Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäderben

  1. #1

    Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäderben

    Hej
    Har läst tråden om elektrolys och tänkte testa detta på mina fjäderben på 93an alternativt så blir det blästring. Men vilken färg ger bäst skydd mot rost?

    Många rekommenderar Hagmans CA primer stålplast för att sluta tätt och sedan ett lager tunn underredsmassa för att ta upp stenskott.

    Vad har ni använt efter elektrolys? Ämnet har tagits upp, men skriv gärna hela fabrikat den som kommer ihåg och om möjliigt inköpsställe.

    Vänligen Peter

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäde

    Hej!

    Pensla på ett par lager hammarlack tror nog det är bland det bästa.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäde

    Bättre att pensla dom med nån Mekanlack eller liknande. Då behövs knappast nån rostskydd på det.
    Hammarlack är inte särskilt tät så på några år brukar det bli fult.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäde

    Bör man inte helst ha nån typ av zinkprimer som ger lite rostskydd mot den nakna plåten innan man lägger på ett lager av skyddande färg/lack?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5

    Re: Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäde

    Hammarlack har jag använt till diverse arbeten tidigare, men tycker det borde finnas något bättre. Hammarlack blev jag rekommenderad på Meca, men de verkade inte veta vad dom hade på hyllan och när det skulle användas.

    Ja zink ska ju vara bra, men det verkar råda delade meningar om hur bra de olika fabrikaten är på olika forum.

    Men Stefan, skulle du kunna säga lite mer med vad du menar med Mekanlack?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäde

    Jag har iaf använt det hittills och lyckats mycket bra med att få rostskadade bildelar och bilar att hålla sig rostfria i många år.
    Först slipar jag bort rosten nogga!
    Sen på med rostätare/fosforsyra tror jag det är.
    Sen efter några timmar så tvättar jag bort det med sprit.
    Sen sprayar jag zinkspray i 2-3 lager.
    Sen på med lack.

    Det har aldrig kommit tillbaka efter det!
    På utsatta delar som inte syns så noga så efter sprayzinken så penslar jag på några lager rostskyddsfärg innan jag lägger på rätt färg eller seg "boddy".

    Hammarlack har jag ingen bra erfarenhet av, det blir hårt efter ett år och blästras bort.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäde

    Mekanlack är en penselfärg av nåt fabrikat, minns inte vilket. Det är typ servalack för lite industriell användning. Googlar du på det borde det komma upp nåt.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja

    Re: Vilken grundfärg rekommenderas efter elektrolys av fjäde

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Bör man inte helst ha nån typ av zinkprimer som ger lite rostskydd mot den nakna plåten innan man lägger på ett lager av skyddande färg/lack?
    Elektrolysade bromsok skall målas. Jag tänkte testa att spraya zinkfärg och sedan pensla hammarlack.
    Vad tror ni om det?


    Finns det någon som har erfarenhet av detta? Hammarlack skall ju kunna målas direkt på rost, men om rosten är borta blir det väl lika bra. Fast jag tycker, som Andreas Plars, att det känns bättre att lägga på zinkfärg först. Eller är det bara onödigt med zink?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Uppdatering:
    Ingen har invänt mot min plan på över 6år. Jag gjorde som jag tänkte.
    Efter 6 år hade hammarlacken flagnat lite på enstaka ställen. Ingen rost syntes. Antar att Biltemas zinkspray håller vad den lovar.
    På samma tid från ny var det totalt överrostat...

    Zinkfärg var en hit efter elektrolysen! Hammarlacken skall jag ersätta med något annat nästa gång.
    Biltemas bromsokfärg kanske. Eller nån bra 2k lack i tjusig kulör! Eller billigast möjliga i många lager. Rostar verkar det ju inte göra...

    5 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Kör Hagmans 2k grundfärg så blir dom gula och fina också.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Trevlig feedback, man vill ju att svar skall komma tillbaka och inte rosten.

    Då borde det vara ultimat med noggrant underarbete, zinkfärg, Hagmans CA Primer, 2k Polyuretan täckfärg!

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Personligen gillar jag inte zinkfärg som grundfärg överhuvudtaget. Kan ge väldiga problem om man tex lackar 2K ovanpå. Zinkfärg/kallgalv kan man ja till järngrejer som bara ska skyddas och inte lackas nå mer.
    Har man detaljer som är behandlade eller blästrade så väljer man en bra grundfärg som hör ihop med topplacken och sen har man nog gjort vad man kan. Det blir inte bättre för att man väljer ännu fler lager med diverse "roststoppande artiklar" Det finns ingen färg i världen som är helt diffusionstät ändå så allting strävar efter att gå tillbaks till naturen ändå............

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hmm, man vill ju ha en behandling som gör att man slipper göra om jobbet, Hagmans CA håller jag dock högt.
    Och det är inte flera roststoppande lager som är det primära utan ett, lagret ovanpå CA är för att mekaniskt skydda det underliggande.
    Och vad skall man med rostfria fjäderben och bromsok till när resten av bilen är utsliten? Lagom torde vara lämpligast.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jo som sagt, ett lager med lämplig grundfärg räcker ju. Det blir inte bättre för att man har flera lager med olika slags grundfärg och inte rostar det mindre för det. Så länge färgen sitter fast och de övriga lagren är av någotsåndär tät sort så rostar det inte. Inte förrän färgen slits ut och metallen kommer i dager.

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Personligen gillar jag denna zinkfärg, vare sig den är diffusionstät eller inte, eftersom den bevisligen fungerar. Inget annat jag sett på bromsok har varit rostfritt efter 6år. Det fiffiga med zinkfärg/kallgalv är att den skall fungera även om det uppstår småskador in till metallen.

    Vilka problem riskerar man om man kombinererar zinkfärg & 2k?

    Men jag har aldrig testat Hagmans CA, som så många kör med. Kanske får bli zink plus den utan täckfärg på nästa elektrolysade chassikomponent...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det har nog kanske inget med att det är en zinkfärg att göra utan mer som vanligt att en 1komponents grundfärg kan reagera väldeliga med en 2komponents i annat skikt. Där finns inga regler alls och det kan bli tokigt om man har otur. Detta gäller alla slags färger.
    Fast rent konkret så är det egentligen inte särskilt mycket i en färg som gör att det inte rostar. Är bara ytskiktet intakt och syre och fukt inte kommer åt metallen så rostar det inte. Även om det inte är nå superspecial zinkfärg. Det är bara en myt att det ska vara rostbekämpande produkter i färgen. Det är som sagt skillnad om man målar nåt i järn som troligen inte får nåt annat skydd, då är zinkfärg/kallgalv bra.

Liknande ämnen

  1. Vilken billackeringsfirma rekommenderas i Stockholm?
    Av turbo4ever i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 00:07
  2. Vilken motormodell rekommenderas?
    Av olby i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 23:02
  3. Vilken koppling rekommenderas till 9-3 SC 2.0t -06?
    Av saab king of the road i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 17:01
  4. Vilken sänksats till 9-5 rekommenderas?
    Av Danjell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 19:03
  5. Vilken rekondfirma i Lkpg rekommenderas?
    Av Spizen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 20:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •