Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fråga om chipbox samt vss?

  1. #1

    Fråga om chipbox samt vss?

    tjena
    har en saab 900 2,0 turbo årsmodel 95

    hittade en kille som sålde sin steg 2 box från nordic
    och han skrev oxå Vss är inte aktiverat

    han sa att det inte är nån startspärr?
    stämmer detta kommer ja bara kunna koppla in den i min bil så kommer den fungera direkt?

    jag har ju redan 2,5" system hela vägen så det ska ju fungera bra,
    men det är med startspärren (vss) oroade mej, men enligt han är det ju inte några problem eftersom den inte är aktiverad..

    men kommer ja märka nån skillnad på bilen att inte startspärren fungerar eller vad är det som händer,
    rätt ny innom ämnet därför ja kanske låter lite trög...

    jätte tacksam för svar..

    mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    594

    Re: Fråga om chipbox samt vss?

    komma fungera bra bara han talar sanning att vss är avprogrammerat i boxen

  3. #3

    Re: Fråga om chipbox samt vss?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    komma fungera bra bara han talar sanning att vss är avprogrammerat i boxen

    okey va bra tack
    men om han skulle ljuga så går det inte o starta eller?
    då kan ja väl bara koppla in den gammla igen så kommer det fungera som förut?

    kommer ja märka mycket skillnad när ja har bytt till 2,5" system och steg 2 chip?

  4. #4

    Re: Fråga om chipbox samt vss?

    Du kommer få ett märkbart vrid o accelerera lite bättre så du kommer märka det men blir ingen sk herrejössesupplevelse men ett leende på läpparna lär du få om allt funkar ihop.lycka till.

  5. #5

    Re: Fråga om chipbox samt vss?

    Citat Ursprungligen postat av Pelle-66
    Du kommer få ett märkbart vrid o accelerera lite bättre så du kommer märka det men blir ingen sk herrejössesupplevelse men ett leende på läpparna lär du få om allt funkar ihop.lycka till.

    Hehe okey tack så mycket för snabbt svar..
    men 1500kr kan väl va ett bra pris för en steg 2 box eller`?

  6. #6

    Re: Fråga om chipbox samt vss?

    Läste nån stands att när man har bytt box så kanske man inte märker så stor skillnad direkt,
    stod att man skulle ut o köra några test repor så bilen ställer om sig osv?

    typ gasa rätt bra från 2000 varv o uppåt några gånger o så .

    stämmer det?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 044

    Re: Fråga om chipbox samt vss?

    Kallas adaption. det räcker med att byta ex.vis lambdasond så går bilen underligt en 50 kilometer typ. Sen börjar det gå som vanligt igen.
    Märkte detta även på min 9000 som ju har samma styr som du. Tog 2 daga till jobbet tur o retur innan den gick som jag förväntade mig.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    700

    Re: Fråga om chipbox samt vss?

    Hej!

    Inga problem så länge startspärr (vss) är inaktiverat och tcs (anti-spinn) lika så. Förutsatt att din bil inte har tcs dvs. Men det antar jag.
    Har bilen vss idag kommer den gå lika bra med en box utan vss. Men som du säger utan startspärren. Har boxen vss kommer bilen inte starta och du får byta till orginal-boxen, ringa ett trist samtal till säljaren. Alt. åka till saab och snällt be dem ta bort/flytta vss-koden ur/till nya boxen.

    Bilen kommer upplevas betydligt rappare med steg2 än orginal. Självklart ingen bugatti veyron men.. rappare än orginal.

    Mitt tips om du inte redan har det - införskaffa och montera en laddtrycksmätare så du kan hålla lite koll. Steg2 ska inte ladda mer än 1,2-1,3 för att vara 'hälsosamt'. Under adaption kan du få vissa överslängar och t.om ev gå på laddtrycksspärren (1,54bar) men det ska reda ut sig rätt snabbt.

    Mvh

  9. #9

    Re: Fråga om chipbox samt vss?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Hej!

    Inga problem så länge startspärr (vss) är inaktiverat och tcs (anti-spinn) lika så. Förutsatt att din bil inte har tcs dvs. Men det antar jag.
    Har bilen vss idag kommer den gå lika bra med en box utan vss. Men som du säger utan startspärren. Har boxen vss kommer bilen inte starta och du får byta till orginal-boxen, ringa ett trist samtal till säljaren. Alt. åka till saab och snällt be dem ta bort/flytta vss-koden ur/till nya boxen.

    Bilen kommer upplevas betydligt rappare med steg2 än orginal. Självklart ingen bugatti veyron men.. rappare än orginal.

    Mitt tips om du inte redan har det - införskaffa och montera en laddtrycksmätare så du kan hålla lite koll. Steg2 ska inte ladda mer än 1,2-1,3 för att vara 'hälsosamt'. Under adaption kan du få vissa överslängar och t.om ev gå på laddtrycksspärren (1,54bar) men det ska reda ut sig rätt snabbt.

    Mvh

    Okey tack , nu har ja fått svar på mina frågor
    han postar boxen idag så hoppas den kommer snart och allt fungerar som det ska.
    får väl se hur mycket den laddar med nya boxen i för den laddar rätt mycket redan nu med orginalbox, vet inte om förra ägaren har skruvat upp laddet nån stands för det finns inte nått t-kors eller så. men den laddar 1,1bar nu

Liknande ämnen

  1. Sid meddelande fråga samt bränslemätaren 9-5a?
    Av chrill3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 15:01
  2. Tyg samt dekal fråga
    Av SAAB örnie i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 19:18
  3. Fråga ang kolvringar samt lager.
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 22:23
  4. Startmotor fråga samt tändstift
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •