Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

  1. #1

    95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Tjabba!
    Jag har nyligen köpt mig en första bil och det är en 95 aero sedan från 02. Den har rullat 14k mil och servad enligt boken.
    När jag kör motorväg så händer det att bilen rycker till ibland. Jag tror att det är när jag försiktigt ökar farten. Turbo mätaren faller då tillbaka för att sen komma tillbaka igen (som om jag hastigt skulle släppa på gasen och sen lika hastigt gå på igen.) jag har inte märkte i någon annan växel, men jag har inte labborerat så mycket ännu.
    Möjligtvis att det kan komma när jag håller jämn gas också.
    Det är inte hela tiden men lite till och från vid motorvägskörning. Jag tror att det är vid lägg belastning när mätare går mellan vit och gult.

    Har läst lite om liknande problem. Folk får till svar att de ska kolla alla slangar eller vevaxelgivaren etc. Eftersom det är min första bil och jag inte gått fordonteknisklinje på gymnasiet så är jag relativt färsk va det gäller motorer, men jag tycker det är kul att pilla lite . Någon som har eller kan tänka sig att göra en bild där slangar är utmärkta? Jag hittar ungefär en när jag letar själv
    Vevaxelgivaren tror jag inte på eftersom de även yttrar sig genom att bilen är svårstartad eller inte startar alls efter lite körning. Den startar alltid oavsett.


    Update: skjutsade precis min Gammla mormor 10mil motorväg och var väldigt sparsam med bensinen. Höll 110-120 utan att få ett enda ryck.

    Blev ganska mycket text men hoppas att någon kunnig tar sig tid att läsa

    Tack på förhand!
    Oskar

  2. #2

    Re: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Ingen som har någon idé?
    Jag kom på att strax efter jag upptäckte det för första gången så varnade SIDen för att det var lågt kylvatten, så jag fyllde på och efter det så har den inte varnat någonting. Händer det då och då att man får fylla på? Eller kan det vara något läckage någonstanns? :/
    Jag filmade när jag var ute och körde, men lyckades inte beskära filmen. Spola fram till 1:30. Mellan 1:40 och 2:00 så håller jag jämn gas och det syns tydligt hur mätaren och bilen rycker.
    http://www.youtube.com/watch?v=6lVFAD-EOmQ

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Grundat på egen erfarenhet, gissar jag ändå på vevaxelgivaren.
    Jag hade precis liknande symtom, vid låg belastning på motorn kom det nåt litet ryck imellanåt. Hade inte heller problem att starta med varm motor.
    Verkstan bytte backventiler och tändkasett utan resultat.
    Problemen försvann med ny givare.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Citat Ursprungligen postat av Zettervall
    Ingen som har någon idé?
    Jag kom på att strax efter jag upptäckte det för första gången så varnade SIDen för att det var lågt kylvatten, så jag fyllde på och efter det så har den inte varnat någonting. Händer det då och då att man får fylla på? Eller kan det vara något läckage någonstanns? :/
    Jag filmade när jag var ute och körde, men lyckades inte beskära filmen. Spola fram till 1:30. Mellan 1:40 och 2:00 så håller jag jämn gas och det syns tydligt hur mätaren och bilen rycker.
    http://www.youtube.com/watch?v=6lVFAD-EOmQ
    Du skall inte behöva fylla på normalt. Jag råkade ut för ett läckage vid motorvärmaren i vintras Packningen där kan ge sig efter ett par år.

    Knycker bilen eller motorn också till vid ryckningarna?
    Jag hade liknande problem och tändstiftsbyte hjälpte eller förbättrade markant. Bytte även ut samtliga vacuumslangar. Särskilt den till avlastventilen var dålig på min -02:a.
    Saab 9-5 Aero -02.

  5. #5

    Re: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Bilen knycker till, ibörjan så funderade jag på om det var jag som var vårdslös med
    Högerfoten .
    Hur svårt är det för en amatör i lägenhet att byta vevaxelgivaren? Är det möjligt?
    Är det avlastningsventilen man testar genom att rycka "R" slangen?

    Tack för svaren. Alla erfarenheter och tankar är välkomna, eftersom jag är en fattig student så vill jag vara relativt säker innan jag börjar byta delar.

    Oskar

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Det kan också (bland mycket annat) vara problem med spjällhuset, det brukar visa sig vid lugn lansvägs/motorvägskörning.
    Inte alls säkert att det är ditt problem, men det är värt att ha i åtanke.
    Ibland kan det räcka med en rengöring av spjällhuset, om det nu är det som orsakar dina ryckningar.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Citat Ursprungligen postat av Zettervall
    Bilen knycker till, ibörjan så funderade jag på om det var jag som var vårdslös med
    Högerfoten .
    Hur svårt är det för en amatör i lägenhet att byta vevaxelgivaren? Är det möjligt?
    Är det avlastningsventilen man testar genom att rycka "R" slangen?

    Tack för svaren. Alla erfarenheter och tankar är välkomna, eftersom jag är en fattig student så vill jag vara relativt säker innan jag börjar byta delar.

    Oskar
    Nu är jag långt ifrån ngn expert, knappt medelmåtta faktiskt när de gäller erfarenhet om Saabmotorer men jag skulle nog rikta misstankarna på vacuumslangar först och främst. Det är billigast och enklast att byta ut.
    Vevaxelgivaren, har jag läst mig till, brukar generera större problem. men som svar på frågan om de är lätt att byta, ja, det verkar så. Sitter lite trångt till men inte så många moment behövs. Kostar ca 800kr.

    Hur man testar avlastventilen är jag också nyfiken på.

    Edit: Nu hade ju en person erfarenhet av just vevaxelgivaren vid liknande symptom så det är nog vettigt att ha det i åtanke ändå.
    Saab 9-5 Aero -02.

  8. #8

    Re: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Jag tog en titt på slangarna idag och för ett otränat öga såg det ganska bra ut.
    Men funderar över två saker. Här kommer först en bild som jag snott ifrån någon på forumet så ni kan hänga med.
    http://www.geting.se/viewimage.php?image=Vev_vent_1.jpg
    Den slangen som har som en röd ring i anslutningen kan jag skjuta fram och tillbaka några mm. Är detta normalt? Det gäller bägge ändarna så tror att det kanske ska vara så?
    Det andra är att den slangen som går in precis mellan S:et och A;et i SAAB (se bild, menar såklart under/framför och inte mellan) krävdes inte allt för mycket kraft för att lossa så jag fick ett hål in i vad det nu är för någonting. Runtom den anslutningen så såg det ut som det varit olja. Det var inte rinnigt eller kletigt men det såg fett ut. Ungefär som om den svettats lite olja genom järnet.
    Vad fyller den slangen för funktion?

    Går det att felsöka slangarna mha stargas?

    Och en helt annan fråga:
    Jag har förståt att det är livsfarligt att ha en äldre t7a inne i stan (jag bor hyffsat centralt i Stockholm) pga oilsludge. Jag har läst att man ska se till att köra så att oljan blir genom varm och undvika kortare sträckor. Vad är en kortare sträcka? Räcker det med att temp mätaren når mitten?

    Tack på förhand!
    Mvh Oskar

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    1

    Re: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Hoppas detta kan hjälp någon på något sätt
    Har en SAAB 9-3 2002 185 hk som har samma symptom som visas i filmklippet
    http://www.youtube.com/watch?v=6lVFAD-EOmQ

    Hittade efter mycket letande en läckande vakum slang som efter reparation löste problemet. Nu rullar bilen felfritt igen.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: 95 Aero rycker vid jämn/lätt gas

    Citat Ursprungligen postat av Vium
    Hoppas detta kan hjälp någon på något sätt
    Har en SAAB 9-3 2002 185 hk som har samma symptom som visas i filmklippet
    http://www.youtube.com/watch?v=6lVFAD-EOmQ

    Hittade efter mycket letande en läckande vakum slang som efter reparation löste problemet. Nu rullar bilen felfritt igen.
    Bra att du länkade till klippet men... vad / vilken slang bytte du?
    Tacksam för hjälp eftersom jag har "liknande" problem.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero -02 rycker lite vid jämn fart
    Av prfectdad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-05, 09:44
  2. 9-3 Aero -01 rycker vid jämn fart
    Av Bobco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 13:08
  3. Går ojämt o rycker vid jämn gas!...95 Aero-03
    Av Craile i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 23:09
  4. 9-5 Aero -04 som rycker vid jämn gas (felet hittat).
    Av gn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 02:58
  5. OG9-3 aero, rycker vid jämn acceleration/gas
    Av Turbo_Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •