Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med backsensor. Vart finner jag kablaget?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    47

    Problem med backsensor. Vart finner jag kablaget?

    Hej!

    Får Park.sensor ur funktion när jag lägger i R. Enligt SAAB här i uppsala så är det inte så ovanligt att man kan fått något kabelbrott/ergad kontakt eller liknande.

    Bilen är en 9-5 2,3t Vector 2005 och parksensorn är från fabrik(dvs ej eftermonterat). Fick höra att jag skulle kunna kolla kabalget själv då det ligger tillgängligt bakom vänster bakskärm. Skruvade dock bort skärmen och böjde ut den men såg inget tydligt kablage där bakom. Ska ut och kolla igen imorgon på andra sidan men de på SAAB va rätt klara med att kablaget går längs vänster bakskärm.

    Om det nu inte skulle vara kablaget, nån som vet vad man kan kolla efter annars?? Vad brukar vara ett troligt fel när park.sensorn inte vill fungera?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Problem med backsensor. Vart finner jag kablaget?

    Jag vet inte om jag tolkar dig fel, men jag tycker det låter som du lossat på kjolen på utsidan av bilen.
    Menar dom inte på insidan? Bakom inredningen?
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    128

    Re: Problem med backsensor. Vart finner jag kablaget?

    Hej
    Om du tagit bort den stora stötfångaren /kjolen så sitter som en stor balk tvärsgående bakom den sitter skarven/donet. Alltså utanpå bilen. I stort sett 2dm under vänsterbakljus. Det går att komma åt den utan att ta bort kjolen. Knixit men det går. Treva med fingrarna om du tittar underfrån så ser du en förstärkningsbalk med cellplast. bakom där sitter donet. Det är samma typ av don som sitter till DI-kassetten så man får pilla med liten mejsel. Öva på di-kassettens kontakt Var försiktig så det inte grott igen med skit o du sabbar den.
    Annars är vanligt fel att en sensor lagt av. de är tyvärr inte helt vattentäta så det kan komma in fukt o då funkar inte sensorn. Extra känsligt för att använda högtryck där. DVS gör ej det. Tror du behöver tech2 för att leta efter sensorfel. Börja dock med kontakten som du själv föreslår.
    MVH

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    47

    Re: Problem med backsensor. Vart finner jag kablaget?

    Tack, ska in o pilla imorrn. Och ja som ovanstående skrev, jag lossade bara skärmen på ena sidan för att se in och man kunde se en synligt kontakt/kablage där bakom.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Farsta
    Inlägg
    128

    Re: Problem med backsensor. Vart finner jag kablaget?

    Hej ok.
    Det finns en jordanslutningsskruv nån stan om jag ej minns fel. Du får söka i forumet
    Tror den satt bakom vänster bakljus men jag kan vara ute o cykla när det gäller det.
    För mig slutade med byte av ena sensorn a 1800kr + lack och jobb då jag inte fick fram vilken sensor det var.

Liknande ämnen

  1. Billiga sänkfjädrar, vart finner man detta
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 19:52
  2. telefon+navi+backsensor, vart kommer ljudet ifrån??
    Av Micke ss aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 22:43
  3. vart finner man kjolar till 9000 -93?
    Av Zwonka i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 01:14
  4. 9-3 aero01 Reglerdonet till kupéfläkten - vart går kablaget?
    Av rikkman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •