Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Redan fel på grafiken???

  1. #1

    Redan fel på grafiken???

    Hej gott folk!
    Ni som kan och vet en hel del...kan någon ge mig tips igen då jag inte får hjälp från HP?
    Det går inte att stänga av plattan som man använder istället för musen så jag kommer hela tiden åt den och bokstäverna hoppar hit och dit och man blir knasig.
    Det hjälper inte att klicka på punkten, den stänger inte av ändå? Jag vill inte använda musplattan utan bara musen! Vad göra?

    Sen har jag upptäckt att när skärmen slocknar om jag inte sitter vid datorn och sen kommer tillbaka om en stund, så finns där några ca 5 störande ränder i lodrät rad men de försvinner sen när jag klickar....vad är det? Grafikfel? Redan?

    OCH naturligtvis gick garantin ut för en månad sedan......

    Datorn är en HP G62 Notebook PC köpt för ca 6.500:- för ett år sedan.....ska man behöva köpa en ny dator REDAN????

    Mvh Eva

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo
    Hej gott folk!
    Ni som kan och vet en hel del...kan någon ge mig tips igen då jag inte får hjälp från HP?
    Det går inte att stänga av plattan som man använder istället för musen så jag kommer hela tiden åt den och bokstäverna hoppar hit och dit och man blir knasig.
    Det hjälper inte att klicka på punkten, den stänger inte av ändå? Jag vill inte använda musplattan utan bara musen! Vad göra?
    Låter väl som att något HP program inte funkar som det ska.

    Men går det inte att stänga av touchpaden under kontrollpanelen också?

    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo
    Sen har jag upptäckt att när skärmen slocknar om jag inte sitter vid datorn och sen kommer tillbaka om en stund, så finns där några ca 5 störande ränder i lodrät rad men de försvinner sen när jag klickar....vad är det? Grafikfel? Redan?
    Låter ju så..

    Men spelar det egentligen så stor roll att dom är där om de försvinner när du klickar?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Redan fel på grafiken???

    Har du klickat på "punkten" eller dubbelklickat?

    Hur länge har du varit borta från datorn när skärmen har släckts? Är du säker på att skärmen är avstängd och inte visar en skärmsläckare? Sitter ränderna på jämna mellanrum eller ojämna? Vilken färg är dom?

    EDIT
    Hittade den här guiden på HPs support-forum, tyvärr så vet jag inte exakt vad allt heter på svenska, då jag själv har engelsk version både hemma och på jobbet:

    1: go to Control Panel (kontrollpanelen)
    2: Select Hardware and Sound (hårdvara & ljud)
    3: Under Devices and Printers click MOUSE (Skrivare och tillbehör, klicka på Mus/möss)
    4: A MOUSE PROPERTIES window will appear
    5: click the "Device Settings" tab (inställningar)
    6: Below the Devices window is a checkbox labelled "Disable internal pointing device when
    external USB pointing device is attached" (fri översättning: "Inaktivera det interna pekdonet när extern enhet är ansluten.", det är inte säkert att det står exakt såhär.)
    7: Check this box, then Apply & OK (Bocka för alternativet, klicka Verkställ och sen OK)
    8: This could solve your problem
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  4. #4

    Re: Redan fel på grafiken???

    Tack för svar men jag kommer så här långt enl. Hp:s hjälpsida:

    Avaktivera ClickPad:
    1. Klicka på Start , skriv mus i sökfältet och välj sedan kontrollpanelprogrammet Mus i sökresultatet.
    2. På fliken Enhetsinställningar på panelen Egenskaper för mus klickar du på knappen Avaktivera för att stänga av ClickPad.
    ClickPad kan återaktiveras när så önskas.

    MEN för att avaktivera den så funkar det inte? Det finns ingen flik Enhetsinställningar???

    Och ja ränderna är lika raka och breda ca 3 cm och liksom ihåliga i olika färgpunkter men de försvinner när jag börjar klicka på datorn igen. Datorn har inte varit släckt länge, kanske bara någon minut. Och nej, det är ingen skärmsläckarbild...

    Jo visst de försvinner men jag är orolig för att det REDAN ska vara fel på grafiken och efter garantin gått ut

    Mvh Eva

  5. #5
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Redan fel på grafiken???

    När jag inte vet om något fel är hårdvara eller mjukvara så tar jag fram min knoppix-skiva.
    De flesta Linuxvarianterna har en live-cd. Bootar man på den startar ett helt fungerande Linuxsystem upp på ca 2-3 minuter. Inget installeras på hårddisken eller ändrar Windows! Körs bara i minnet och från cd'n.
    Knoppix eller Ubuntu har bra stöd för många olika hårdvara.
    http://www.knoppix.org/
    Man kan också köra
    http://unetbootin.sourceforge.net/
    så får man Linux livecd'n på ett USB-minne.
    Jag rekommenderar alltså inte att du kör Linux, bara använder en Linux livecd som testbänk.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Redan fel på grafiken???

    Hej,

    @Perzy om du ger sådan tips är det bra om du ger ditt telnr också

    Har du energisparfunktion på?
    Någon form av skärmsläckare?

    Om så är fallet ta bort dem så kanske du slipper problemet med grafiken?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo

    MEN för att avaktivera den så funkar det inte? Det finns ingen flik Enhetsinställningar???

    Och ja ränderna är lika raka och breda ca 3 cm och liksom ihåliga i olika färgpunkter men de försvinner när jag börjar klicka på datorn igen. Datorn har inte varit släckt länge, kanske bara någon minut. Och nej, det är ingen skärmsläckarbild...

    Jo visst de försvinner men jag är orolig för att det REDAN ska vara fel på grafiken och efter garantin gått ut

    Mvh Eva
    Har du klickat på "Egenskaper"?

    Som redan nämts: Testa att byta skärmsläckare/stänga av skärmsläckaren.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  8. #8

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    När jag inte vet om något fel är hårdvara eller mjukvara så tar jag fram min knoppix-skiva.
    De flesta Linuxvarianterna har en live-cd. Bootar man på den startar ett helt fungerande Linuxsystem upp på ca 2-3 minuter. Inget installeras på hårddisken eller ändrar Windows! Körs bara i minnet och från cd'n.
    Knoppix eller Ubuntu har bra stöd för många olika hårdvara.
    http://www.knoppix.org/
    Man kan också köra
    http://unetbootin.sourceforge.net/
    så får man Linux livecd'n på ett USB-minne.
    Jag rekommenderar alltså inte att du kör Linux, bara använder en Linux livecd som testbänk.
    Åh tack men av detta förstod jag inte ett jota!?
    Och jag törs inte köra något som jag inte vet till 100 % vad jag gör...
    Sorry.

    Mvh Eva

  9. #9

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    @Perzy om du ger sådan tips är det bra om du ger ditt telnr också

    Har du energisparfunktion på?
    Någon form av skärmsläckare?

    Om så är fallet ta bort dem så kanske du slipper problemet med grafiken?

    Mvh
    Johan
    Tagit bort energisparfunktionen på när jag kör på nätdrift, ingen skärmsläckare!
    Mvh Eva

  10. #10

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo

    MEN för att avaktivera den så funkar det inte? Det finns ingen flik Enhetsinställningar???

    Och ja ränderna är lika raka och breda ca 3 cm och liksom ihåliga i olika färgpunkter men de försvinner när jag börjar klicka på datorn igen. Datorn har inte varit släckt länge, kanske bara någon minut. Och nej, det är ingen skärmsläckarbild...

    Jo visst de försvinner men jag är orolig för att det REDAN ska vara fel på grafiken och efter garantin gått ut

    Mvh Eva
    Har du klickat på "Egenskaper"?

    Som redan nämts: Testa att byta skärmsläckare/stänga av skärmsläckaren.
    Jopp men hittar ändå inget som heter Enhetsinställningar osv osv...?
    Mvh Eva

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    30

    Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo
    Citat Ursprungligen postat av ErikR

    Har du klickat på "Egenskaper"?

    Som redan nämts: Testa att byta skärmsläckare/stänga av skärmsläckaren.
    Jopp men hittar ändå inget som heter Enhetsinställningar osv osv...?
    Mvh Eva
    Vilket OS använder du?
    Alternativet är att helt avinstallera fri rutinen eller iaf stänga av den för pekplattan. Det kan du göra via enhetshanteraren.

    De där markeringarna på skärmen, är de alltid samma linjer på samma plats, eller är det olika varje gång? Kan det vara desktop bilden som som lämnat spår?
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  12. #12

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av mry
    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo

    Jopp men hittar ändå inget som heter Enhetsinställningar osv osv...?
    Mvh Eva
    Vilket OS använder du?
    Alternativet är att helt avinstallera fri rutinen eller iaf stänga av den för pekplattan. Det kan du göra via enhetshanteraren.

    De där markeringarna på skärmen, är de alltid samma linjer på samma plats, eller är det olika varje gång? Kan det vara desktop bilden som som lämnat spår?
    OS menar du om jag använder Explorer eller Mozilla, så använder jag Mozilla Firefox.
    Jo linjerna är liksom genomskinnliga och är på samma plats jämt med jämna linjer med liksom färggranna prickar i linjerna.
    Hur menar du desktop bilden?

    Mvh Eva

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo
    OS menar du om jag använder Explorer eller Mozilla, så använder jag Mozilla Firefox.
    Jo linjerna är liksom genomskinnliga och är på samma plats jämt med jämna linjer med liksom färggranna prickar i linjerna.
    Hur menar du desktop bilden?

    Mvh Eva
    Tar mig friheten att svara..

    Explorer eller Mozilla är webläsare. OS är förkorning för "operativsystem", alltså grundsystemet som som datorn använder. Eftersom det är en HP tänker jag anta att du har t ex "Windows XP", "Windows Vista" eller "Windows 7". Troligen någon av de två senaste?

    Med desktopbilden menas nog bilden du hade innan datorn slocknar, t ex skrivbordsbakgrunden eller någon öppet program?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14

    Re: Redan fel på grafiken???

    Aha, ok jag använder Windows 7 Home Premium och jag förstå inte ang. desktopbilden ändå...??
    Alltså mitt i en grej som jag kollar på och om jag t.ex. lämnar den en stund så bilden hinner slockna....när jag kommer tillbaka så är det lite prickiga ränder som är där och ska gå till samma bild eller sida som jag var på.....
    Kan inte se någon speciell bild i dessa prickiga ränder så de liksom är som störningsränder....skulle kunna tänka mig att det kan bli så om åskan går här eller nåt sånt...

    Mvh Eva

  15. #15

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo
    Aha, ok jag använder Windows 7 Home Premium och jag förstå inte ang. desktopbilden ändå...??
    Alltså mitt i en grej som jag kollar på och om jag t.ex. lämnar den en stund så bilden hinner slockna....när jag kommer tillbaka så är det lite prickiga ränder som är där och ska gå till samma bild eller sida som jag var på.....
    Kan inte se någon speciell bild i dessa prickiga ränder så de liksom är som störningsränder....skulle kunna tänka mig att det kan bli så om åskan går här eller nåt sånt...

    Mvh Eva
    Mest troligt som du beskriver det så är det grafikkortet som håller på att säcka ihop, ibland kan man även få att datorn säger "drivrutinen har slutat svara" och därmed blinka fram och tillbaka för att den ska försöka återställa den. Men just ränderna hmmm..

    Beroende på vart och när du köpte den så kan du ha garanti kvar på burken. Antingen via butiken eller via HP.

    Vad har du för S/N nummer?

  16. #16

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av jackan
    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo
    Aha, ok jag använder Windows 7 Home Premium och jag förstå inte ang. desktopbilden ändå...??
    Alltså mitt i en grej som jag kollar på och om jag t.ex. lämnar den en stund så bilden hinner slockna....när jag kommer tillbaka så är det lite prickiga ränder som är där och ska gå till samma bild eller sida som jag var på.....
    Kan inte se någon speciell bild i dessa prickiga ränder så de liksom är som störningsränder....skulle kunna tänka mig att det kan bli så om åskan går här eller nåt sånt...

    Mvh Eva
    Mest troligt som du beskriver det så är det grafikkortet som håller på att säcka ihop, ibland kan man även få att datorn säger "drivrutinen har slutat svara" och därmed blinka fram och tillbaka för att den ska försöka återställa den. Men just ränderna hmmm..

    Beroende på vart och när du köpte den så kan du ha garanti kvar på burken. Antingen via butiken eller via HP.

    Vad har du för S/N nummer?
    Tack men den är köpt på Media Markt i Barkarby och garantin gick ut för en månad sedan då denna köptes i juni 2010.....
    Var hittar man nya grafikkort eller byter man inte sånt på bärbara och vad kostar DET sen då?

    Mvh Eva

  17. #17

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo
    Citat Ursprungligen postat av jackan

    Mest troligt som du beskriver det så är det grafikkortet som håller på att säcka ihop, ibland kan man även få att datorn säger "drivrutinen har slutat svara" och därmed blinka fram och tillbaka för att den ska försöka återställa den. Men just ränderna hmmm..

    Beroende på vart och när du köpte den så kan du ha garanti kvar på burken. Antingen via butiken eller via HP.

    Vad har du för S/N nummer?
    Tack men den är köpt på Media Markt i Barkarby och garantin gick ut för en månad sedan då denna köptes i juni 2010.....
    Var hittar man nya grafikkort eller byter man inte sånt på bärbara och vad kostar DET sen då?

    Mvh Eva

    Oftast brukar det vara dyrare och mindre lönt än att köpa sig en ny dator. Men jag kan som sagt kolla upp det bara du skriver fullständiga modellnamn eller serie nummer på datorn.

  18. #18
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 007

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo
    Tack men den är köpt på Media Markt i Barkarby och garantin gick ut för en månad sedan då denna köptes i juni 2010.....
    Du har ju tre års reklamationsrätt! Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen. Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Redan fel på grafiken???

    Jag fick liknande problem med grafiken när jag uppdaterade drivrutinerna för grafikkortet via Windows Update. Kan ju vara värt att köra en nedgradering av dessa...
    Ibland kan de vara riktigt usla trots att de är den senaste versionen...
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  20. #20

    Re: Redan fel på grafiken???

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Indianturbo
    Tack men den är köpt på Media Markt i Barkarby och garantin gick ut för en månad sedan då denna köptes i juni 2010.....
    Du har ju tre års reklamationsrätt! Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen. Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter.
    Åh det låter ju bra! Det ska jag nog göra då!
    Mvh Eva

Liknande ämnen

  1. Batteribyte redan!!!!!?????
    Av Bengt.Arvidsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 23:29
  2. Kamkedjebyte redan vid 13000
    Av tannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 22:38
  3. WTF? redan levererad NG9-3 SC
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •