Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Kolvras? 9-5 aero

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Kolvras? 9-5 aero

    Hej igen..

    Skulle åka hem ifrån norrland idag, efter en omkörning så kände jag att bilen vart slö o gick som en påse nötter.
    När jag tittade bakåt innan jag stannade så rök det satan om bilen. (vit/ljus rök om jag inte minns fel)
    När jag öppnade huven fick jag nästa pungspark, ett hav av olja.. PANIK o ångest.

    Kolvras va?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Har fått reda på att det är minst två spruckna kolvar.

    Antar att det inte "bara" är att byta kolvar utan att en massa andra grejer i motorn ger upp när sådant här händer?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Man brukar väl även mäta upp cylinderna så att dom inte är ovala. Sedan kan det vara hög tid att kolla toppen/ventiler, är bilen helt orginal eller trimmad något? Spruckna kolvar har ju hänt förr, men är väl ytterst ovanligt på en bil med orginalprogram för hårdvaran, såvida det inte funnits tänd/bränslerelaterade felkoder och bilen har brukats endå för då kan det gå väldigt fort att sabba kolvar..


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Ok. Har förmodligen hittat en ny komplett motor till förmånligt pris. Så det blir att byta motor helt o hållet. Blir nog smidda kolvar oxå skulle jag tro.

    Nej, den var inte original. Satt ett Steg 2 prog. från en välkänd saabtrimmare. Jag vet ju att man tar en riska när man trimmar en 9-5 så jag skyller inte på något sätt på firman som trimmade bilen.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Ok, ja kolvarna är ju det första man vill byta när man börjar öka effekten i en T7:a, vill minnas att jag läst om en siffra på 300hk för orginalkolvar. Fast det är väl relativt, folk plockar ju tänjt bra på gränserna.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Hade st2 som skulle vara 280hk. alltså 30 mer än original. trodde att det var en liten ökning, men med facit i hand så var det kanske inte så smart, för enl. mekanikern som tittade på bilen idag så berodde de spruckna kolvarna på för högt laddtryck. Sen om det beror på trimmet eller om det kan var nått annat som gått snett vet inte jag.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 867

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Hade st2 som skulle vara 280hk. alltså 30 mer än original. trodde att det var en liten ökning, men med facit i hand så var det kanske inte så smart, för enl. mekanikern som tittade på bilen idag så berodde de spruckna kolvarna på för högt laddtryck. Sen om det beror på trimmet eller om det kan var nått annat som gått snett vet inte jag.
    Personligen skulle jag överväga att "trimma" om bilen efter du fått motorn fixad. 280hk på BF med enbart catback på en 9-5:a är inte att leka med. Lägga till en downpipe och välja en "snäll" mjukvara så du har lite marginal är ett bra tips om du inte vill råka ut för samma sak igen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Kommer inte ens att fundera på att sniktrimma någon mer gång.
    Men blir det smidda kolvar, ny koppling, 3"Dp mm så ska det väl fungera ett tag iaf.

    Btw, är det någon skillnad på en aero-motor från -02 och en 2,3t-motor från -09? (förutom turbon)
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    742

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Kör på ett T5 block istället så behöver du inte oroa dig för det.
    Skulle även passat på att kolla vevhusventilationen.

    Kör du T5 block, köp ett som är "nytt" dvs nyrenoverat eller passa på att göra det själv.

    Angående original effekt och T7 finns det många motorer som rasat även med original program. Dom är som sagt inte kända för att hålla som T5 däremot är.
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Men en fabriksny motor med smidda kolvar måste väl duga?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    770
    Medlem#
    7119

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Klart det duger, men betydligt dyrare blir det.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    742

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Men en fabriksny motor med smidda kolvar måste väl duga?
    Precis som blommas säger blire bra mkt dyrare.
    Sen, varför ska du lägga så mkt pengar? Ska du inte upp i några 500+ effekter går det ju hur fint som helst med T5 block..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Alltså.. Motorn kostar runt 6t
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 867

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Klart den smidda motorn är ett bättre utgångsobjekt. Inget att tveka på.

    Är det även den smidda som är från 09 så får du en bottendel med den nya vevhusventilationen. Och alla som någon gång öppnat en motor med den inser vilken skillnad den gör.

    Nackdelen med att leta på en T5-bottendel är att det blir svårare att avgöra skick. Hur långt det gått och under vilka förhållanden osv.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Vi får se vad plånboken säger, men som sagt så har jag förhoppningsvis en helt ny motor på G.
    Kommer prioritera ny koppling o ev. ny turbo (om nu inte turbo ingår i en kompett motor?)

    Mekanikern som tittade på bilen o konstaterade att minst två kolvar spruckit sa ju att det förmodligen berodde på för högt laddtryck. Hade risken för kolvras varit mindre med en 3" Dp och en annan kat?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Vi får se vad plånboken säger, men som sagt så har jag förhoppningsvis en helt ny motor på G.
    Kommer prioritera ny koppling o ev. ny turbo (om nu inte turbo ingår i en kompett motor?)

    Mekanikern som tittade på bilen o konstaterade att minst två kolvar spruckit sa ju att det förmodligen berodde på för högt laddtryck. Hade risken för kolvras varit mindre med en 3" Dp och en annan kat?

    Sedan beror det ju på vad han menar med för högt laddtryck, i förhållande till vaddå?

    Men antagligen en felande faktor är ju att det blev för mycket mottryck vilket gjorde att temperaturen steg i cyllarna. Med större DP så minskar ju mottrycket & temperaturen skulle ja tro. Många överväger ju att montera större DP efter 280HK och andra börjar ofta med att förbättra andningsvägarna på avgassidan innan man smiskar på mer luft o bränsle.

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    333

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av aik
    Kommer inte ens att fundera på att sniktrimma någon mer gång.
    Men blir det smidda kolvar, ny koppling, 3"Dp mm så ska det väl fungera ett tag iaf.

    Btw, är det någon skillnad på en aero-motor från -02 och en 2,3t-motor från -09? (förutom turbon)
    Sniktrimma, I vilken bemärkelse? Val av bolag eller steg? Enligt tidigare inlägg i annan tråd har du ju en väldigt känd firma i ryggen.

    Annars måste jag säga att jag lider med dig. Påminner väldigt mycket om mitt haveri.
    Hoppas du får ordning på grejerna

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    7998

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Citat Ursprungligen postat av Christof
    Citat Ursprungligen postat av aik
    Kommer inte ens att fundera på att sniktrimma någon mer gång.
    Men blir det smidda kolvar, ny koppling, 3"Dp mm så ska det väl fungera ett tag iaf.

    Btw, är det någon skillnad på en aero-motor från -02 och en 2,3t-motor från -09? (förutom turbon)
    Sniktrimma, I vilken bemärkelse? Val av bolag eller steg? Enligt tidigare inlägg i annan tråd har du ju en väldigt känd firma i ryggen.

    Annars måste jag säga att jag lider med dig. Påminner väldigt mycket om mitt haveri.
    Hoppas du får ordning på grejerna
    Ja, med sniktrimma menar jag just det jag gjorde. Steg 2 (280hk/420Nm) med 2,5" sportavgassystem (som jag redan hade innan). Fast jag läst o säker visste att det inte är det bästa alternativet för motorn. Tyckte helt enkelt att 4200:- var ett lätt sätt att få mer fart i bilen. Och det var de ju, tills i måndags.
    Vart jag fick mjukvaran ifrån spelar ju ingen större roll förrens jag vet vad som orsakade haveriet. Om man nu kan få reda på det på nått sätt.

    Tack för medlidandet eller vad man nu säger

    Renoverade du din motor eller bytte du den?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    333

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Min renoverades och tillsammans med ny mjukvara och lite extra lull lull blev det grymt bra.

    Mvh
    Christof

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    742

    Re: Kolvras? 9-5 aero

    Hela vitsen med att köpa t5 block är ju att man renoverar det med ny kamkedja och alla lager osv..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

Liknande ämnen

  1. 9-5 är 3 cylindrig kolvras?
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 22:52
  2. 9-5 Aero -00 Kolvras eller topplockspackning?
    Av Brosken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 12:20
  3. Förmodat kolvras med funderingar med kolvbyte 9-5 -00 aero
    Av Torrmyll i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 03:26
  4. Kolvras saab 9-5 aero
    Av smoking05 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 14:21
  5. kolvras
    Av smoking05 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •