Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Knackningar höger fram 9000 CD, hjullager?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80

    Knackningar höger fram 9000 CD, hjullager?

    Kvällers folket. För ett tag sedan började det knacka skumt vid höger framhjul. Det låter främst och mest vid lägre hastighet för att avta men ej helt tystna, vid högre fart. När man bromsar försvinner ljudet. Det gnisslar också rätt illa. Inga märkbara skillnader om man kört rakt fram eller svänger.

    Kan man på goda grunder gissa att det är hjullagret som gett upp? Eller finns det fler fel som kan ge liknande symptom? Bromsen?

    Tack för hjälpen!
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Drivknuten!

    Kontrolera damasken så den är hel annars gissar jag på drivknuten som är dålig.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j

    annars gissar jag
    det är väl det du alltid gör ?
    Sunshine

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Drivknuten!

    Kontrolera damasken så den är hel annars gissar jag på drivknuten som är dålig.
    Borde det inte ge mer symptom när man t ex gasar på? Som t ex vibrationer och liknande? Finns inte tillstymmelse till sådant nämligen.....
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av Ronta
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Drivknuten!

    Kontrolera damasken så den är hel annars gissar jag på drivknuten som är dålig.
    Borde det inte ge mer symptom när man t ex gasar på? Som t ex vibrationer och liknande? Finns inte tillstymmelse till sådant nämligen.....
    Ger inga vibrationer om den inte är riktigt dålig.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Ger inga vibrationer om den inte är riktigt dålig.
    Ja, att döma av ljudet som uppstår så ÄR det något som är riktigt dåligt, därför jag tvekar om drivknuten

    Men jag skall inte bortse från ditt tips, det kan mycket väl stämma. Dock är damaskerna kollade så sent som förra veckan (långt efter att oljudet startade) och dom såg faktiskt hela och skapliga ut då.
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Använd dina sinnen:
    Känsel, leta glapp genom att rycka i hjulet när det är upphissat. Blir hjulet varmt efter en stunds landsvägskörning?
    Glappar det i drivaxeln?

    Lukt, luktar det diesel i hjulhuset? kommer då isf av hjullagret vars fett luktar diesel när det blir varmt och lagret är dåligt. O nej, jag skojjar inte.

    Hörsel, provocera bilen, bromsa, gasa, sväng och kolla om du kan få fram nått samband. Är hjullagret dåligt brukar det sjunga i högre hastigheter och för att bestämma vilket lager det är kan man spänna säkerhetsbältet och lägga örat emot.
    Är drivknuten dålig brukar det knacka mer ju brutalare du gasar och ju mer du svänger.

    Förstånd, sitter hjulet fast? Är muttern till drivknuten dragen? Är du säker på att det är drivlinerelaterat så det inte är remtransmissionen som ger ifrån sig ljud, sitter ju på höger sida.....

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Använd dina sinnen:
    Känsel, leta glapp genom att rycka i hjulet när det är upphissat. Blir hjulet varmt efter en stunds landsvägskörning?
    Glappar det i drivaxeln?

    Lukt, luktar det diesel i hjulhuset? kommer då isf av hjullagret vars fett luktar diesel när det blir varmt och lagret är dåligt. O nej, jag skojjar inte.

    Hörsel, provocera bilen, bromsa, gasa, sväng och kolla om du kan få fram nått samband. Är hjullagret dåligt brukar det sjunga i högre hastigheter och för att bestämma vilket lager det är kan man spänna säkerhetsbältet och lägga örat emot.
    Är drivknuten dålig brukar det knacka mer ju brutalare du gasar och ju mer du svänger.

    Förstånd, sitter hjulet fast? Är muttern till drivknuten dragen? Är du säker på att det är drivlinerelaterat så det inte är remtransmissionen som ger ifrån sig ljud, sitter ju på höger sida.....

    Tyckte jag kände en dust Bosse i det här inlägget med!

    Trevlig helg/valborg grabbar!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    tjo... jag e novis vad gäller bilar.
    men jag hade ett liknande problem för 2 veckor sedan.
    det hördes mer när man åkte sakta. typ i rondell.
    en kunnig kille lyssnade och skrattade.. det var bara att
    lossa framhjulen och skrapa bort lite rost på ovansidorna på
    skivorna och sedan knacka på skydden så skit ramlade ur.
    dvs.. ljudet berodde på skit mellan skivor och skydd.........
    kan vara så enkelt för dig med... lycka till

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av pan121
    tjo... jag e novis vad gäller bilar.
    men jag hade ett liknande problem för 2 veckor sedan.
    det hördes mer när man åkte sakta. typ i rondell.
    en kunnig kille lyssnade och skrattade.. det var bara att
    lossa framhjulen och skrapa bort lite rost på ovansidorna på
    skivorna och sedan knacka på skydden så skit ramlade ur.
    dvs.. ljudet berodde på skit mellan skivor och skydd.........
    kan vara så enkelt för dig med... lycka till
    Höörudu, det var inte en dum idé alls, ibland så kan faktiskt dom lättaste grejerna vara dom som hjälper. Jag skall ta en koll på det. Nya bud jag fått säger också att det kan vara bromsok/klossar som spökar, får ta en kik på det också samtidigt. Tack skall du ha!
    Saab 9000 CSE 2.0 LTT -97 150 hk T5 B204E. Färgkod #227 Citrinbeige metallic

Liknande ämnen

  1. hjullager fram 9000 före och efter -90
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 12:11
  2. Byta hjullager höger fram 9-5 2001
    Av JohanD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 11:14
  3. Hjullager fram 9000
    Av VillHaJeep i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 11:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •