Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Fel regnr i servicebok

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    199

    Fel regnr i servicebok

    Hej!

    En god vän till mig har gått på en mina. Han har köpt en bil av en handlare som sålt bilen för kunds räkning. Bilen verkad ebra och det fanns en servicebok som såg bra ut. Dock visar det sig efter två veckor att fel reg.nr står i serviceboken.

    Handlaren hävdar att han inte har något ansvar trots att han förmedlat affären och att köparen borde upptäckt saken.

    Vad gäller?
    /Alex
    Opel Astra 1.7 CDTi EcoFLEX Sport ST -2011

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Fel regnr i servicebok

    Citat Ursprungligen postat av Alex9-3
    Vad gäller?
    http://www.konsumentverket.se/Lattlast/ ... jalpa-dig/

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: Fel regnr i servicebok

    Detta måste väl vara ett gränsfall till ett bedrägeri? är ju en ekonomisk vinst för säljarna att skicka med en falsk servicebok medelst vilseledning...

    Man kan ju inte säga då man han har fått en FALSK servicebok att "det borde du sett". Är ju lurendrejeri på hög nivå tycker jag.

    Tycker du/han skall trycka på med anmälan alternativt konsumentvägledare.

    Sen tycker jag att du skall skriva ut vilken handlare det var. Har han/hon rent mjöl så blir det ju ändå inget av det.

  4. #4

    Re: Fel regnr i servicebok

    Handlaren har fullt ansvar om affären gjordes i handlarens lokaler och eftersom man får antaga att handlaren hade ett ekonomiskt incitament i affären.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fel regnr i servicebok

    känns som ett tveksamt fall, det faller nog mycket under köparens undersökningsplikt.
    Man kan ju som köpare inte komma och klaga på nått som man uppenbart borde ha sett när man kontrollerade, serviceboken verkar vara ett hett ämne, många frågar efter den och visar man bara att den finns så verkar de flesta nöja sig med att den bara är där.
    Som när jag sålde min förra ng900 som gått nästan 30000mil, serviceboken slutade vid 15000mil, men ändå så var det en massa prat om hur bra det var med denna bok, sen att han typ bara bläddra genom och såg lite stämplar verkade inte bekymra.

    Bilförsäljaren borde väl vara ansvarig för det han säljer och kolla upp så att bilen har "förmedlar" inte är helt skum.

    Dessvärre så är iaf min upplevelse att många bilfirmor gör vad de kan för att låtsas att deras åtaganden inte finns, vilket isf vore rätt poänglöst att köpa bil på bilfirma om det nu inte var så att det finns konsumentköplagar och garantier.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    199

    Re: Fel regnr i servicebok

    Då kan jag berätta hur allt avlöpte.

    Min vän tog kontakt med Konsumentvägledaren i kommunen som talade om att om handlaren har annonserat bilen i sitt namn och gör upp affären i sina lokaler har handlaren samma ansvar som om det var en bil ur det egna lagret. §1 i Konsumentköplagen.

    Handlaren visade sig vara tillmötegående och tog tillbaka bilen omgående med full återbetalning.
    /Alex
    Opel Astra 1.7 CDTi EcoFLEX Sport ST -2011

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: Fel regnr i servicebok

    Gott att höra! Skall inte komma undan med sånt!

    Sent from my X10 TripNMiUI-Iris using Tapatalk

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fel regnr i servicebok

    Hade ju varit kul att veta vad det är för bil, för den lär väl snart dyka upp igen till salu med "full servicebok"...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Fel regnr i servicebok

    Fast även om en handlare har ansvar så är det precis lika lätt för en handlare att missa nåt sånt här som för en köpare. De är inte mer än människor de heller och uppenbarligen var handlaren av den ärligare sorten och tog just sitt ansvar.
    Tror knappast att de skickade med fel bok för att lura någon.........

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    199

    Re: Fel regnr i servicebok

    Exakt. Handlaren kände sig lika lurad som min vän och hade redan initierat kontakt med förra ägaren till bilen.

    Eftersom handlaren var väldigt tillmötesgående och min vän nöjd har jag ingen lust att namnge handlaren som agerat seriöst.
    /Alex
    Opel Astra 1.7 CDTi EcoFLEX Sport ST -2011

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Fel regnr i servicebok

    Med tanke på den oreda som råder på många märkesverkstäder så är jag INTE förvånad om det är verkstaden som gjort en blunder och blandat ihop serviceböckerna för två olika bilar.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Fel regnr i servicebok

    Citat Ursprungligen postat av Alex9-3
    Exakt. Handlaren kände sig lika lurad som min vän och hade redan initierat kontakt med förra ägaren till bilen.

    Eftersom handlaren var väldigt tillmötesgående och min vän nöjd har jag ingen lust att namnge handlaren som agerat seriöst.
    Men det är väl inte fel att namnge handlare så vi andra kan vända hos till denne handlar med vetskapen om att han är seriös!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363

    Re: Fel regnr i servicebok

    Citat Ursprungligen postat av Alex9-3
    ...Handlaren hävdar att han inte har något ansvar trots att han förmedlat affären och att köparen borde upptäckt saken.

    ...
    Tjao, seriös och seriös kan man ju diskutera eftersom första bemötandet var som citerat ovan. Han försökte väl sig på en rövare men stötte på patrull för att då vika ned sig...

    En "seriös" handlare är mig den som direkt tar sig an kunden vid första misstänksamhet vilket en felaktig servicebok är. Som skrivet ovan så är dom inte mer än människor dom heller men då detta upptäcks så skall svaret vara "givetvis ordnar vi detta om det är som du säger!".

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fel regnr i servicebok

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Citat Ursprungligen postat av Alex9-3
    ...Handlaren hävdar att han inte har något ansvar trots att han förmedlat affären och att köparen borde upptäckt saken.

    ...
    Tjao, seriös och seriös kan man ju diskutera eftersom första bemötandet var som citerat ovan. Han försökte väl sig på en rövare men stötte på patrull för att då vika ned sig...

    En "seriös" handlare är mig den som direkt tar sig an kunden vid första misstänksamhet vilket en felaktig servicebok är. Som skrivet ovan så är dom inte mer än människor dom heller men då detta upptäcks så skall svaret vara "givetvis ordnar vi detta om det är som du säger!".
    Bilhandlare som skulle agera så är nog dessvärre rätt lätträknade...

    de bilar jag handlat på bilfirma som det varit något problem med så har jag nästan uteslutande fått hålla på att lägga ner massa arbete med för att få igenom, aldrig någon som bara accepterat och fixat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. verkstadsnummer i servicebok?
    Av Sundance Kid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 19:48
  2. Servicebok....
    Av KenZo i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 18:43
  3. servicebok
    Av Saabturbo__ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 14:59
  4. Servicebok
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •