Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Original navigator OG 9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Original navigator OG 9-3

    Är sugen på att skaffa mig en Denso navigator, Saab original med andra ord, till min OG 9-3. Detta är ju inget som passar rakt av så moddningar kommer ju självklart att behövas. Min fråga till er, vad behövs för att utföra detta & vilken variant navigator är bäst att använda?

    Vad jag har sett så är det ett ganska så trist gränssnitt i denna navigatorn, är det något som man kan ändra eller finns det olika varianter? Min far hade nämligen en fullutrustad 9-5 kombi för några år sedan, tror att det var en 04:a, denna hade ett riktigt snyggt gränssnitt, & såg inte ut som nedan (har jag för mig).



    Den var mer "rundare" i sitt gränssnitt & det var inte en triangel som var själva bilen på skärmen, utan en ring som hade någon halvmåne innuti sig, knapparna satt inte på sidan heller, utan i botten av skärmen, jag kan vara ute & cykla nu, men det är så jag minns den.

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Original navigator OG 9-3

    Håller själv på och skissar lite på samma operation, och har upptäckt att det tydligen finns flera olika navigations-enheter till 9-5.
    Dels den Denso du har bild på, men även en Kenwood variant. Blir dock inte riktigt klok på den där Kenwood varianten då alla bilder jag sett av den enbart föreställt vad som ser ut som en dvd-spelare, har aldrig sett själva displayen.

    Har dock fått tips på hur man får igång en Denso enhet och vilka delar som krävs för det, finns några som gjort det redan så det finns hopp.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Original navigator OG 9-3

    Kan man få in en sådan här i en 9-5 -00 tror ni?

    Vad är det för delar som behövs förutom huvudenheten?
    Vad kostar huvudenheten på saab?
    Blev riktigt sugen nu

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Kan man få in en sådan här i en 9-5 -00 tror ni?

    Vad är det för delar som behövs förutom huvudenheten?
    Vad kostar huvudenheten på saab?
    Blev riktigt sugen nu

    Huvudenheten kostar nog så mkt att man inte ens har råd att fråga
    Bästa chansen är skroten.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Original navigator OG 9-3

    I en 9-5 borde det vara mer eller mindre plug n play. Kan behöva kompletteras med en GPS-antenn, men det är småpengar.
    En Denso går att hitta från ca 4000:- på rätt skrot. Vissa skrotar tar 10-15 tusen för en enhet men dom kan ju få sitta och ruttna på sina delar om dom vill.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Original navigator OG 9-3

    Grejen är att det inte är samma kontakter bak på Denson så man måste fixa sådana oxå. Inte plug & play alltså!
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Grejen är att det inte är samma kontakter bak på Denson så man måste fixa sådana oxå. Inte plug & play alltså!
    Är det annan kabelhärva i 9-5 med navi jämfört med utan alltså?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Grejen är att det inte är samma kontakter bak på Denson så man måste fixa sådana oxå. Inte plug & play alltså!
    Är det annan kabelhärva i 9-5 med navi jämfört med utan alltså?
    Det är vanliga iso-kontakter på¨den vanliga huvudenheten och på Denson är det några helt andra kontakter...
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    I en 9-5 borde det vara mer eller mindre plug n play. Kan behöva kompletteras med en GPS-antenn, men det är småpengar.
    En Denso går att hitta från ca 4000:- på rätt skrot. Vissa skrotar tar 10-15 tusen för en enhet men dom kan ju få sitta och ruttna på sina delar om dom vill.

    Jo har också hittat dem för ca 4000:-, frågade om saabs pris mest för skojs skull.
    Vart hittar man gps antennen till en sådan då och vad är det för kontakter huvudenheten använder?

    Finns det adaptrar till dessa kontakter eller liknande?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    I en 9-5 borde det vara mer eller mindre plug n play. Kan behöva kompletteras med en GPS-antenn, men det är småpengar.
    En Denso går att hitta från ca 4000:- på rätt skrot. Vissa skrotar tar 10-15 tusen för en enhet men dom kan ju få sitta och ruttna på sina delar om dom vill.

    Jo har också hittat dem för ca 4000:-, frågade om saabs pris mest för skojs skull.
    Vart hittar man gps antennen till en sådan då och vad är det för kontakter huvudenheten använder?

    Finns det adaptrar till dessa kontakter eller liknande?
    Antingen köper du en orginal antenn på skroten eller på saab. Jag beställde dock en universal med samma kontakt på Ebay.

    Finns troligen inga adaptrar.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Citat Ursprungligen postat av DumDum


    Jo har också hittat dem för ca 4000:-, frågade om saabs pris mest för skojs skull.
    Vart hittar man gps antennen till en sådan då och vad är det för kontakter huvudenheten använder?

    Finns det adaptrar till dessa kontakter eller liknande?
    Antingen köper du en orginal antenn på skroten eller på saab. Jag beställde dock en universal med samma kontakt på Ebay.

    Finns troligen inga adaptrar.
    Okej, men om det inte finns några adaptrar och original iso kontakten inte fungerar, så kan man ju inte sätta in den i en gammal 9-5?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av Kling

    Antingen köper du en orginal antenn på skroten eller på saab. Jag beställde dock en universal med samma kontakt på Ebay.

    Finns troligen inga adaptrar.
    Okej, men om det inte finns några adaptrar och original iso kontakten inte fungerar, så kan man ju inte sätta in den i en gammal 9-5?
    Klart man kan montera, man bygger en egen adapter bara. Det var det jag gjorde till min og9-3.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Citat Ursprungligen postat av DumDum

    Okej, men om det inte finns några adaptrar och original iso kontakten inte fungerar, så kan man ju inte sätta in den i en gammal 9-5?
    Klart man kan montera, man bygger en egen adapter bara. Det var det jag gjorde till min og9-3.
    har dock ingen aning om hur man gör något sådant så då kanske man får lägga det hela på hyllan..
    Eller är det jobbigt att göra?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av Kling

    Klart man kan montera, man bygger en egen adapter bara. Det var det jag gjorde till min og9-3.
    har dock ingen aning om hur man gör något sådant så då kanske man får lägga det hela på hyllan..
    Eller är det jobbigt att göra?
    Njä, jobbigt är det väl inte. Dock har jag jobbat med fordonsel i flera år. Men det krävs rätt tänger och rätt kontakter så klart.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Kling
    Citat Ursprungligen postat av DumDum

    har dock ingen aning om hur man gör något sådant så då kanske man får lägga det hela på hyllan..
    Eller är det jobbigt att göra?
    Njä, jobbigt är det väl inte. Dock har jag jobbat med fordonsel i flera år. Men det krävs rätt tänger och rätt kontakter så klart.

    Okej, det har dock inte jag
    Är det samma kontakter till original stereon i OG 9-3 och min 9-5? För isf får du jättegärna försöka förklara, i ett pm eller här i tråden hur man gör.. Vill jättegärna ha navigatorn i bilen

    Tack för svaren du gett hittills!

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Original navigator OG 9-3

    Vad behövs i en 9-5:

    Enheten.
    Baljan den skall sitta i
    GPS-antennen
    3dm (typ) av kabelhärvan från en 9-5 med navi
    ISO-kontakter av hantyp-3st (brukar säljas i par om 2 på t.ex. mekonomen, kolla i bilen först så du får rätt hane eller hona, den skall passa på kontakterna i bilen helt enkelt)
    Något sätt att koppla ihop kablar, vare det sockerbitar eller något mer fancy.

    Att byta ut baljan och fästa gps-antennen under panelen är inte svårt, se bara till att få antennen så långt upp som möjligt och med så lite plast som möjligt ovanför sig, annars finns risk för dålig mottagning.

    Vad som sen behöver göras är att bygga ett adapterkablage mellan original-kontakten till AS2/AS3 (har du AS1, alltså bara CD-spelare, så är det _mycket_ jobbigare).
    Kontakten är 3-delad och sitter fast i baljan så när du fått ut enheten så sitter kontakten fast där bak, den pillar man loss.
    Denso-enheten har också 3 kontakter men helt annorlunda. På baksidan av Denson står vad alla sladdar är till, så där är det lätt. Det svåra är att lista ut vad alla kontakterna i bilen går till. Jag använde saabs verkstadshandbok med kopplingsschema för att få reda på vad som gick var.
    Det går också att lossa på klädseln vid passagerarens vänsterfot där AS2/3-steget sitter och helt enkelt läsa där vilken sladd som går till vad, det står så vänligt på själva steget! Förutom ljudkablarna är det lite ström och CANBUS, men det går också att lista ut utan verkstadshandboken även om det tar lite längre tid eftersom man får mäta lite. CANBUS-sladdarna känner man lätt igen då de är en grön och en vit i lite annan kvalité än de andra kablarna.
    ISO-kontakterna passar på 2 av originalkontakterna med på den tredje går det inte eftersom den är aningen större än ISO (det är där CANBUS sitter bl.a.), jag kontakterade ur några pinnar ur den jag köpte och helt enkelt tryckte in dem i kontakten och satte fast med tejp (ville inte klippa).
    Man får flytta runt pinnarna i ISO-kontakterna något, men det är inte heller svårt.
    Slutligen behövs hastighetssignal, som inte finns där som standard. Jag satte en kabeltjuv på hastighetssignalen till styrboxen på min 9-3a, det kräver ju dock att man vet _vilken_ av de ca 50 sladdarna som är den signalen, men även det står i verkstadshandboken.

    Jag har ju navin i min og9-3, och jag har byggt en rejäl bläckfisk till adapter så det går att stoppa tillbaka allt original. I en og9-3 så har ju radion slutsteg inbyggt och AS3 vid passagerarens vänsterfot. Jag placerade ett AS2-steg från en 9-5a där och byggde adapter så att alla högtalarsladdar går ner dit och från Denson ner till steget. Dessutom passar inte navin lika bra utan man får vålda lite i panelen för att få in den, men det syns inte när man är klar och det går att få tillbaka till original igen utan att något "våld" syns.

    Tilläggas kan att detta bör funka alldeles utmärkt på alla 9-5 från 98, bara de har AS2 eller 3, har man AS1 så måste man bygga lite mer eftersom den har samma system som AS2 i og9-3 och då måste man alltså ha ett AS2-steg från en 9-5 och bygga in bakom panelen.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    33

    Re: Original navigator OG 9-3

    Vilken bra tråd jag gjorde & vilka inlägg, bra gubbs

    Vad är det för enhet som är bäst att satsa på?

    Hittade denna:



    Kan vara den jag pratade om tidigare, namn?

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Vad behövs i en 9-5:

    Enheten.
    Baljan den skall sitta i
    GPS-antennen
    3dm (typ) av kabelhärvan från en 9-5 med navi
    ISO-kontakter av hantyp-3st (brukar säljas i par om 2 på t.ex. mekonomen, kolla i bilen först så du får rätt hane eller hona, den skall passa på kontakterna i bilen helt enkelt)
    Något sätt att koppla ihop kablar, vare det sockerbitar eller något mer fancy.

    Att byta ut baljan och fästa gps-antennen under panelen är inte svårt, se bara till att få antennen så långt upp som möjligt och med så lite plast som möjligt ovanför sig, annars finns risk för dålig mottagning.

    Vad som sen behöver göras är att bygga ett adapterkablage mellan original-kontakten till AS2/AS3 (har du AS1, alltså bara CD-spelare, så är det _mycket_ jobbigare).
    Kontakten är 3-delad och sitter fast i baljan så när du fått ut enheten så sitter kontakten fast där bak, den pillar man loss.
    Denso-enheten har också 3 kontakter men helt annorlunda. På baksidan av Denson står vad alla sladdar är till, så där är det lätt. Det svåra är att lista ut vad alla kontakterna i bilen går till. Jag använde saabs verkstadshandbok med kopplingsschema för att få reda på vad som gick var.
    Det går också att lossa på klädseln vid passagerarens vänsterfot där AS2/3-steget sitter och helt enkelt läsa där vilken sladd som går till vad, det står så vänligt på själva steget! Förutom ljudkablarna är det lite ström och CANBUS, men det går också att lista ut utan verkstadshandboken även om det tar lite längre tid eftersom man får mäta lite. CANBUS-sladdarna känner man lätt igen då de är en grön och en vit i lite annan kvalité än de andra kablarna.
    ISO-kontakterna passar på 2 av originalkontakterna med på den tredje går det inte eftersom den är aningen större än ISO (det är där CANBUS sitter bl.a.), jag kontakterade ur några pinnar ur den jag köpte och helt enkelt tryckte in dem i kontakten och satte fast med tejp (ville inte klippa).
    Man får flytta runt pinnarna i ISO-kontakterna något, men det är inte heller svårt.
    Slutligen behövs hastighetssignal, som inte finns där som standard. Jag satte en kabeltjuv på hastighetssignalen till styrboxen på min 9-3a, det kräver ju dock att man vet _vilken_ av de ca 50 sladdarna som är den signalen, men även det står i verkstadshandboken.

    Jag har ju navin i min og9-3, och jag har byggt en rejäl bläckfisk till adapter så det går att stoppa tillbaka allt original. I en og9-3 så har ju radion slutsteg inbyggt och AS3 vid passagerarens vänsterfot. Jag placerade ett AS2-steg från en 9-5a där och byggde adapter så att alla högtalarsladdar går ner dit och från Denson ner till steget. Dessutom passar inte navin lika bra utan man får vålda lite i panelen för att få in den, men det syns inte när man är klar och det går att få tillbaka till original igen utan att något "våld" syns.

    Tilläggas kan att detta bör funka alldeles utmärkt på alla 9-5 från 98, bara de har AS2 eller 3, har man AS1 så måste man bygga lite mer eftersom den har samma system som AS2 i og9-3 och då måste man alltså ha ett AS2-steg från en 9-5 och bygga in bakom panelen.
    Riktigt bra svar! Tusen tack för all ovärdelig info
    Först o fraämst vart får man tag i denna 3dm kabelhärvan från en 9-5 med navi?
    Det hela låter ganska avancerat och har svårt att få någon klarhet i det hela såhär på kvällen, skall ut och gräva lite i bilen imorgon för att försöka få ordning på det du skriver..

    Man skall alltså ta original kontakterna till stereon, skarva in dom i kabelhärvan från en 9-5 med navi och sedan in i denson enheten?(Eller behöver jag inte denna kabelhärvan pga jag har 9-5 och AS2?)
    Eller är jag ute o cyklar?

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Original navigator OG 9-3

    Det fanns 2 olika navigatorer, en 2004 och sen från 2005. Den som ShiBBan visar är Kenwood-navin som endast fanns 2004. Den bör man nog hålla sig ifrån, det finns vad jag vet inga nyare skivor än 2005 till dem, samt att det är en _massa_ delar som ingår som sitter i bagaget och gud vet var.

    Vad jag menar är att man, för att slippa klippa sönder kablaget i bilen, skaffar en stump med de viktiga kontakterna till navin från en bil som haft navi så man får tillgång till de 3 speciella kontakterna. Sen bygger man en adapter med hjälp av några ISO-kontakter och och den stumpen man fått från en skrotad bil.

    Problemet om man har AS1 i bilen (dvs stereo med endast CD-spelare och inte som i AS2/3 med CD och kassett) så är det svårare då man måste installera slutsteg.

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Original navigator OG 9-3

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det fanns 2 olika navigatorer, en 2004 och sen från 2005. Den som ShiBBan visar är Kenwood-navin som endast fanns 2004. Den bör man nog hålla sig ifrån, det finns vad jag vet inga nyare skivor än 2005 till dem, samt att det är en _massa_ delar som ingår som sitter i bagaget och gud vet var.
    Det förklarar saken. Har sökt lite på navi på diverse skrotar och hittar ofta den där Kenwood varianten, med bilder på diverse lådor som ska monteras i bagage och under instrumentbräda. Kanske lättast att bara undvika den och satsa på Denso alltså.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Original subwoofer alt ny sub till original ljudsystem 9000?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-05-22, 22:34
  2. Byta original stereo till beggad original?
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 23:03
  3. 9-5 M2002: Byte stötfångarhölje original -> original
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •