Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kedjerassel 9-3 SC -08 efter 8500mil?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    13

    Kedjerassel 9-3 SC -08 efter 8500mil?

    Hej!

    Köpte en 9-3 SC -08 i november förra året. Det är en fd. tjänstebil som då hade gått runt 7800mil. Nu efter 700 problemfria mil har jag börjat höra missljud från motorn som låter som kedjerassel. Hur allvarligt kan detta vara? Man har ju hört många säga att kamkedjor väldigt sällan behöver bytas, så det känns lite olustigt att börja höra rassel efter bara 8500mil...
    Servicen är skött som den ska på SAAB. Senaste servicen var en sk. mellanservice gjord av firman jag köpte bilen av.

    Finns det fler med samma problem? Är det ett vanligt fel på min modell? Skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag går till SAAB och de vill byta hela skiten för runt 20 papp eller liknande!

    Det är en automat, om det spelar roll!
    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    776
    Medlem#
    7119

    Re: Kedjerassel 9-3 SC -08 efter 8500mil?

    Att mäta hur långt ut kamkedjespännaren är kan vilken nisse som helst göra. Det fixar du lätt själv. Tycker det är lite väl tidigt för att kedjan ska vara utsliten.

  3. #3
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Kedjerassel 9-3 SC -08 efter 8500mil?

    sträckaren och löpskenan till balansaxelkedjan brukar vara en svag punkt.
    Ta loss "locket" kåpan 4 skruv på transmissions kåpan.
    Där kan du stoppa in fingret vid drevet till vattenpumpen och känna om kedjan är slak.
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    776
    Medlem#
    7119

    Re: Kedjerassel 9-3 SC -08 efter 8500mil?

    Får ta tillbaka mitt tidigare uttalande. Läste fel och trodde det var en 9-5:a det gällde. 9-3ss/sc har inte samma kedjesträckare vad jag kan se så där kan jag inte hjälpa dig med hur man gör. Här är dock en tråd i ämnet http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=245092

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Kedjerassel 9-3 SC -08 efter 8500mil?

    Men det borde väl vara någon form av motorgaranti på bilen? Varför inte åka in med den till en verkstad i sådanafall och låta dom undersöka saken. Saab har väl 10000mil i motorgaranti? Jag vet att man på 90-talet sa att en kamkedja i en Saabmotor skall hålla minst 35000mil om all service är utförd enligt boken. Så livslängden borde man kunna kräva mer av om det är den som rasslar.

    Det har även förekommit att det är kopplingen till AC'n kan upplevas som skrammlande. har du samma ljud när ac'n är avstängd.
    Sker ditt misstänkta kedjerassel med varm eller kall motor? En till parentes är att en kall motor låter ofta lite mer än en varm.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    13

    Re: Kedjerassel 9-3 SC -08 efter 8500mil?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman

    Det har även förekommit att det är kopplingen till AC'n kan upplevas som skrammlande. har du samma ljud när ac'n är avstängd.
    Sker ditt misstänkta kedjerassel med varm eller kall motor? En till parentes är att en kall motor låter ofta lite mer än en varm.

    MVH J
    Det låter helt klart mest när motorn är kall. Testade att stänga av AC'n och det blev ett helt annat ljud då.. Lite rasslande kvar men det värsta försvann. Ska undersöka mer imorrn då jag har lite mer tid över!

Liknande ämnen

  1. kedjerassel trots ny kamkedja
    Av henrikkk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-14, 11:17
  2. Kedjerassel, slutgiltigt svar önskas
    Av eppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 20:08
  3. Kedjerassel i 2,3l !
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •