Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Är Hirsch så dyra?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Är Hirsch så dyra?

    Hej.

    Såg en annons på blocket, en 9-5 Hirsch -03 som gått 8000-8500 mil.
    Pris: 162 000:-. Dessutom är den importerad.
    (Kan väldigt lite om Hirsch så alla kanske är just import?)

    http://www.blocket.se/gavleborg/SAAB_9_ ... w=1&last=1

    Min fråga är helt enkelt om dessa är såpass mycket mer värda eller har denna ett kraftigt prispåslag?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Ja, de bör vara dyrare än en vanlig, PLUS att denna var en riktig lågmilare.

    Sen att just denna var alldeles för mycket dyrare håller jag nog med dig om

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Går ju inte att jämföra med en vanlig Aero, även om min försäkras exakt som en Aero.

    Nypriser ca 550tkr.

    Men underbara bilar är det, går sjukt bra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Hej.

    Såg en annons på blocket, en 9-5 Hirsch -03 som gått 8000-8500 mil.
    Pris: 162 000:-. Dessutom är den importerad.
    (Kan väldigt lite om Hirsch så alla kanske är just import?)

    http://www.blocket.se/gavleborg/SAAB_9_ ... w=1&last=1

    Min fråga är helt enkelt om dessa är såpass mycket mer värda eller har denna ett kraftigt prispåslag?
    Med tanke på att det är fälgar för typ 45k, bromsar för 20, programvara för 10, avgas för 15?, ny kamkedja, allt annat gött och att bilen inte rullat mer än det där är det ett givet köp. Jag fick min import värderad för inbyte förra fredagen @ 5800mil och fick 150k. Visserligen nyare, men det där är en kombi. Jag tar den där alla dar i veckan före en 08 - 09.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Är det en äkta Hirsch? Trodde alla Hirsch hade kolfiberpanel. O brukar inte ratten vara mer spacad på en Hirsch?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Är det en äkta Hirsch? Trodde alla Hirsch hade kolfiberpanel. O brukar inte ratten vara mer spacad på en Hirsch?
    Min är en "äkta" hirsch, dock levererades den inte med hirschratten, jag tror inte att den fanns när bilen lämnade hirsch, likaså dörrhandtag i skinn osv. Det som kom med min var: Programvara, läder-instr-panel, pedaler, spoiler bak, hmm vet inte om det är någonting mer. Nypriset på min låg strax över 500tk.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Är det en äkta Hirsch? Trodde alla Hirsch hade kolfiberpanel. O brukar inte ratten vara mer spacad på en Hirsch?
    Min är en "äkta" hirsch, dock levererades den inte med hirschratten, jag tror inte att den fanns när bilen lämnade hirsch, likaså dörrhandtag i skinn osv. Det som kom med min var: Programvara, läder-instr-panel, pedaler, spoiler bak, hmm vet inte om det är någonting mer. Nypriset på min låg strax över 500tk.
    Okej där ser man.

    Kanske är samma som med utblåsen. Har för mig att inte alla 9-5 Hirsch har dom "lustiga, 2 hål" utblåsen. Som jag personligen gillar mycket skarpt.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Min är en "äkta" hirsch, dock levererades den inte med hirschratten, jag tror inte att den fanns när bilen lämnade hirsch, likaså dörrhandtag i skinn osv. Det som kom med min var: Programvara, läder-instr-panel, pedaler, spoiler bak, hmm vet inte om det är någonting mer. Nypriset på min låg strax över 500tk.
    Okej där ser man.

    Kanske är samma som med utblåsen. Har för mig att inte alla 9-5 Hirsch har dom "lustiga, 2 hål" utblåsen. Som jag personligen gillar mycket skarpt.
    Phed har 9-3.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-

    Okej där ser man.

    Kanske är samma som med utblåsen. Har för mig att inte alla 9-5 Hirsch har dom "lustiga, 2 hål" utblåsen. Som jag personligen gillar mycket skarpt.
    Phed har 9-3.
    Aaa, jag blev lurad

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Med tanke på att det är fälgar för typ 45k, bromsar för 20, programvara för 10, avgas för 15?, ny kamkedja, allt annat gött och att bilen inte rullat mer än det där är det ett givet köp. Jag fick min import värderad för inbyte förra fredagen @ 5800mil och fick 150k. Visserligen nyare, men det där är en kombi. Jag tar den där alla dar i veckan före en 08 - 09.
    Jag frågade bara om det är ett "normalt" pris.
    Att kamkedjan är bytt vid 7k mil kan jag inte riktigt se som en stor fördel. Visst, bra att den är ny, men varför har den överhuvudtaget rasat vid så låga mil...

    Här är en Hirsch till, gått längre iofs, men med ett "rimligare" pris.
    http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_5_ ... m?ca=7&w=3

    Jag är bara nyfiken på vad som gör Hirsch så speciellt? Den är väl i grunden som vilken 9-5 Aero som helst?
    Men med annan turbo, andra insugsrör och intercooler.
    Vad beträffar chassit så är det ytterligare 10mm lägre än Aero.
    Bromsar fram med 331mm diameter istället för Aeron's 308mm.

    Nu säger jag inte att detta är "oviktiga" parametrar, tvärtom! Men det jag vill få fram är att det skiljer inte en hel vetenskap mellan 9-5 Aero och en Hirsch som kan motivera en sådan prisskillnad.(Nu tänker jag främst på den Hirsch överst för 162 000:-, som jag anser vara omöjlig att sälja för det priset.) Den sista där för 119k är mer "rimlig".

    Helt galet att nypriset 2003 var över 550 000:-, för en Saab 9-5

    Här är en film om Hirschen mot V70R, många har säkert sett den, men för den som inte har gjort det...
    http://www.youtube.com/watch?v=aQ7njk-iI0A

    Jag dissar inte er som har en Hirsch (RZ's Hirsch är sjukt vacker!) eller Hirsch som företag, jag konstaterar bara att för 162 000:- kan man få en mycket fin 9-5 Aero och dessutom ha massa pengar över till delar, som fullständigt krossar en Hirsch.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Jag frågade bara om det är ett "normalt" pris.
    Att kamkedjan är bytt vid 7k mil kan jag inte riktigt se som en stor fördel. Visst, bra att den är ny, men varför har den överhuvudtaget rasat vid så låga mil...
    Den rasade absolut inte, den byttes bara för att
    Killen som äger bilen jobbar på saab, och jag kan säga att bilen är garanterat värd varenda krona..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Den rasade absolut inte, den byttes bara för att
    Killen som äger bilen jobbar på saab, och jag kan säga att bilen är garanterat värd varenda krona..
    Ok
    Inte lätt för en "som inte vet" att veta att den är bytt i förebyggande.
    Självklart ställer man sig frågan som jag gjorde, varför är den bytt? Jobbar killen på Saab så varför inte. Hade jag varit han hade jag nog också bytt den bara för att jag kan

    Jag tvivlar inte på att den är i utmärkt skick men.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Är Hirsch så dyra?

    Har för mig att det stora Hirschpaketet (305hk, exteriörpaket, interiörpaket) kostade ca 165kkr utöver en vanlig Aero när Hirsch lanserades i Sverige till 2003 års modell. Sedan är flera Hirschar rikligt utrustade utöver standard Aero. Det finns intte heller många Hirschar i Sverige, senast jag kollade var det ca 35 st 2003-2005, både 280hk och 305hk, så det är svårt att bedöma pris på dem.
    Läs tex teknikens världs test 2003 http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml eller lite mer på följande sida http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20HIRSCH.html
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Varför är BMW så dyra...
    Av Brandten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 00:40
  2. Hur dyra tt äga BMW 3serie?
    Av Källén i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 22:36
  3. Dyra belägg!
    Av Rickard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 00:20
  4. DYra luftmassemätare...
    Av bmw_touring i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •