Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

  1. #1

    Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    Hallå!

    Har en gammal SAAB 900 från 94 som har stått ett tag nu pga lite problem med att få i växlarna ordentligt. Jag har sökt lite på forumet, testat att "justera" länkaget och så vidare utan resultat..

    Beskrivning av problemet:
    Ettan och trean går i hur bra som helst, däremot så går tvåan och fyran i sämre om än alls, oftast hoppar de ur när man lyfter på kopplingen. Femman och backen är inte ens att tala om.


    Var ut till bilen nyligen för att ge det ett försök, nu går femman och backen att få i, men samma problem kvarstår med 2 & 4. När backen ligger i och man släpper kopplingen "skrapar" det till i lådan, som att den inte riktigt ligger i..dock rullar hjulen åt rätt håll (inte gjort innan )

    Har en liten video som ni gärna kan titta på och försöka se vad som är skumt, jag misstänker att det är spaken och dess mekanik som är slut?


    Väldigt tacksam för ALL hjälp.

    VIDEON:
    http://www.youtube.com/watch?v=tFTo4TQaSAI


    Edit:
    Vid justeringen med fyran i så kan jag låsa både lådan och spaken med hjälp av "låspinnar", de passar alltså perfekt.
    • SAAB 900s 2.3l (-94) - En mycket saknad bil
      SAAB 9-5se 2.0t (-00) - A till B

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    Då är det rätt justerat iaf.
    Men skrapet i lådan är INTE friskhetstecken direkt.

    Byt låda.

    Var bor du? Har en frisk låda på en -94 i garaget som du kan få komma o montera bort själv. Jag orkar inte just nu.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    Jag bor i Gävle.
    • SAAB 900s 2.3l (-94) - En mycket saknad bil
      SAAB 9-5se 2.0t (-00) - A till B

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    har du bytt kopplingsvajer?
    Så att det kopplar ut som det ska när du ska växla?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    Två tankar.

    1. Ser det inte lite knepigt ut att den inte fjongar tillbaka från vänsterläget (1,an 2,an) till mittläget?

    2. Har för mig... finns det inte någon skarv på länkaget någonstans som gärna blir väldigt glapp som kan försvåra att få i växlarna?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Två tankar.

    1. Ser det inte lite knepigt ut att den inte fjongar tillbaka från vänsterläget (1,an 2,an) till mittläget?

    2. Har för mig... finns det inte någon skarv på länkaget någonstans som gärna blir väldigt glapp som kan försvåra att få i växlarna?
    1. Jo det ser knepigt ut och känns knepigt, något måste vara trasigt? Som du ser fjongar den tillbaka ordentligt från 5 & R. Som sagt så var jag inne på att spaken och dess mekanik kanske var slut, men ingen jag pratar med verkar vara inne på samma spår..

    2. Det finns väl bara en "skarv" vad jag vet och den finns nästan precis efter torpedväggen, den skarven skall man "lossa" för att justera länkaget vilket har gjort, dock utan reslutat.




    Det känns ungefär som att spaken inte riktigt kommer "hela vägen ner" i växlarna, det är alltså inget fel på backen förutom att växeln inte kommer i hela vägen, därav skrapet som uppstår!?

    Jag undrar om jag inte kan koppla lös hela länkaget för att manuellt justera växlarna under lådan och se att alla växlar funkar som de ska, för det har inte funnits några som helst indikationer på växellåds-ras.
    • SAAB 900s 2.3l (-94) - En mycket saknad bil
      SAAB 9-5se 2.0t (-00) - A till B

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    "Gafflarna" inne i lådan som för dreven i rätt position kan vara så sletna att de inte vill trycka dit allt rätt. Eller t.o.m ställas i fel läge inne i lådan.
    Den är fortfarande knäpptyst i det lägwet och diffen påverkas inte så du kan inte känna något glapp mer än normalt.

    KAN vara så enkelt som att länkaget är utslitet, men då brukar det kännas väldigt sladdrigt.

    Menar inte vid själva spaken utan det som sitter på lådan.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    Farsan hade samma problem med sin låda, dock hydraulisk koppling. Det gick inte att få i backen, och ofta även 3:an och femman utan skrap. Det var dock kopplingen som inte kopplade ur riktigt 100 % pga slavcylindern, så efter ett kopplingsbyte har samma låda rullat nästan 10k mil utan några fler skrap eller konstigheter fastän den var "utdömd"

    Så det kan ju vara värt att byta kopplingsvajern innan du dömer ut lådan och slänger i en ny, eftersom det är en operation klart mer värd än bilens värde. Visar det sig att det trots allt är lådan det är fel på byter du ju ändå vajer, lamell och tryckplatta när du ändå har lådan nere, så att byta vajer är ju inga pengar du ändå inte hade lagt ut och går på en timme på parkeringen inkluderat kafferast.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #9

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    Kirurgi på hög nivå..

    Troligen blir det gds/skrot av den istället, jag hade bara hoppats på att problemet vore enkelt att lösa så jag kunde ge bort bilen till en behövande. En annan har ju tummen mitt i handen när det gäller att meka bil och jag tänker då inte slänga ut några summor på den.
    • SAAB 900s 2.3l (-94) - En mycket saknad bil
      SAAB 9-5se 2.0t (-00) - A till B

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    Iom att den inte fjädrar mellan lägen så har det ju inte med kopplingen att göra över huvud taget.

    Så tyvärr är nog denna låda rätt körd.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Växlarna går inte riktigt i... SAAB 900ng -94

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Iom att den inte fjädrar mellan lägen så har det ju inte med kopplingen att göra över huvud taget.

    Så tyvärr är nog denna låda rätt körd.
    Att den inte hoppar tillbaka till neutral? Sorry, missade det
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!
    Av D-qvist94 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 22:00
  2. Växlarna hoppar inte ur som de ska?
    Av Scinner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 18:20
  3. Problem med växellådan Saab 900NG 96:a får ej i/ur växlarna
    Av Linkan__91 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •