Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Köpråd Saab 9-3 ss 2.0t -03

  1. #1

    Köpråd Saab 9-3 ss 2.0t -03

    Hej!

    Jag går i bilköpartankar och söker därför all den information jag kan få.
    Jag har på egen hand försökt ta reda på så mycket som möjligt men jag har fortfarande några frågetecken.

    Uppenbart enligt mina sökningar är att 2.0t Vector alt. aero rekomenderas, med min budget om ungefär 60k verkar det bättre att välja ett mer välvårdat 2.0t exemplar än en aero.

    Nu till de frågetecken jag har just nu:
    -Kamkedjan har jag förstått kan gå sönder oavsett om bilen gått 6k eller 25k mil samt att den vid en mätning max får va 15-16 mm innan risken att den går sönder blir allt för påtaglig.

    Frågor:
    -Vad är måttet ursprungligen? Hur mycket slits den per år om man kör 1-1.5k mil/år (räkna på ett fullservat exemplar)
    -Hur utförs en sådan mätning? Är den kostsam? Tänker om man kan göra det vid ev provkörning.

    -Stereon kommer i olika varianter vad det gäller system samt styrenhet
    Frågan: det finns en variant med en display i, när är den med och vad ger den extra till bilen?

    -Automatlåda, finns det några kända brister med dessa?

    -Miltal, finns det nån gräns där man bör tänka sig för? Har fallit för tre olika objekt, varav två är fullservade men har gått ungefär 17.5k mil. Anser ni kunniga att detta kommer betyda betydligt mer problem vad det gäller krångel och reparationer än om man hittar en runt 12-13k mil?

    Tack till er som tar er tid, detta kommer vara till stor hjälp om jag ska lyckas bli en stolt saab-ägare igen (min ng900 börjar veeeerkligen bli trött på mig och jag på den)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Köpråd Saab 9-3 ss 2.0t -03

    Kamkejdan skall inte vara svårt att mäta upp, dock finns det bättre personer att svara på det här på forumet.

    Ljudsystemeten som finns är tre st,
    SS 75W högtalare i instrumentbrädan samt i hatthyllan.
    SS 150W Ut över 75W högtalare i mitten av instrumentbrädan samt högtalare i främre dörrarna.
    SS 300W Även diskanter i instrumentbrädan samt 6x9:or i hatthyllan.

    Jag har haft de båda större systemen. 150W är inget att ha i jämförelse! Dock "måste" man byta de två i instruemntbrädan 3,5" samt de i hatthyllan 4".

    De olika kontrollenheterna för ljudsystemen finns det tre varianter, ICM1 (endast knappar), ICM2 (en monokrom skärm med lite mer funktioner, ICM3 (färgskärm med möjlighet till GPS)

    Har haft två automater och är lika nöjd med båda. De har varit 03:or och då den 5-växlade modellen. Denna skall det inte vara några oljebyten i! :S

    Men har de gått 17k skulle jag inte vara orolig. Dock tänk på att en stor service kommer vid 18k som är riktigt dyr.
    Men det är klart att en bil som har gått runt 12-13 är mindre sliten och du kan ha kvar den längre.

Liknande ämnen

  1. köpråd Saab 9-3 1,8t -05
    Av Vassle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 00:25
  2. Köpråd Saab 9-3
    Av Micke-srs i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 00:24
  3. Köpråd: Saab 9-5 2-3T
    Av nejo i forum Allmänt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •