Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjälp 9-5 Aero hackar.

  1. #1

    Hjälp 9-5 Aero hackar.

    Hej. Ny på forumet och mitt första inlägg.
    Ursäkta den långa texten nedan.

    Saab 9-5 Aero 2003 Kombi
    Automat, orignal i motorn.

    Problem med min 9-5 Aero som hackar och tappar turbotryck.
    Gäller främst vid kickdown då den först drar i väg sen hackar den till och man ser hur nålen på turbomätaren går ner en bra bit för att sedan ta fart igen. Den rycker även lite vid gaspådrag från från lågavarvtal när man kör manuellt läge (automat) men inte alls som vid kickdown.

    Halvkul när man passerar en långtradare under omkörning i felfil och motorn tappar orken!!

    Har letat efter svar på forumet ang detta då det är ett vanligt fel, men hittar inte alla svaren.

    Svaren blir oftast:

    Nya stifft
    Ny Tändkasett
    Vakuumslangar och dom blåa backventilerna

    Började med det billigaste dvs nya vakummslangar (bytta), Kolla även över dom tre till magnetventilen och såg att den översta märkt R gick till en t-koppling. Slangen från t-kopplingen har spruckit precis efter klämman/clipset ( före blåa backventilen)

    Prövade att ta bort R slangen (tips från forumet) och då gick bilen bättre, inga ryck vad ja kunde känna och duktigt med mos när ja klev på gasen.

    Borde då inte bilen gå lika bra med sprucken slang som utan r slang?
    Finns ju ingen ventil mellan R-slangens anslutning och min spricka på vakummslangen. Eller kan det vara dom blå ventilerna?

    Tappar man hk på att köra utan R slang inkopplad?

    Vad är egentligen R slangens funktion för magnetventilen?

    Har läst så många trådar om detta nu så ja blir helt snurrig..
    Blandar säkert ihop ett och annat.

    Motorn är nu för varm för att skruva på så får testa att laga sprickan/jacket i morgon med vulkband.

    Tack på förhand.
    Christopher

    Hoppas någon orkar läsa och ge en förklaring..

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220

    Re: Hjälp 9-5 Aero hackar.

    Hej!

    Om du provat med R-slangen borta helt så har du nog hittat felet, att det är en spricka behöver inte betyda att allt försvinner ut där utan lite kan nog fortf vandra vidare in i magnetventilen. Fixa till sprickan och byt backventilerna.

    R-slangen är en retur dvs den del av laddtryck magnetventilen inte behöver använda för att justera WG-klockan åker ut där och tillbaka till sugsidan. Och slangen som går till backventilerna är en del av tankurluftningen, vid övertryck så går bränsle ångorna den vägen för att förbrännas och vid undertryck så går ångorna den andra vägen direkt till spjällhuset.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Hjälp 9-5 Aero hackar.

    Jo du har nog en poäng i det.

    Tejpade sprickan efter t-kopplingen med eltejp plus 2 st Buntband samt byte ut min backventil till vevhusventilationen ( trasig gick att blås i den från båda håll) och då vaknade den blåa aeron till liv. Hur kan detta påverka min tidigare nämnda symtom?
    Vad är funktionen i backventilen? och vad är sambandet med hackandet dvs tapp av turbotryck..

    Tycker den går mjukare samt betydligt bättre mos i motorn. Nu det kul att köra saab igen.

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220

    Re: Hjälp 9-5 Aero hackar.

    Hej!

    Den backventil du har bytt är till vevhusventen den ska hålla emot laddtryck och vid undertryck suga vevhusgaser.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Min 900 Turbo Hackar :S [HJÄLP]
    Av Ramnemark i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 16:20
  2. [LÖST] Bilen hackar sig fram! NG900 2.0t -95
    Av slippy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 14:04
  3. Frugans saab hackar som f-n ibland snälla hjälp oss ?
    Av jonniejohannesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •