Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Som rubriken lyder. Har nyligen köpt mig en 9-3SC. vill dock byta högtalare och liknande i denna. Är detta möjligt utan att behöva byta alla kablar osv? För det är ju optiskt i dessa bilar. Hur går man tillväga? Sökte lite i FAQ men hittade inget vettigt direkt. kanske någonj annan som vet någon tråd?

    Sedan undrar jag om det är möjligt att göra eller fixa en auxingång på orginalstereon?
    Saab 9-5 2,3T

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Vist går det att byta högtalare utan större problem i dom, men varför byta alla? Vad har du för ljudsystem nu? Om det är en med gamla inredningen så kan du fixa dit ett AUX-uttag för ca 350kr + programering, i dom nyare vetetusan.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Fiberbussen går fram till slutstegen, men sedan är det givetvis kopparkabel sista biten till högtalarna. Så det är inga problem att byta högtalarna. Kolla rätt impedans bara, då vissa högtalare är 2 ohms. Tror att dom bitarna står rätt bra i FAQ:n som Stoffe gjorde.

    Hur gammal är bilen? Nu förutsatte jag att det är det gamla ljudsystemet eftersom du skrev fiberbaserat. Det gamla fiberbaserade systemet satt MY03-MY06. MY07 kom det nya ljudsystemet som inte har fiber...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Jag har en 05-06. Funkar det med AUX ingången där med? Eller hur gör man om det inte skall funka. Vart får jag tag i de sakerna? Har AS3 systemet

    Högtalare mest för att få mer drag i systemet. även koppla in subb
    Saab 9-5 2,3T

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Har du den nya eller gamla inredningen?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Har du den nya eller gamla inredningen?
    Hur ser man det? Jag har halvskinn. Beiget tyg och grått skinn.
    Saab 9-5 2,3T

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Både MY06& MY06 är gamla inredningen. Nya inredningen utan fiberbuss kom först MY07. Syns enklast på färddatordisplayen upp vid vindrutan. Den finns inte på nya inredningen.

    PS. Sedan heter inte ljudsystemet AS3 på ng9-3 utan SS3. Sound System 3.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    App app! Morbror hade en sen 9-3SC -06 där det satt nya inredningen, så just den årsmodellen är lite lurig.

    Men hur som, om det nu är den gamla (med en färddator där uppe vid rutan) så går det att göra så som jag skrev, åk till SAAb och köp AUX kabeln bara. Sen att byta högtalare, låt iaf dom i dörrarna vara och stoppa i dämpmatta istället, gör mycket mer nytta. Dom vid rutan däremot kan du med fördel byta mot ett par 3,5" koaxialer (och plocka då bort originaldiskanterna eller koppla iaf ur dom).

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Var det verkligen en MY06 då? Och inte bara en MY07 som var uttagen 06? Jag har aldrig hört talas om att det skulle funnits några MY06 med den nya inredningen...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    App app! Morbror hade en sen 9-3SC -06 där det satt nya inredningen, så just den årsmodellen är lite lurig.

    Men hur som, om det nu är den gamla (med en färddator där uppe vid rutan) så går det att göra så som jag skrev, åk till SAAb och köp AUX kabeln bara. Sen att byta högtalare, låt iaf dom i dörrarna vara och stoppa i dämpmatta istället, gör mycket mer nytta. Dom vid rutan däremot kan du med fördel byta mot ett par 3,5" koaxialer (och plocka då bort originaldiskanterna eller koppla iaf ur dom).

    Så det är enbart att ta loss stereon och koppla i kabeln och dra den till uttaget? Måste man gifta in den eller något? Går den att köpa på nätet?

    Är det denna du menar?

    http://www.saabsverige.com/se/sv/sta...w-accessories/
    Saab 9-5 2,3T

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    http://www.elkparts.com/help/mp3aux_instructions.pdf
    Denna ska du ha, instruktionsbok för inkoppling av kablaget.
    Och ja man behöver aktivera funktionen då den inte är aktiv som standard, för att få aux källan så är dett två tryck på CD/DISC-knappen (beroende på årsmodell).
    Jag aktiverade min för 295 kr.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Var det verkligen en MY06 då? Och inte bara en MY07 som var uttagen 06? Jag har aldrig hört talas om att det skulle funnits några MY06 med den nya inredningen...
    Den stod som MY06, men var nog en av dom allra sista innan det blev MY07.

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Glöm det jag sa om "uttagen". Menade naturligtvis "reggad". Det som står i officiella papperna idag är ju registreringsdatum och inte modellår. Modellår behöver ju inte vara samma som registreringsår. Är den registrerad sent 06 så är det ju säkert en MY07, fast reg-år blir 06 och det står så i papperna.

    Det var så jag menade...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Ingen som visste vart man köper kabeln? Tackar för installations anvisningen. Nu behöver jag enbart kabeln...
    Saab 9-5 2,3T

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Närmsta SAAB-handlare ska kunna fixa hem kabeln åt dig, om den inte redan finns hemma.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Då har man fått hem kabeln och skall börja dra och koppla in denna. En fråga som dök upp angående detta med att gifta in kabeln i stereon. Är det möjligt att göra det själv eller måste man verkligen kontakta en saab verkstad?

    Sedan undrar jag hur man får loss stereon utan att göra för mycket märken. Några tips?
    Saab 9-5 2,3T

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Jag kan inte tänka mig att kabeln verkligen skall giftas in. Det måste vara fråga om en reservdelsprogrammering där du talar om för systemet att det nu finns en AUX-ingång.

    Kan göras överallt där det finns en Tech2 för SAAB. T.ex hos SAAB, Mechonomen mm.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    86

    Re: Ljud + AUX ingång i 9-3SC

    Hittade en riktigt bra guide jag tänkte dela med mig av

    http://www.etadyne.com/DIYaux.htm
    Saab 9-5 2,3T

Liknande ämnen

  1. AUX-ingång OG9-5 -98/-05
    Av benilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •