Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 900i 2,0

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011

Saab 900i 2,0

Tjena!

Ska kolla på en Saab 900i manuell -96 i morgon, rostfri enligt bilderna och ser väldigt fin ut, multirem ska va bytt men inte kamkedja!? Bra eller anus och va fan är en multirem? Almäna tips om vad jag ska titta efter mm skulle jag va extremt tacksam för!

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011

Re: Saab 900i 2,0

Kan lägga till att jag aldrig kört saab och det jag hör är bara skit. men av någon anledning har jag alltid älskat dom!

Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004

Citat Ursprungligen postat av knebus
    Kan lägga till att jag aldrig kört saab och det jag hör är bara skit. men av någon anledning har jag alltid älskat dom!
    Hej

Hade det bara varit skit med Saab så hade de säkert inte haft en av Sveriges största entusiastklubbar, eller flera olika klubbar faktiskt. Saab åkare lyssnar inte på vad Volvo-maffian och Aftonbladet tycker. Personlig grej tror jag, man kan tröttna och köpa/köra andra bilmärken, men för eller senare så trillar man tillbaks till någon Saab-modell igen.

Vad gäller hållbarhet så ska man inte glömma att de flesta Saabmodeller har starka turbomotorer som ibland (ofta) trimmas till betydligt högre effekter än vad fabriken avsett. Trimmade bilar går oftare sönder, inte konstigt alls egentligen. På Saab ÄR växellådan en svag punkt, det kan man inte sticka under stolen med. Främst på de motorstarkare turbo-bilarna.

Sen är ju allt beroende på skicket. Man kan ha otur och man kan ha tur, alla bilar går sönder i mer eller mindre utsträckning. Fördelen med Saab är att utbudet av begagnade reservdelar är enormt och reservdelspriserna relativt låga.

900i specifikt vet inte jag så mycket om, men det finns andra här som gör.
    Är inte den roligaste modellen (saknar ju turbo!), men som transport mellan A och B så duger den säkert alldeles utmärkt. Rostfri kan den vara om det är en välskött bil, men kolla ändå, är det bubblor i lacken (rostat under som "lyft" lackskalet) så är den inte rostfri vad säljaren än hävdar. Det finns andra här som kan peka mer exakt var man ska leta rost på dessa. Sen om lite "skönhetsrost" på en skärmkant går att leva med är ju upp till dig, och beroende på priset på bilen.

Multiremmen är en lång platt gummirem som driver vattenpump, generator och AC-kompressor (om den har AC) från motorns vevaxel. Det sitter en remspännare som ska hålla remmen spänd, dessa brukar ge upp med åren. Eftersom den nyligen är bytt så kolla remmen genom att trycka med tummen på den ungefär mittemellan två remskivor, den ska vara spänd och svikta efter typ 20mm eller så när du trycker på den.

Kamkedjan har långa bytesintervaller, men kolla och lyssna noga på motorn både kall och varm. Låter det illa och rasslar från kedjan, eller motorn låter som en kvarn så är det en varningsklocka. Lite svårt att beskriva hur en motor ska låta, men du förstår nog.

Gör klart för säljaren att bilen inte ska vara varmkörd när du kommer, en del oljud framträder tydligast på en kall motor. Kolla att växlarna går i ordentligt utan krångel eller skrap och lyssna på växellådan. Är där ett vinande ljud som följer hastigheten på bilen så kan lådan sjunga på sista versen. Provkör ordentligt upp till hög motorvägsfart och lyssna och känn efter vibrationer och lyssna efter mekaniska oljud.

Bilen är 15år gammal, så räkna inte med att den är helt felfri. Förr eller senare blir du tvungen att meka och fixa något, det går inte att komma ifrån med någon gammal bil. Personligen skulle jag hellre välja en turbo-modell och en 9000, om jag skulle köpa bil av den årgången, men de e ju jag det.

Hmm.. varför blir mina inlägg alltid så lååånga....
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Medlem#
    9481

viewtopic.php?f=30&t=266642

Där finns massa viktig info att läsa!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008

Urtråkig motor men hyfsat snål.

Det viktigaste är att det inste skramlar i motorutrymmet och att rosten inte fått för mycke fäste på denna modell.

Jag avskydde denna Vectra-bastard från början. Har bara ägt en själv, trots allt. Funnits ett par i familjen dock.
    Min buskärra va en 2,0T, toksänkt, trimmad och sönderkörd.

Men ja meckar ju(nästan) allt själv så de blev ordning på den.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Medlem#
    8419

Jag har en 900 2,0T 1997, en turbomotor, den går hyffsat billigt dessutom och dessa T5 motorer med röd tändkasett är grymt hållbara, ingen oilsludgeproblem som T7 kan ha dessutom, grymt drag i dessa som original dessutom vilket gör att de är jävligt roliga att köra Min har gått 34000 mil snart, motorn drar ingen olja alls och växellådan i min bil fungerar helt klockrent, speciellt efter oljebytet som gjordes när jag köpte bilen för ca 1 år sedan.

Men om du ska ha en NG900 så skulle jag dessutom hellre kolla på en 97 eller 98a, dessa årsmodeller har samma bromsar som OG9-3 = bättre bromsar än 94-96 årsmodeller. När du väl köpt en 900 före 1997 så se dessutom till att du justerar kopplingswiren så slipper du behöva kämpa med att trycka ner kopplingen.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

Liknande ämnen

1. Tändningsproblem Saab 900i -88B, K-Jet
    Av borkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 03:41
  2. Fronthögtalare o dyl. Saab 900i -85
    Av LittleLen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 13:44
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Topplockspackning Saab 900i 8 v -88
    Av Johan321 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 13:33

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg