Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Är i akut behov av hjälp

  1. #1

    Är i akut behov av hjälp

    Hej! Sitter på en camping i Lysekil med min 900 från 92.
    Körde hit idag från grästorp utan större problem men märkte efter ett tag att kopplingen tog sämre och sämre. Tror nu att kopplingscylindern har börjat ge sig!

    Någon i närheten som kan hjälpa till att fixa detta?

    Har ringt runt till de närmsta verkstäderna, men de är fullbokade.

    Ersätter naturligtvis bra för jobbet! Sitter ju i riktig knipa då vi inte kommer härifrån.

    Tror ni att man ev. skulle kunna köra hem bilen? Kopplingen tar ju ibland ;-)

    Mvh Patrik

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 833
    Medlem#
    4458

    Re: Är i akut behov av hjälp

    Har du husvagn att dra?

    Om inte, så borde det inte vara några jätteproblem att komma hem. Speciellt inte långkörning på stor väg. När jag hade kopplingproblem på min og900, så la jag i 1:an med motorn avstängd och startade sedan med växel i. Fast det funkar ju bara om man har fritt framåt och inte en massa stop på vägen. Men långkörning på stor väg skulle kunna funka hyfsat. Att växla utan koppling när man väl är "på rull" funkar bra om man bara har lite känsla för varvtalet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3

    Re: Är i akut behov av hjälp

    Tack så jättemycket för svaret! Då ska jag försöka ta mig hem och byta bil, så jag även kan få hem husvagnen! Den behöver inte hem än på någon vecka.

    Mvh Patrik

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 248

    Re: Är i akut behov av hjälp

    Tänk på att det sliter ganska hårt på lådan att växla utan koppling.

    Med tanke på hur enkelt det är att byta kopplingscylinder på og900 skulle jag nog föredra det.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 833
    Medlem#
    4458

    Re: Är i akut behov av hjälp

    Har man bara lite känsla för varvtalet så är det inga problem. Det får man ganska snabbt. Dessutom så blir det inte så många växlingar på vägen från Lysekil till Grästorp. Stor väg nästan hela tiden.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6

    Re: Är i akut behov av hjälp

    Tror nog det blir enklast att köra hem bilen då jag inte har några reservdelar och inte så mycket verktyg med mig. Skulle växellådan gå åt skogen så får jag se det som en möjlighet att lära sig att meka

    Mvh Patrik

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 833
    Medlem#
    4458

    Re: Är i akut behov av hjälp

    Lycka till, och låt oss veta hur det går!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8

    Re: Är i akut behov av hjälp

    Körde hem bilen igår och det gick utan några problem, fanns fortfarande lite kopplingskraft kvar, så jag behövde aldrig riktigt slita i växlarna. Så nu har jag vänt tillbaka till kampingen med en ny bil och firar med en kall öl!

    Så nu är bara frågan om man klarar av att laga detta själv sen när jag kommer. Hem eller om man ska låta en bilverkstad ordna det.

    Mvh Patrik

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 833
    Medlem#
    4458

    Re: Är i akut behov av hjälp

    Gött att det gick så bra!

    Som SaabAero skrev tidigare, så är og900-kopplingen väldigt lättmekad. Man behöver inte ta ut varken motor eller låda eller något sånt komplicerat. Bara att öppna upp kopplingskåpan mellan kylaren och motorn och sedan gör man allt jobb där med grejorna sittande i bilen. Man får lyfta lite grann i ena änden på kylaren, har jag för mig, för att få ut axeln till kopplingen. Sedan är det bara att försöka spänna upp kopplingslamellen med den kraft som kan få i cylindern och i med en mellanring. Sedan ut med axel och slavcylinder.

    Lycka till!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Akut behov av hjälp angående en 9000 2.3
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 11:15
  2. akut behov av hjälp soppa pump saab 900
    Av klorkg i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 18:35
  3. Akut behov av tips!
    Av lubbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •