Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Justera Växellänkage NG9-3 6vxl manuell

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    76

    Justera Växellänkage NG9-3 6vxl manuell

    Är det något som justerat/fått hjälp med justering vad gäller växelvajerlänkaget på en manuell 6vxl låda på en ss/sc?

    Det ska enligt WISen ta 0.1TIM och det vill jag isf inte betala 850.- + moms för på en viss verkstad här i Jönköping?

    Någon som har tips för det behövs visst något verktyg i ett av momenten?...

    Åtgärden bör utföras på bilar där växling mellan 1-2/2-1 samt 2-3/3-2 är trög eller i osync...
    Aktuell:
    9-3SC Turbo x Aut
    Tidigare:
    9-3SC Aero Man 2006
    9-3SS Aero Man 2005
    9-3SS Aero Man 2003

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Justera Växellänkage 6vxl manuell ss/sc..

    Vad innebär jobbet? Jag har den 6-vxl lådan, och den skrapar en del mellan just dom växlarna. Ska byta oljan till en Red-lineolja vid nästa service, men är detta något som kan hjälpa ytterligare?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    76

    Re: Justera Växellänkage 6vxl manuell ss/sc..

    Alltså en justering av vajerlänkaget(2st vajer) vid växelspaken för att
    växlingen ska synca som den ska!

    Det ska enligt WISen vara en bulletin
    (garantiärende) på just de 6vxl lådorna.
    Enl WIS ska den åtgärden ta 0.1TIM och det
    Har jag ingen lust att betala 850.-+moms
    För! tänkte om någon gjort detta själv
    För man ska behöva ett verktyg att spänna
    Upp växelföraren på lådan med?...

    Bad verkstaden att fixa detta på servicen
    Och jag hänvisade till just WISen. De debiterade
    Då en felsökning på några hundralappar utan
    Att de "hann fixa det" då.. Idioter!

    Bad dom också byta vxllådsoljan vilket heller
    Inte gjordes! vi snackar här om en av södra sveriges
    Största saabhandlare.. De borde väl veta mer
    Än mig som privatperson? Eller?
    Aktuell:
    9-3SC Turbo x Aut
    Tidigare:
    9-3SC Aero Man 2006
    9-3SS Aero Man 2005
    9-3SS Aero Man 2003

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Justera Växellänkage 6vxl manuell ss/sc..

    Låter intressant. Ska serva bilen hos Maptun snart där även oljebyte i växellådan är planerat. Men ska allt fråga om dom kan spänna lite här och där så kanske växlarna flyter smidigare.
    Ställer mig oxå frågan om ingen här fått detta åtgärdat, och även om resultat var tillfredställande?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  5. #5

    Re: Justera Växellänkage 6vxl manuell ss/sc..

    Man skall komma ihåg att det är väldigt ovanligt att växelföringen är feljusterad. Man kollar det enklast genom att kolla att spelet i sidled är ungefär lika stort när man lägger i 1:an och 5:an. I längsled så skall spaken stå "mitt i". Omjustering av kablar har aldrig och kommer aldrig att lösa "skrapigheten" som finns på en del bilar

    Det kräver en viss touch när man justerar in den och det är lätt att det blir sämre än vad det var från början. Dessutom är sakerna lite pilliga så det är inte svårt att göra sönder något om man är oförsiktig.

    Om man iallafall är sugen på att försöka så gör man såhär:
    1) Ta ur damasken ur den silverfärgade panelen genom att ta "under kanten" på långsidan och dra in mot mitten tills damasken hoppar ut. Drar man för hårt i sargen så spricker den

    2) Lyft den silverfärgade panelen genom att trycka den uppåt i bakant och trä sedan panelen över spaken

    3) Lägg lådan i neutral

    4) Nu kan man in under panelen se snäppena som låser spaken mot kablarna. Man lossar snäppena genom ta en stor platt skruvmejsel och stick in i sidan längst fram mellan den vita och svarta delen. När man vrider moturs så lossar snäppet, är man oförsiktig går det av ..

    5) Om man justerar i längsled så ställer spaken där man vill ha den och knäpper fast snäppet. I sidled finns det en liten fjäder som centrar spaken i mitten. Då håller man spaken någon millimeter åt det hållet man vill justera och tryck till snäppet. Man låser snäppet genom att trycka uppifrån längs fram på det vita delen.

    6) När man är nöjd så trycker man dit panelen och damasken igen.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    82

    Re: Justera Växellänkage 6vxl manuell ss/sc..

    Aye captain!

    Men en fråga, min går tungt, framförallt 1->2 , vad ska man sikta in sig på att justera då? Längs eller sidled? (ska bara prova en ytterst liten justering till o börja med, jobba mig fram)

    Hm
    9-3 SS Aero -03

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    82

    Re: Justera Växellänkage 6vxl manuell ss/sc..

    Update här då.

    va ute o testade mig fram ikväll, justerade enbart längsled, hittade ett bra läge då jag fick en markant bättre låda, framförallt 1an till 2an, nu kan jag nästan "rejsa" med lådan, d.v.s få in 2an direkt, utan att vänta på att den ska gå in..

    är inte 100% smärtfritt, men samtidigt säger många att F40 lådan är lite rejäl och tungjobbad, så antingen är det i sin ordning, eller så beror den sista biten på ett oljebyte.

    Blir oljebyte vid nästa service, personligen har jag ju ingen aning, kan ju vara värsta gamla äckeloljan som gått 10.000mil i lådan nu. Så innan oljebytet kan jag inte säga hur lådan är. Dock så hjälpte justering väldigt mycket, så ni som funderar på det, prova. Va inte svårt alls, och känns som det är svårt att rent utav misslyckas.
    9-3 SS Aero -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: Justera Växellänkage 6vxl manuell ss/sc..

    Min låda kändes perfekt då jag köpte bilen i februari. Men nu skrapar det och har sig om man växlar normalt. Man får lixom växla då bilen gått ner i varv, då går det bra.

    Tråkigt att det ska vara såhär på en bil som endast gått 9500 mil. Hade inte sagt något om bilen gått 20.000 mil. Men detta är under all kritik.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Justera Växellänkage 6vxl manuell ss/sc..

    Fick oljan bytt i min låda när jag hade inne bilen hos Maptun för service(10500 mil)
    Blev en liten förbättring när lådan är kall, och ännu lite bättre när man kört en stund.
    Det riktiga testet blir ju nu när minusgraderna dyker upp.
    Oljan som användes var en Red Line olja som lämpades för åretruntbruk.
    Fanns även en som tydligen funkade riktigt bra, men den var inte alls gjord för vinterbruk.
    Have you ever seen horses pushing?!!

Liknande ämnen

  1. Bussningar till växellänkage. NG9-3 2011 6vxl man?
    Av Henke100 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-07-25, 21:06
  2. [LÖST] Svårt få i 1:an, 2:an och backen. NG9-3 -06 6vxl manuell TiD
    Av mioh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-20, 12:04
  3. [LÖST] Justera växellänkage 9000 -96
    Av scherwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 00:26
  4. [LÖST] Justera in växellänkage i en NG900 -94
    Av richard75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-07, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •