leva med ljudet. Själv har jag aldrig testat att modifiera på T5.

    Det jag vela komma fram till med inlägget var att ventilen troligen inte får rätt signaler för normal drift eftersom den ger ifrån sig ett oväsen. (Sedan kanske det är något man får leva med, jag har som sagt inte själv undersökt det, men T7-ventilen ger ej ifrån sig ljud så att det hörs under normal drift)
    Antagligen, skulle gärna höra vad Mackan och J.K. tror, det finns liknande rapporter även på Ecuprojct-forumet.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket? T5-

    På min 9000 -98 kan det höras på tomgång ibland men när man kör har jag nog aldrig hört att det låter. Jag får kolla upp detta.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket? T5-

    Den og900 jag hade med t5 hade t7-ventil och den lät som sjutton. Dessutom ylade laddtrycket igenom den. I "äkta" t7 finns ju parametrar som motverkar ljudet, men inte i t5 såklart.
    Min gissning är att det är helt normalt

  17. #17
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket? T5-

    Varför byter man till T7magnetventil? Är det bara pga av att den är mycket billigare?
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket? T5-

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Den og900 jag hade med t5 hade t7-ventil och den lät som sjutton. Dessutom ylade laddtrycket igenom den. I "äkta" t7 finns ju parametrar som motverkar ljudet, men inte i t5 såklart.
    Min gissning är att det är helt normalt
    Jo, det är ganska så normalt med lite oljud ifrån MV. Lyssnar jag under min huv så hörs min T5 magnetventil. Funktionen på T7 är ju trots allt lite ljudligare, riktig PWM och fjädermotkraft, inte alls så sofistikerad som T5. I T7 Finns det funktion som slår ifrån MV vid stillastående och några andra kriterier som jag inte kommer i håg nu.

    Det man kan göra är att ändra i tryck_mat! så att du inte reglerar turbon vid tomgång och lättlast då blir det mycket lugnare under huven.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket? T5-

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Den og900 jag hade med t5 hade t7-ventil och den lät som sjutton. Dessutom ylade laddtrycket igenom den. I "äkta" t7 finns ju parametrar som motverkar ljudet, men inte i t5 såklart.
    Min gissning är att det är helt normalt
    Jo, det är ganska så normalt med lite oljud ifrån MV. Lyssnar jag under min huv så hörs min T5 magnetventil. Funktionen på T7 är ju trots allt lite ljudligare, riktig PWM och fjädermotkraft, inte alls så sofistikerad som T5. I T7 Finns det funktion som slår ifrån MV vid stillastående och några andra kriterier som jag inte kommer i håg nu.

    Det man kan göra är att ändra i tryck_mat! så att du inte reglerar turbon vid tomgång och lättlast då blir det mycket lugnare under huven.

    J.K Nilsson
    Ok, låter bra, jag får väl konstruera en ljuddämpande låda till den i sådana fall, eller pilla i tryck_mat!.
    Första gången jag hörde den väsnas med huven öppen höll jag på att få världens chock innan jag fattade att det var magnetventilen som lät.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809

    Re: Oväsen från T7-magnetventil, ska dom låta så mycket? T5-

    Tjena!

    Min T5 konverterade og900 med t7-ventil klickar ungefär lika högt som du beskriver också men funkar verkar det göra iaf

    Mvh.Peter
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

Liknande ämnen

  1. Brummande ljud (oväsen från bakvagnen)
    Av Joelk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 22:20
  2. oväsen i framvagnen??
    Av Källén i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:33
  3. 9-3 aero 01 om man vill få dumpen att låta mycket
    Av RaggaOktay i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •