Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Inga reservdelar

  1. #1

    Inga reservdelar

    Jag har en SAAB 95 års -00.
    På det senaste året har jag behövt köpa reservdelar till min Saab 4 gånger.
    Ingen gång så fanns dom delarna, utan fick höra att det har slutat att tillverkas.
    Lundkvist bil i Norrtälje säger samma sak.
    Dom har upptäckt att det har blivit svårt med reservdelar.

    Även till nyare Saabar.
    Skrämmande tycker jag.
    Bromsar och dylikt verkar det dock finnas mycket av.
    Är den någon mer än mig som har upptäckt detta?
    Törs man köpa en beggad Saab idag?

  2. #2
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Inga reservdelar

    Man blir nyfiken på vad för reservdelar du försökt köpa som slutat tillverkas?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Inga reservdelar

    Jag skulle definitivt undvika att köpa en SAAB idag! Den eventuella bristen på reservdelar är troligen bara början på ett större elände.

    Personligen har jag svårt att tro att SAAB kommer att finnas kvar i nuvarande form om ett år eller så och min erfarenhet är att tillgången på reservdelar brukar bli värre innan det (eventuellt/troligen) blir bättre.

    Per L

  4. #4
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Jag skulle definitivt undvika att köpa en SAAB idag! Den eventuella bristen på reservdelar är troligen bara början på ett större elände.

    Personligen har jag svårt att tro att SAAB kommer att finnas kvar i nuvarande form om ett år eller så och min efterenhet är att tillgången på reservdelar brukar bli värre innan det (eventuellt/troligen) blir bättre.

    Per L
    Vad baserar du den erfarenheten på?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  5. #5
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Inga reservdelar

    I en marknadsekonomi upphör inte reservdelar att finnas till de bilar som rullar på vägarna så länge det finns hyfsad efterfrågan även om nyproduktion av bilarna skulle upphöra.

    Jag förstår inte hur man kan koppla samman dessa helt olika saker, än mindre hur man kan sprida sånt utan att veta nåt.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Inga reservdelar

    På ett sådant här forum är det väl rimligt att de flesta hellre tror positivt än negativt om sina kära bilar och företaget men jag har personligen erfarenhet av två viktiga artiklar som saknats när jag velat köpa dem under de senaste ett-två åren (transmissionen och styrningen). Och det var inte bara tillfälligt.

    Och även om jag naturligtvis inte vet så förefaller det mig sannolikt att en biltillverkares elände sprider sig i hela organisationen oavsett vilka "finesser" man vidtagit i sin organisationsstruktur.
    Jag håller förstås med om att om det finns efterfrågan så kommer det att finnas tillverkare som är villiga att tillverka. Men om "ordinarie" tillverkare av någon anledning misslyckas med att förse marknaden med delar så lär det dröja ett tag innan andra sätter igång tillverkning i stället. Och under mellantiden, som kan bli lång, kommer det att saknas delar.

    Åtminstone jag är därför "beredd" (hur man nu blir det) på att reservdelstillgången kommer att bli ett problem i den närmaste framtiden. Jag hoppas förstås att jag har fel och endast framtiden kan visa hur det blir.

    Per L

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Inga reservdelar

    kanske en dålig liknelse, men det tog nog inte ens 6 månader efter att Rover kursade tills man började skrota bilar istället för att reparera då det inte fanns reservdelar att uppringa trots att BMW-handlarna borde ha varit en solid garant.

    Mekonomen, Biltema mfl i all ära, men du kan inte köpa alla reservdelar där. tror inte ens de har 10% av en komplett bil... Om du behöver en del från de andra 90% var vänder man sig då??

    Och det börjar redan sina med reservdelarhos Saab ÅF

    Det här blir inge bra....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    I en marknadsekonomi upphör inte reservdelar att finnas till de bilar som rullar på vägarna så länge det finns hyfsad efterfrågan även om nyproduktion av bilarna skulle upphöra.

    Jag förstår inte hur man kan koppla samman dessa helt olika saker, än mindre hur man kan sprida sånt utan att veta nåt.
    Beror ju helt på vilka reservdelar som eftersöks, i andra trådar pratas det om larmsändare till bilarna, det är ju troligen nått som just Saab säljer, tror inte det blir helt enkelt att knalla in på biltema eller mekonomen och fråga efter dessa.

    bromsskivor och andra "standard" reservdelar lär ju dock finnas i överskådlig framtid, även de delar som delas med opel lär väl gå att få tag på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av perr
    kanske en dålig liknelse, men det tog nog inte ens 6 månader efter att Rover kursade tills man började skrota bilar istället för att reparera då det inte fanns reservdelar att uppringa trots att BMW-handlarna borde ha varit en solid garant.

    Mekonomen, Biltema mfl i all ära, men du kan inte köpa alla reservdelar där. tror inte ens de har 10% av en komplett bil... Om du behöver en del från de andra 90% var vänder man sig då??

    Och det börjar redan sina med reservdelarhos Saab ÅF

    Det här blir inge bra....

    Och Rover var också det nästa största märket i UK?

  10. #10
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Inga reservdelar

    Där kom det gamla Rover ekot igen....

    Per L>>

    Hoppas det är ok att fråga trådskaparen vilka delar som var problematiska att få fram för att bilda sig en uppfattning om det rör sig om delar äldre än 10år från upphörande av artikelnummer, dvs krav för reservdelshållning.

    Även om alla sierskor hoppats Saab i konken i snart tre år så är det fortfarande inte så, och tillbörliga regler gäller.

    Varför utläsa annat än frågan??? Är du kvinna??
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Inga reservdelar

    Den som lever får se, det är redan förbannat trögt att få betalt för sin beggade Saab.
    Inte kommer de bli bättre...

    Men som sagt, den som lever får se.

    Hålla tummarna att bilen håller ihop kan man ju göra som Saab-ägare.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av siljalaine
    Jag har en SAAB 95 års -00.
    På det senaste året har jag behövt köpa reservdelar till min Saab 4 gånger.
    Ingen gång så fanns dom delarna, utan fick höra att det har slutat att tillverkas.
    Lundkvist bil i Norrtälje säger samma sak.
    Dom har upptäckt att det har blivit svårt med reservdelar.
    Har du kanske frågat efter en artikel med gammalt artikelnummet? Saab byter ofta artikelnummer på reservdelarna om något förändrats/förbättrats!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Har du kanske frågat efter en artikel med gammalt artikelnummet? Saab byter ofta artikelnummer på reservdelarna om något förändrats/förbättrats!
    Men samtidigt så borde ju reservdelsprogramet vara så bra att det står om artikeln har ersats av annat artikelnummer?
    Annars är det ju rätt dåligt system om det inte gå att utläsa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14

    Re: Inga reservdelar

    Just nu kan jag inte köra min SAAB.
    Ena slangen till luftoljekylaren har gått sönder.
    Svenska bil i Akalla säger att den tillverkas inte mer.
    Jag ringde till SAAB återvinning i Trollhättan utan resultat.
    Tre andra stora reservdels företag har den inte.
    Bildelsbasen har bara den andra slangen av nån sjuk anledning.
    Så nu har jag en SAAB jag inte kan köra.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Glader91

    Och Rover var också det nästa största märket i UK?
    Är reservdelar till Rover en bristvara i england? Vad det svårt att få tag i?
    Fredrik J

  16. #16

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av siljalaine
    Jag har en SAAB 95 års -00.
    På det senaste året har jag behövt köpa reservdelar till min Saab 4 gånger.
    Ingen gång så fanns dom delarna, utan fick höra att det har slutat att tillverkas.
    Lundkvist bil i Norrtälje säger samma sak.
    Dom har upptäckt att det har blivit svårt med reservdelar.
    Har du kanske frågat efter en artikel med gammalt artikelnummet? Saab byter ofta artikelnummer på reservdelarna om något förändrats/förbättrats!

    Jag hade inget artikel nummer.
    Jag gav mitt reg nummer på bilen och sa att jag vill ha en slang till luftoljekylaren.
    Och dom sa att den har slutat tillverkas.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Inga reservdelar

    Ta med den gamla slangen till en slangpressningsfirma som tex hydrascand så gör dom en slang till dig.

  18. #18

    Re: Inga reservdelar

    Det öär nu man ska hålla fast vid sin klenod så får man snart åka en raritet

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Inga reservdelar

    NP:

    I mitt fall gäller det följande två artiklar till min og9-3Aero -00 som saknades hos SAAB
    - lagerbussningen i differentialen till vänster inre drivknut. Jag skulle bara ha den som reserv för kommande behov eftersom jag relativt nyligen bytt den så det gjorde inget att jag fick vänta
    - Översta/bakre rör/slang till servostyrningens högtrycksdel. Det var många hundra restade hos SAAB så jag var tvungen att lösa den läckande slangen på annat sätt.

    Och precis som skrivs här ovan kan ofta vi som troligen är litet mer händiga än genomsnittsägaren (åtminstone mer intresserade) lösa många reservdelsbrister hos SAAB.

    Jag har tex en 40 år gammal BMW 3.0S som jag fortfarande kör och som gått 74.000 mil. För att ha god tillgång till reservdelar har jag bla skrotat 3 st bilar och sparat alla användbara små och medelstora delar (upptill storlek "motor" eller "motorhuv").
    Kritiska delar som jag vet slits och därmed kommer att behöva köper jag och lägger på lager när jag får tag på dem. Så tex plockade jag fram packningssatsen till huvudbromscylindern härom helgen när bromspedalen börjat sjunka sakta. Den satsen hade jag köpt 1982. Och nu har jag köpt en ny och lagt på lager. Den kommer väl att behövas om 30 år eller så. Och därmed är jag säker på att den finns när den behövs nästa gång.

    Men hur många SAAB-ägare håller på så med reservdelar till sina bilar?
    Och hur många fruar skulle tillåta det?
    Och hur många skulle ens vilja det?

    Nej, då kör man nog hellre VOLVO, Volkswagen, Ford eller någon annan bil från ett företag som har åtminstone hyfsad ordning på sin ekonomi och som därmed med viss sannolikhet kommer att finnas kvar även om 5 år.

    Per L

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Inga reservdelar

    Å andra sidan är tillgången på reservdelar till min 96 från -64 relativt god, går att få tag på allt jag behövt, till fullt rimliga priser.
    Det som kan bli problem är ju delar som endast saab kan tillverka, som t.ex. larmdosor och centralektronik till vilka speccarna inte är släppta och inte heller med någon enkelhet går att ta reda på. Vem skulle vilja tillverka DICE-enheter t.ex.? Helt ointressant.
    Dock, detta är ju ett problem som inte bara drabbar saab. Jag vill se hur det blir att ha en 2011 års mercedes 2031. Skulle gissa att det är helt omöjligt och de är bortskrotade för länge sen. Alla moderna bilar har för mycket elektronik för att de skall kunna uppleva många dagar över sin 20-årsdag.

Liknande ämnen

  1. Reservdelar , kvalite
    Av lust i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 14:03
  2. svårt med reservdelar
    Av sarajo01 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 02:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •