Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: för lågt laddtryck saab 900 -97

  1. #1
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    för lågt laddtryck saab 900 -97

    Hej, har lite "problem" med min 900T (Talladega), bilen har steg 3 och körs på 98Oktan.
    Bytte till trim chippet förra veckan o drog några inställnings repor, märkte att det inte var så stor skillnad från original (185 hk) till steg 3 (265 hk) vilket det borde vara.

    Enligt original Turbomätare laddar den knappt in på de röda när den är varm MEN när den är lite kallare så laddar den in på rött... Dock inte mycket knappt hälften på de röda.

    --- FELSÖKNING ---
    Har kollat alla slangklämmor efter turbon o dom sitter som dom ska, bilen har förövrigt snart rullat 20k mil och är ny servad med olja, oljefilter, tändstift, luftfilter, bränslefilter. Har även kollat kompet i alla cylindrar = bra, jämt på alla cylindrar.

    Vad kan det ev vara för fel?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: för lågt laddtryck saab 900 -97

    Inte för att jag vet vilket chip du bytt. Steg3 är ju en mjukvara man lägger in i boxen.
    Sen behövs ju lite 3-tum hela vägen från turbon o bak inkl.racetkat. Och ett bra luftfilter som klarar släppa in tillräckligt.

    Har du bytt bränsletrycksregulator till en som klarar minst 3,5 bar?
    Kan få för lågt soppatryck och då regleras både laddtryck o motoreffekten ner till icke skadlig nivå.

    För lite soppa=spikningar/knackningar=kolv/kolvringsras och spikskador i cylinderloppen om det pågår för länge.
    Samt att avgasventilerna bränns upp på nolltid då för lite soppa inte "kyler av" tillräckligt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: för lågt laddtryck saab 900 -97

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Inte för att jag vet vilket chip du bytt. Steg3 är ju en mjukvara man lägger in i boxen.
    Sen behövs ju lite 3-tum hela vägen från turbon o bak inkl.racetkat. Och ett bra luftfilter som klarar släppa in tillräckligt.

    Har du bytt bränsletrycksregulator till en som klarar minst 3,5 bar?
    Kan få för lågt soppatryck och då regleras både laddtryck o motoreffekten ner till icke skadlig nivå.

    För lite soppa=spikningar/knackningar=kolv/kolvringsras och spikskador i cylinderloppen om det pågår för länge.
    Samt att avgasventilerna bränns upp på nolltid då för lite soppa inte "kyler av" tillräckligt.
    Det är Maptun Steg 3 med 3" helsats med racekatt o sportluftfilter. Det är Original bränsletrycksregulator.

    Finns det något sätt att kolla om man har rätt bränsletryck?

  4. #4
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: för lågt laddtryck saab 900 -97

    har funderat på om turbon kan få för lite kylning och därav ställs laddtrycket ner?
    Med 9-3 crossover kylare kanske den laddar bättre?'

    MVH

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 069

    Re: för lågt laddtryck saab 900 -97

    OJ. Jo original IC är bokstavligt talat inte lämplig för mer än steg1. Och troligtvis rätt igengeggad vid det här laget. Och ett helvete att få ren inuti. Sen brukar de läcka lite lite grann för det mesta. När du laddar på som det är meningen så tappas laddtrycket.

    Då du har bästa tänkbara mjuk- och hård-vara så fungerar all reglering som det är tänkt.

    Grejja en crossflow.

    Har du gått igenom ALLA vacuumslangar runt spjällhuset?

    Gällande BTR så är original 2,5bar har jag för mig. Eller om det är 3 på ng900. Om den är lite sleten så får du inte fullt tryck heller, samt att pumpen kanske borde uppgraderas lite. En sliten originalpump kan också vara orsak till tappad effekt. Henkopumpar är populära har jag läst här på forumet. Sök lite så finner du nog på lite mer rå.
    Det är ju roligt om man får ut maximalt när man gjort en sån uppgradering som du.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: för lågt laddtryck saab 900 -97

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    OJ. Jo original IC är bokstavligt talat inte lämplig för mer än steg1. Och troligtvis rätt igengeggad vid det här laget. Och ett helvete att få ren inuti. Sen brukar de läcka lite lite grann för det mesta. När du laddar på som det är meningen så tappas laddtrycket.

    Då du har bästa tänkbara mjuk- och hård-vara så fungerar all reglering som det är tänkt.

    Grejja en crossflow.

    Har du gått igenom ALLA vacuumslangar runt spjällhuset?

    Gällande BTR så är original 2,5bar har jag för mig. Eller om det är 3 på ng900. Om den är lite sleten så får du inte fullt tryck heller, samt att pumpen kanske borde uppgraderas lite. En sliten originalpump kan också vara orsak till tappad effekt. Henkopumpar är populära har jag läst här på forumet. Sök lite så finner du nog på lite mer rå.
    Det är ju roligt om man får ut maximalt när man gjort en sån uppgradering som du.
    BTR ligger på 3.0 bar på 97an, enligt Maptun behöver man inte byta original pumpen förens steg 4 320 hk o då byter man även kylare. Litar helt och hållet på maptun där

    Alla vacumslangar är kollade och är i bra skick , sitter stadigt osv.
    Var ute och testade med en eftermarknads laddtrycksmätare och den peakade 1.0 bar och gick sedan direkt ner till 0.5 bar.

    Bilen går rent inga misständningar osv utan låter bra men laddar dåligt.

    --Funderingar-- (rätta mig om jag har fel)
    Om magnetventilen var trasig borde den inte ens peaka 1.0 bar väll?
    Sliten Wastegate som inte orkar hålla uppe trycket?
    Dålig mellankylare som inte kyler tillräckligt?

    Någon kunnig person som vill bidra med mer ideér eller kanske har haft liknande problem? skriv skriv skriv

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    409

    Re: för lågt laddtryck saab 900 -97

    Om den laddar mer när den är kall, och betydligt mindre när den är varm så kan det ju även finnas någon spricka i avgashuset på turbon, har själv varit med om detta.
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  8. #8
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    Re: för lågt laddtryck saab 900 -97

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Om den laddar mer när den är kall, och betydligt mindre när den är varm så kan det ju även finnas någon spricka i avgashuset på turbon, har själv varit med om detta.
    Jo det är ju möjligt... :/

    Har testat med en tech 2:a och det är inga felmeddelanden någonstanns och insugsluften låg på 43 grader så tror ej det är fel på kylaren, ev läckage mellan slangarna och gavlarna...

    Felsökningen fortsätter...

    Ska testa med en annan MV nu ikv, får se hur de går.

    MVH

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,0T -00 (T7) Lågt laddtryck
    Av LuffarN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-15, 00:17
  2. Saab 9000 Lågt Laddtryck
    Av Bobzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 18:58
  3. problem med lågt laddtryck saab 900
    Av m3l1n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •