Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Laddproblem och misständningar 9-5 Aero -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    81

    Laddproblem och misständningar 9-5 Aero -03

    Hej!

    Har lite problem med min 9-5 Aero -03 som jag ska försöka förklara så bra det går.

    Om jag drar från typ 2000rpm på trean upp till 6000rpm så smårycker den upp till
    runt 3000rpm för att sedan gå silkeslent resten.
    Efter 3000rpm så laddar den på mer och begär mer mAir oxå.
    Har runt 0,85-0,90bar i ladd och runt 1000-1100 i mAir mellan 2000-3000rpm
    sedan ökar den upp till 1,05bar och 1210mAir mellan 3000-6000rpm.
    Mätt med opensid.

    Och så har jag någon form av överladd eller något som är mitt största problemet med bilen.
    Om jag drar den till nästan varvstopp på trean och sedan lägger i fyran ganska snabbt och stämplar fullt igen så kommer det ett smattrande ljud och bilen går som en potta skit efter det och i c:a fem minuter för att sedan gå bra igen, antar att den ställer ner sig.
    I samband med detta så får jag runt fem misständningar och knackningar per cylinder och ett snyggt sotmoln bakom bilen.
    Under dessa fem minuterna sen så har jag lite mer än halva gula i ladd och den rycker och går riktigt illa.
    Kan tillägga att den ej gör så från 1->2 eller från 2->3, har inte provat 4->5 då jag inte varit i tyskland på ett tag .

    Bilen var trimmad med ett riktigt dålig programvara där inget stämde och allt var bara uppställt på max och lite där till men sitter orginalprogramvara för Aero -05 i bilen nu.
    Efter att bilen fick ny programvara och ny tändkassett så går bilen mycket bättre än innan men det som återstår är det lilla ryckandet upp till 3000rpm och överladdet.

    Bilen är i övrigt orginal och körs på BF98

    Åtgärder jag provat:

    Prövade att ta bort R slangen men ingen skillnad märktes så antar att backventilerna är ok dock laddade den bara 0,9bar då.
    Nya platinastift(PFR6H10) ingen skillnad
    Ny Tändkassett gjorde att jag blev av med en hel del misständningar och felkoder om TK men misständningar kvarstår än (ca 10/cyl under rätt hård körning i kanske 2-3mil. Normalt?) däremot så får jag bara någon enstaka om jag kör lugnt och arldig varvar mer än 3000rpm.
    Provtryckt magnetventilen och det går att plåsa i C & W och R håller tätt för 1,5bar (provade inte högre)
    Provtryckt bränsletrycket och det är bra.
    Provtryckt laddtrycket och det var bra men kunde svajja lite lite grann.
    Provtryckt grundladdet och fick det till prick 0,45bar och WG armen rör sig lätt och problemfritt upp till 2bar sen tar det stopp.
    Har kikat över de vakuumslangar jag kommit åt och provtryckt dem och ingen läckage upptäckt.
    Det är rent och fint runt lmm och kobran.

    Har dock läckande bromsservo som väser och tjuter ibland, kan det orsaka överladdet?

    Någon som har något mer jag ska undersöka eller provtrycka?

    Skickar med en film där jag ger den fullt från 2000-6000rpm i trean.
    http://www.youtube.com/watch?v=uOVIL5_o4Bw&hd=1

    MvH Johan
    Golf MK7 R SC -16

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    81

    Re: Laddproblem och misständningar 9-5 Aero -03

    Ingen som har något tips om vad jag ska felsöka vidare på?

    Lite irriterad på det ryckande jag har.

    MvH Johan
    Golf MK7 R SC -16

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Laddproblem och misständningar 9-5 Aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Skalman79
    Ingen som har något tips om vad jag ska felsöka vidare på?

    Lite irriterad på det ryckande jag har.

    MvH Johan

    Hej jag tippar på Dumpventilen som gör att det kan spöka lite med laddet! Sen kan du kolla upp om du kan låna en Magnetventil och testa! Jag bytte alla vakum slangar och Mv samt dumpventil min gick mycket bättre då!

    Hittade även denna

    viewtopic.php?f=4&t=285316
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    81

    Re: Laddproblem och misständningar 9-5 Aero -03

    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Citat Ursprungligen postat av Skalman79
    Ingen som har något tips om vad jag ska felsöka vidare på?

    Lite irriterad på det ryckande jag har.

    MvH Johan

    Hej jag tippar på Dumpventilen som gör att det kan spöka lite med laddet! Sen kan du kolla upp om du kan låna en Magnetventil och testa! Jag bytte alla vakum slangar och Mv min gick mycket bättre då!

    Hittade även denna

    viewtopic.php?f=4&t=285316

    Ska testa detta.
    Märkte även en annan sak med bilen idag som jag har upptäckt nångång när bilen varit nystartad men nu har den gjort så hela dagen idag.

    Den är precis som en og900 T16 i sättet, stampar man fullt från typ 1000rpm oavsett växel så händer det inget fören typ 2500rpm och då kommer allt på en gång precis som den härliga gamla 900 T16 motorn.
    Men så ska ju inte en 9-5 bete sig utan ska smyga sig fram laddtryck.
    Laddmätarnålen(begärd luftmängd) ligger mitt emellan vit och gult tills ketchupen kommer precis som den gjorde på og900:n.
    Förut så smög ju sig turbomätaren upp till fullt laddtryck.

    Kan detta oxå bero på avlastningsventilen?

    //Johan
    Golf MK7 R SC -16

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Laddproblem och misständningar 9-5 Aero -03

    Citat Ursprungligen postat av Skalman79
    Citat Ursprungligen postat av aero s


    Hej jag tippar på Dumpventilen som gör att det kan spöka lite med laddet! Sen kan du kolla upp om du kan låna en Magnetventil och testa! Jag bytte alla vakum slangar och Mv min gick mycket bättre då!

    Hittade även denna

    viewtopic.php?f=4&t=285316

    Ska testa detta.
    Märkte även en annan sak med bilen idag som jag har upptäckt nångång när bilen varit nystartad men nu har den gjort så hela dagen idag.

    Den är precis som en og900 T16 i sättet, stampar man fullt från typ 1000rpm oavsett växel så händer det inget fören typ 2500rpm och då kommer allt på en gång precis som den härliga gamla 900 T16 motorn.
    Men så ska ju inte en 9-5 bete sig utan ska smyga sig fram laddtryck.
    Laddmätarnålen(begärd luftmängd) ligger mitt emellan vit och gult tills ketchupen kommer precis som den gjorde på og900:n.
    Förut så smög ju sig turbomätaren upp till fullt laddtryck.

    Kan detta oxå bero på avlastningsventilen?

    //Johan
    Svårt att säga men byt AV:n! nu när det är varmt ute så tycker ja min går tyngre pga den varma luften=Kyler sämre då större intercooler skulle vara att föredra!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

Liknande ämnen

  1. Misständningar på cylinder 4 9-5 Aero -02
    Av Fiskenlars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2015-01-12, 17:30
  2. Misständningar 9-5 Aero-03 vid fullgas
    Av Crisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 00:08
  3. Misständningar på en 9000 aero -91
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •