Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hur fixa växellänkage Saab 900 -95 2.0t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Hur fixa växellänkage Saab 900 -95 2.0t

    Det är något fel på mitt växellänkage men jag är inte riktigt säker på vad så skulle uppskatta om någon skulle kunna ta sig en funderare och klura ut vad det kan vara.

    Som det är nu så är spaken "glapp/sladdrig" men alla växlar går i fint, förutom 5an som ibland går i och ibland måste man trycka åt spaken hårt åt höger för att den ska gå i.

    Så jag gick nyss ut och titta om man skulle kunna e vad som är fel och om man kan göra något åt det.
    Det jag upptäckte/har frågor kring aär följande.

    1. Det är en svart plastgrej som går halvt diagonalt från växellådans länkage till växelföraren, den sitter inte fastskruvad utan verkar bara vara dittryckt och låsbrickor eventuellt var min tanke. Ska det vara så?

    2. Denna svarta plastsak glappade även lite, i sidled kankse max 1 mm (sidled om man tänker sig att man juckar den mot fronten och arslet fram och tillbaka.)
    Men tog man tag i den där den på något sätt sitter fäst i växelspakens växelförare och jucka upp och ner, så glappade den säkert 1cm. Ska det vara så?

    3. Jag spärrade växellådan i 4ans växel för att kolla om växelspaken stod rätt vilket den inte gjorde. MEN man kunde flytta växelspaken så att man kunde spärra den också, detta UTAN att jag lossat klämbulten som sitter ute i motorrummet. Det fattar jag ju att det inte ska vara så, men vad kan det vara för fel?

    Uppskattar alla svar, och gärna vad som kan vara fel och hur man kan fixa det. gärna detaljerat så jag slipper ställa följdfrågor. Går snabbare att laga om jag fattar från början OCh kanske någon bild om ni har på det som ni tror är fel.

    Tack på förhand.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: Växellänkage Saab 900 -95 2.0t

    Ingen som har någon aning om vad det kan vara/vad man kan göra åt det.
    Kan vara jag som förklarar som ett arsle också, så skriv gärna vad som brukar vara fel och hur man rättar till det om ni inte fattar min beskrivning, och ja jag har sökt efter detta. Men har inte hittat något som hjälpt mig.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

Liknande ämnen

  1. SAAB 900 SE Turbo -96, växellänkage
    Av LiamHE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 23:08
  2. SAAB 99 -84 växellänkage
    Av japen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-17, 11:47
  3. saab 900 turbo 97 växellänkage
    Av THEDEVIL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 02:34
  4. Växellänkage fel? OG9-3
    Av Dallleee i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 01:48
  5. Fixa Stumt växellänkage?
    Av Micke_Persson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 15:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •