Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Plaststavar som startspärr??

  1. #1

    Plaststavar som startspärr??

    Heej !!

    Jag är alldeles ny här...
    Har köpt mig en Saab 900 -97.

    Fick med vid köpet nå konstiga plaststavar som tydligen är nå slags startspärr :/

    En av dom måste vara med i närheten av tändningsnyckeln, annars startar inte bilen.
    Kan någon förklara för mig hur dom funkar, och finns det nya att köpa, och går det att koppla förbi dessa ??
    Har aldrig hört talas om detta tidigare :/
    Och på bilfirman där jag köpte bilen fick jag inte någon info om det.
    Utan jag märkte det dagen efter när jag hade plockat om med nycklarna och dessa stavar låg kvar hemma med extra nycklarna.
    Då ringde jag till firman och tyckte att jag hade väl kunnat fått en bil som startade iallafall.
    DÅ berättade försäljaren om dessa stavar

    Alltså.. Vad är det för konstiga saker ??

    Tacksam för svar !!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Plaststavar som startspärr??

    jag har en bilägare på byn som har nå snarlikt men där ska man stoppa in staven i ett litet hål och sen starta. 6mm i diameter typ och 25mm lång?

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941

    Re: Plaststavar som startspärr??

    Är det inte en eftermonterad startspärr? Hade en kollega med en privatimporterad BMW där försäkringsbolaget krävde en startspärr & då monterade de in en & den hade runda stavar i nyckelknippan. Precis som Stefanm skriver så fick de först stoppa in de i ett hål för att avaktivera startspärren & sedan gick det att starta. Men det kanske finns någon form av kontaktlös transponder variant också.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Re: Plaststavar som startspärr??

    Det verkar ju i alla fall som dem fungerar precise som nycklar till nyare bilar gör. Sitter en transponder inuti som bilen känner av. O annars går det inte o starta. Du får ju försöka ta reda på tillverkaren av dessa om du vill ha fler. Det är nog inte något som är original i alla fall
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5

    Re: Plaststavar som startspärr??

    Ja, den här är nog 6 mm i diameter och ca 2,5 cm lång... Men inget hål att stoppa in den i. Utan det räcker med att den hänger i nyckelknippan. Så den är med vid tändningslåset. Är nog någon transponder av nå slag som bilen känner av. Det går inte att öppna den. Så jag tar för givet att det är bara att försöka få tag på nya när den slutat funka :/ OM man inte kan koplla förbi det på något sätt.

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171

    Re: Plaststavar som startspärr??

    Har en kompis som hade detta på en Volvo 850 från mitten 90-tal. Det var en svensksåld bil och orginalmonterat. In i ett hål med en liten plaststav. Stängde man av bilen så fann det tid till att köpa en tidning och starta utan pinne.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Startspärr OG9-3 -99
    Av Rikardm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 14:59
  2. Startspärr ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 12:37
  3. startspärr
    Av Tobben86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 00:04
  4. startspärr box vs. icke startspärr bil
    Av Emyl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •