Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Blinkersljudet är borta i min og9-3

  1. #1

    Blinkersljudet är borta i min og9-3

    Hej!

    Ny på forumet och har fått ett problem med min 9-3 Aero -01.
    - Mitt blinkersljud har försvunnit.
    - Förrut när jag startade hade jag några sekunders plingade medans "check engin" körs, detta har också tystnat.
    - Tycker "check engin" sekvensen har blivit kortare.

    Till saken hör att jag även i samma veva har upptäckt att mitt batteri har blivit dåligt och jag har efter lite kontroller köpt ett nytt (igår).
    Under tiden jag körde med det gamla batteriet kunde blinkersljud komma tillbaka lite ibland för att sedan försvinna och "check engine" plinget plingat lite och med ett skrapande ljud försvinna.
    Nu fick jag inte tillbaka blinkersljudet eller plinget så jag undrar om detta fel (ev.trasig högtaler i SID) kan orsaka krypströmmar som drar ur ett batteri.?

    Har hittat trådar ang. detta och skall börja med att lossa + polen på batteri och sedan lossa SID och kolla anslutning.

    Någon som vet, någon som har tips?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Blinkersljud

    Citat Ursprungligen postat av Quickshift
    Hej!

    Ny på forumet och har fått ett problem med min 9-3 Aero -01.
    - Mitt blinkersljud har försvunnit.
    - Förrut när jag startade hade jag några sekunders plingade medans "check engin" körs, detta har också tystnat.
    - Tycker "check engin" sekvensen har blivit kortare.

    Till saken hör att jag även i samma veva har upptäckt att mitt batteri har blivit dåligt och jag har efter lite kontroller köpt ett nytt (igår).
    Under tiden jag körde med det gamla batteriet kunde blinkersljud komma tillbaka lite ibland för att sedan försvinna och "check engine" plinget plingat lite och med ett skrapande ljud försvinna.
    Nu fick jag inte tillbaka blinkersljudet eller plinget så jag undrar om detta fel (ev.trasig högtaler i SID) kan orsaka krypströmmar som drar ur ett batteri.?

    Har hittat trådar ang. detta och skall börja med att lossa + polen på batteri och sedan lossa SID och kolla anslutning.

    Någon som vet, någon som har tips?
    Ryck ur sidden inte bokstavligt men ta ut den och knacka på den lite och kolla att kontaktstycket sitter som det ska!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  3. #3

    Re: Blinkersljud

    HeJ!

    Har tagit ut min SID och plockat bort alla plastkåpor, kopplat in den igen och startat bilen. Har inte något blinkerljud men om jag trycker lite på membranet på högtalaren kan jag få lite ljud men det försvinner efter några sekunder.
    Som kan känner det är det fel på högtalaren.

    Så jag undrar:
    Kan man nyta bara högtalaren, det är ju ganska pilligt att löda på ett kretskort?
    Finns där någon som gör sådan reparation utan att det kostar skjortan?
    Vad säger besiktningen om att blinkersljud saknas?
    När man köper en ny SID, inkluderar det då kretskortet som högtalaren sitter på?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Blinkersljud

    Om du även har några döda pixlar, kan du ju skicka den till england för lagning. Han byter trasiga lampor & högtalarn, utöver att fixa pixlar. Men det kostar 55£.
    Då får du även livstids garanti! Bättre än att köpa ny.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5

    Re: Blinkersljud

    Har inga pixlar som är borta, förra ägaren påstod att SID-display var nyligen bytt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Blinkersljud

    Om den nyligen är bytt kan du kolla, på min stod det tillverkningsdatum mkt tydligt på undersidan när man tog ut den, hade en 98 men sid bytt 2003 dock pixelfel på den också.... :P

Liknande ämnen

  1. turbotryck borta på A50 -97
    Av smoorfenfastback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:10
  2. Min APC e borta :-( 900 T16 -85
    Av 900matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 02:29
  3. Då va den borta
    Av Björn Elander i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •