Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Check engine lambda? ng900 2,0t -94

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Check engine lambda? ng900 2,0t -94

    Har SAAB ng900-94 2.0t. Fått felmeddelande lambda då check engine blinkar 6ggr. har bytt lambda, flyttat och gjort ny placering i första böjen från turbon för att eliminera eventuellt läckage från flexrör. Alla med samma resultat, check engine lyser. Har tagit av pluspolen och gjort bytena och alltid samma resultat, två sekunder sen tänds check engine, det börjar bli jobbigt nu så jag skulle bli glad om det var någon som visste vad det är som är fel

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Check engine lambda?

    motortempgivaren som e inskruvad på insugets fläns mellan 3;an o 4;ans insugsrör spelar också roll. Den släpper på lambdan bär motorn uppnått en viss temperatur så det kan bli samma följdfel med 6 blink.

    Har själv råkat ut för detta samt jag visste om det sen tidigare då det funkar samma på alla Trionic5-kärror man bytt saker på.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: Check engine lambda?

    Kan man mäta den på något sett typ att man kollar den vid 0 grader 20 grader och 80 grader, tänkte ta ut den och mäta den och antar att det då ska visa olika Ohm-tal. Visar det sig att den inte ändrar sig blir det att leta efter en på skroten i morgon i så fall. Om det nu visar sig att den är fullt funktionabel hur går jag då vidare med lambdaproblemet?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Check engine lambda?

    Har aldrig brytt mig om att försöka mäta. Den är billig iaf. 234:- på mekonomen senast.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: Check engine lambda?

    Då beställer jag en i morgon så kan man strecka det möjliga felet

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Check engine lambda?

    Alltid rätt. Denna givare visar fel efter 10 år typ. Vet inte varför just den som sitter på T5-bilar alltid pajjar till slut. Har gamla givare från 87 till 2-liters långmotorn som fortfarande funkar. Men de passar inte riktigt med ohmvärdena.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Hjälp! Hur mäter man lambdasond med instrument?

    Fick plötsligt en tanke att kontrollera lambdasonden eller rättare sagt sonderna då det är den ordinarie, den frånLAGA från MEKONOMEN och senast från BILTEMA. Motorn är givetvis varmkörd. Jag mäter på kontaktdonet där den SVARTA signalkabeln kommer in och mot jord (batteripolen, karossen och själva avgassystemet) och multimetern inställd på att mäta spänning och får då det otroligt höga värdet...0.1V!!! PÅ ALLA sonderna. Inte kan det vara så att alla sonderna jag nu har i min befattning är trasiga eller? Snälla hjälp mig och säg vad fel jag gör

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: HJÄLP!! HUR MÄTER MAN LAMBDASOND MED INSTRUMENT!!

    Har du fått Check Enginge? Om inte, var lugn. Systemet övervakar sensorerna och skulle de ge galna värden kommer genast lampan att lysa.
    Det kan vara vanskligt att mäta på sensorerna. Själva mätandet kan påverka och man kan heller inte med säkerhet säga att spänningen kommer svänga bra runt 0,5V på tomgång. Dessutom kan det vara svårt att mäta med ett digitalt instrument då värdena aldrig ligger stilla utan som sagt svänger. Digitala instrument kan ha olika mycket dämpning för att inte siffrorna skall flippra runt för mycket när man mäter, vilket såklart kommer hämma din möjlighet att se svängningarna som skall finnas där.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: HJÄLP!! HUR MÄTER MAN LAMBDASOND MED INSTRUMENT!!

    Visst lyser check engine men jag har för några år sedan mätt lambda o då fladdrade givetvis spänningen och inte som nu då det är näst intill noll spänning. Tog en av lambdorna och värmde med gasolgrillen och mätte mellan jord och signal och det var tyvärr samma resultat

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: HJÄLP!! HUR MÄTER MAN LAMBDASOND MED INSTRUMENT!!

    Du har väl lambdasonden ansluten till kabelstammen/styrdonet när du mäter eller?
    Hur många trådar är det till lambdan du vill mäta, förfarandet är olika beroende på typ av sond.
    Mäter du lik eller växelström?
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: HJÄLP!! HUR MÄTER MAN LAMBDASOND MED INSTRUMENT!!

    Vad förväntar du dig att få för värden då? Om sonden är frisk så ska väl spänningen pendla konstant mellan (om jag mins rätt..) 0,1-0,4V va? Aldrig ligga konstant annat än under fullgas.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: HJÄLP!! HUR MÄTER MAN LAMBDASOND MED INSTRUMENT!!

    Mäter vid inkoppling och även urkopplat och likspänning. Prövade med ett nytt instrument idag och tyvärr med samma resultat. Mätt med en av lambdorna i gasollåga och då mot lambdans jord och den svarta.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: HJÄLP!! HUR MÄTER MAN LAMBDASOND MED INSTRUMENT!!

    Mellan 0,1 och 0,9 volt brukar man säga att en frisk smalbandslamda ska pendla. Mäter du med varvtal över tomgångsvarv också? En del sonder behöver lite gashastighet för att "komma igång". Om du är säker på att du mätt rätt, och även med lite mer varv på motorn så är det nog så att sonden är defekt. När de är trasiga så "står de still i spänning" vid mätning.
    Att du mäter likspänning är rätt. Kan även tillägga att en frisk sond ska pendla mellan övre och nedre värde minst en gång i sekunden, annars anses de som "tröga" och kommer snart att lägga av helt. Vid långsammare utslag än 1gång/sekund så kan man säga att sonden är defekt.
    Jag kommer inte ihåg om det är tre el, fyra trådar till din lambdasond men är det fyra så ska du använda en av kablarna som går till sonden som "jord" vid mätningen, inte chassie eller minuspol vid batteriet. ( inte för att jag tror att du mätt fel där, men i alla fall )
    Mvh
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: HJÄLP!! HUR MÄTER MAN LAMBDASOND MED INSTRUMENT!!

    VIT-VIT är värmeslingan
    Svart är signal ut 0,1-0,9V (tack Rogerleon!)
    Grå är signaljord i stället för chassiejord om den kabeln finns.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: HJÄLP!! HUR MÄTER MAN LAMBDASOND MED INSTRUMENT!!

    Jag har 3-trådig i min bil som standard. Mäter från tomgång och varvar upp då och då med resultatet att det ibland blir 0.1V eller 0.013V med annat mätområde Har nu ytterligare än lambdasond och det är en till från Biltema som är den med 4 trådar och anpassad kontaktdon för SAAB, den med 2 vita, svart och grå fastän den inte är till min bil men skickade med den som beställning av en kamrat som ändå skulle in och handla på Biltema, kan man mäta mellan grå och svart då för att se att den fungerar? Är rädd för att dom sonder jag hade före den som jag fick idag verkligen är trasiga.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: Check engine lambda?

    turbosug: Bytt tempgivaren idag och det förändrade inget tyvärr Verkar som om det blir ett besök hos verkstaden, tyvärr

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Check engine lambda?

    Haft precis likadant på min t5a då va det styrisen som becknat ihop, provade annan styrbox och vips så va problemet ur världen.
    Kan tilläggas att ja bytt som du både lambda och tempgivare.
    Saab 9-5 2.3T Vector -03 steg 2....Saab 9-5 Aero -00 Såld

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: Check engine lambda?

    Patrik99: Är inte så lätt att bara byta box då den är en steg5 från Maptun, allt annat är perfekt, bra stabil tomgång osv.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: Check engine lambda?

    Idag känns det som att det löser sig då jag fått mail från maptune att det troligtvis är kabelfel från sonden och att man troligtvis behöver jorda bättre så nu blir det att åka dit så löser grabbarna på Maptun Check engine

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    26

    Re: Check engine lambda?

    Citat Ursprungligen postat av Spiff5
    Patrik99: Är inte så lätt att bara byta box då den är en steg5 från Maptun, allt annat är perfekt, bra stabil tomgång osv.
    Jo iofs trodde du hade originalboxen kvar som i mitt fall att prova med
    Saab 9-5 2.3T Vector -03 steg 2....Saab 9-5 Aero -00 Såld

Liknande ämnen

  1. Check Engine och felkod lambda på 9-3SS
    Av Vfr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 10:29
  2. Check engine ng900 2,3 -95
    Av Rs turbo_s2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 00:19
  3. Check Engine, ng900 2.0i
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •