Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55

Ämne: Inga reservdelar

  1. #21

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Där kom det gamla Rover ekot igen....

    Per L>>

    Hoppas det är ok att fråga trådskaparen vilka delar som var problematiska att få fram för att bilda sig en uppfattning om det rör sig om delar äldre än 10år från upphörande av artikelnummer, dvs krav för reservdelshållning.

    Även om alla sierskor hoppats Saab i konken i snart tre år så är det fortfarande inte så, och tillbörliga regler gäller.

    Varför utläsa annat än frågan??? Är du kvinna??

    Delar som varit svårt är:
    Slang till luftoljekylaren.
    "Sladden" som går till kupé fläkten.
    Fästen till regnavisaren under motorhuven.
    Sen kommer jag inte ihåg den sista....

  2. #22

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    NP:

    I mitt fall gäller det följande två artiklar till min og9-3Aero -00 som saknades hos SAAB
    - lagerbussningen i differentialen till vänster inre drivknut. Jag skulle bara ha den som reserv för kommande behov eftersom jag relativt nyligen bytt den så det gjorde inget att jag fick vänta
    - Översta/bakre rör/slang till servostyrningens högtrycksdel. Det var många hundra restade hos SAAB så jag var tvungen att lösa den läckande slangen på annat sätt.

    Och precis som skrivs här ovan kan ofta vi som troligen är litet mer händiga än genomsnittsägaren (åtminstone mer intresserade) lösa många reservdelsbrister hos SAAB.

    Jag har tex en 40 år gammal BMW 3.0S som jag fortfarande kör och som gått 74.000 mil. För att ha god tillgång till reservdelar har jag bla skrotat 3 st bilar och sparat alla användbara små och medelstora delar (upptill storlek "motor" eller "motorhuv").
    Kritiska delar som jag vet slits och därmed kommer att behöva köper jag och lägger på lager när jag får tag på dem. Så tex plockade jag fram packningssatsen till huvudbromscylindern härom helgen när bromspedalen börjat sjunka sakta. Den satsen hade jag köpt 1982. Och nu har jag köpt en ny och lagt på lager. Den kommer väl att behövas om 30 år eller så. Och därmed är jag säker på att den finns när den behövs nästa gång.

    Men hur många SAAB-ägare håller på så med reservdelar till sina bilar?
    Och hur många fruar skulle tillåta det?
    Och hur många skulle ens vilja det?

    Nej, då kör man nog hellre VOLVO, Volkswagen, Ford eller någon annan bil från ett företag som har åtminstone hyfsad ordning på sin ekonomi och som därmed med viss sannolikhet kommer att finnas kvar även om 5 år.

    Per L
    *gillas*

    skulle själv vilja bygga upp lite så har en vän som rensat några fiatar som har precis så, iallafall begegnad delar. lämnar en tom kaross efter demontering.

  3. #23
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715

    Re: Inga reservdelar

    Har för mig att det finns en bestämmelse som säger att en biltillverkare är skyldig att tillhandahålla reservdelar 10 år efter att en modell slutat tillverkas.

    Om det är sant med exakt 10 år vet jag inte. Mercedes har en garanti som säger att man tillhandahåller reservdelar 30 år efter att respektive modell slutat tillverkas. Det innebär att man tom. tvingas nykonstruera elektronik pga att kretsar utgått osv. etc.
    Inte billigt, men en viss tröst är att det finns. Den som har klen budget skall likafullt ändå akta sig för MB. Det är inte de problemfria bilar som företaget skryter om (Ifall nu någon anser att jag gör otillbörlig reklam...)

    En bekant med en 9000 Aero från 97 fick styrboxras på fläktenheten. Det tog en månad att få fram en reservdel. Den information han fick var att underleverantören som tillverkar styrboxen inte fått betalt för modernare komponenter och således slutat leverera över huvud taget.

    Det är obehagligt tyst kring SAAB just nu. Man har enligt tidigare nyheter lånat pengar av reservdelsföretaget SAAB Parts, vilket alltså inte kunnat betala sina leverantörsskulder. = Inga reservdelsleveranser. Skulle konkursen vara ett faktum riskerar SAAB-ägare att stå med nyare oreparerbara fordon.

    Jag hoppas att det finns Opelreservdelar till min V6'a och att övrigt kan hittas på skrotar...



    Med tanke på att att bilarna får kortare och kortare livscykler till följd av ökande miljökrav och det faktum att bilföretagen hela tiden lär sig "optimera" (dvs se till att så mycket som möjligt rasar samtidigt) och att om man gör för bra produkter får man inte sälja något nytt:

    Låt nästa bil bli en så enkel modell som möjligt.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  4. #24

    Re: Inga reservdelar

    Det finns annat än orginal delar..

  5. #25
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Inga reservdelar

    10år från OEM, dock har flertalet OEM krävt 15år av leverantörer.

    Om man betraktar uddadelar som inte är slitagedelar får man nog finna sig i att gå bet om man har en gammal bil oavsett märke, om man vill ha nya "märkesdelar" dvs..
    Vid EOL uppskattas ett livstidsbehov, oftast baserat på empirisk efterfrågan under livscykeln som därvid tillverkas och lagerförs, och är det förbrukat så är det finito med "nya" delar. Inget unikt för Saab om någon önskade tro så.

    Om jag går in på BMW och vill ha en skruv som håller skivan i spjällaxeln till en 318is från 1986 och får till svar, leta på skroten eller köp den på Harald Nyborg för 4:-, skulle alla skrika konkurs då??

    Gissar fö. att även om skruven mot alla odds skulle finnas så skulle jag nog inte vara särskillt intresserad av att betala vad som står på prislappen. (400:-) Dvs lagerkostnad för dito.

    Bra exempel finns på BMWs 850 modell, särskillt elektronikdelarna kostar mångdubbelt vad bilen är värd. inte en jävel köper dessa hos BMW. (BILARNA SKROTAS ISTÄLLET )
    Däremot är skrotarna rensade och driftiga frifräsare egentillverkar och säljer prylarna. Surprise!?

    Gällande trådskaparens komponenter skall jag ärligt erkänna att jag inte fattar vilka delar som efterfrågas bortsett ett random kablage. vilket fö. torde vara lika svårt för verkstaden att replikera som att koka en korv, oavsett artikelnummer.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Uky

    En bekant med en 9000 Aero från 97 fick styrboxras på fläktenheten. Det tog en månad att få fram en reservdel. Den information han fick var att underleverantören som tillverkar styrboxen inte fått betalt för modernare komponenter och således slutat leverera över huvud taget..
    Skojjar du? Fanns säkert 10st i mitt garaget för en tid sedan, nu är hälften kastade fullt fungerande.
    Varför är folk så väldigt kåta på splitternya delar till över 10år gamla bilar?
    Speciellt när det gäller delar som sällan går sönder.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Inga reservdelar

    Med tanke på att det finns massor av delar för att hålla gamla Saabar från -70-80 talet rullande så är jag inte det minsta orolig för brist på reservdelar!
    Finns det bilar så komer det att finnas reservdelar och när bilar börjar skrotas pga rost och många fel så växer försäljningen av begagnaddelar.
    Visst finns det undantag men saker kommer att lösa sig. Speciellt när bilarnas el och teknik i de nyaste bilarna är samma som i andra GM bilar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #28
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Inga reservdelar

    Problemet för Saabar upp till OG900 i framtiden, kan vara, jag säger kan vara, inte att det är, Folkrace verksamheten.

    Efter besök på folkrace iveckan kan man konstatera att bilarna till 90% är Saab.

  9. #29
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715

    Re: Inga reservdelar

    Till Andreas Plars; Nej jag skojar inte och jag frågade varför i hela fridens namn han inte kollade på bildelsbasen etc.

    Men det var bara nya grejor som gällde...

    Själv hade jag givetvis letat begdelar och naturligtvis satt in en annons här på forumet.

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Uky
    Till Andreas Plars; Nej jag skojar inte och jag frågade varför i hela fridens namn han inte kollade på bildelsbasen etc.

    Men det var bara nya grejor som gällde...

    Själv hade jag givetvis letat begdelar och naturligtvis satt in en annons här på forumet.

    Ja då kan jag förstå att det blir problem!!! Äldre bil med krav på helt nya delar...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    16

    Re: Inga reservdelar

    Jag bor i kalix och köper alla mina saab delar i finland. har inte varit någon brist på delar där ännu iaf. och en del delar är billigare än i sverige dessutom.

  12. #32

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Uky
    Till Andreas Plars; Nej jag skojar inte och jag frågade varför i hela fridens namn han inte kollade på bildelsbasen etc.

    Men det var bara nya grejor som gällde...

    Själv hade jag givetvis letat begdelar och naturligtvis satt in en annons här på forumet.



    För min del känns det inte bra att köpa en beggad oljeslang.
    Det är som att köpa begagnade bromsrör!
    Dessutom så säger SAAB själva att den här skadan är ett vanligt fel på SAAB.
    Med andra ord får man räkna med att en begagnad kommer att även den gå sönder snart.
    Och det går inte att pressa en ny slang som nån var inne på.
    För den har gått sänder i plåt delen där fästet sitter.
    Så min bil får stå uppallad och obrukbar.

  13. #33
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Uky
    Till Andreas Plars; Nej jag skojar inte och jag frågade varför i hela fridens namn han inte kollade på bildelsbasen etc.

    Men det var bara nya grejor som gällde...

    Själv hade jag givetvis letat begdelar och naturligtvis satt in en annons här på forumet.

    Finns ju de som nöjer sig med begagnad spis eller en begagnad tvättmaskin till sitt "begagnade" hus när de gamla grejerna packat ihop oxo...

    Jag tillhör inte dom.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av siljalaine
    Citat Ursprungligen postat av Uky
    Till Andreas Plars; Nej jag skojar inte och jag frågade varför i hela fridens namn han inte kollade på bildelsbasen etc.

    Men det var bara nya grejor som gällde...

    Själv hade jag givetvis letat begdelar och naturligtvis satt in en annons här på forumet.



    För min del känns det inte bra att köpa en beggad oljeslang.
    Det är som att köpa begagnade bromsrör!
    Dessutom så säger SAAB själva att den här skadan är ett vanligt fel på SAAB.
    Med andra ord får man räkna med att en begagnad kommer att även den gå sönder snart.
    Och det går inte att pressa en ny slang som nån var inne på.
    För den har gått sänder i plåt delen där fästet sitter.
    Så min bil får stå uppallad och obrukbar.
    Självklart så går det att få en hydraulslang tillverkad om man så önskar. Det finns även de som kan laga själva kylaren (eller tillverka nya efter måttbeställning) om det skulle vara något fel på den sidan. Något tekniskt hinder för att lösa detta finns inte.

    Varför skulle det vara fel att köpa begagnade bromsrör? Är grejorna bara i gott skick så är det inga problem. Även om man köper nya grejor så finns en risk att de går sönder.

  15. #35

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Det finns annat än orginal delar..

    Vart finns oljeslangar som ska gå till luftoljekylare?
    Mekonomen har den inte.
    Biltema har den inte.
    Meca har den inte.
    Bildelsbasen har bara den andra inte den högra.

  16. #36

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av siljalaine



    För min del känns det inte bra att köpa en beggad oljeslang.
    Det är som att köpa begagnade bromsrör!
    Dessutom så säger SAAB själva att den här skadan är ett vanligt fel på SAAB.
    Med andra ord får man räkna med att en begagnad kommer att även den gå sönder snart.
    Och det går inte att pressa en ny slang som nån var inne på.
    För den har gått sänder i plåt delen där fästet sitter.
    Så min bil får stå uppallad och obrukbar.
    Självklart så går det att få en hydraulslang tillverkad om man så önskar. Det finns även de som kan laga själva kylaren (eller tillverka nya efter måttbeställning) om det skulle vara något fel på den sidan. Något tekniskt hinder för att lösa detta finns inte.

    Varför skulle det vara fel att köpa begagnade bromsrör? Är grejorna bara i gott skick så är det inga problem. Även om man köper nya grejor så finns en risk att de går sönder.
    Jag förstår att du inte vet hur slangen ser ut.
    Det är plåtdelen som hålet finns.
    Så även om jag får en slang tillverkad så vad ska jag med den till?
    På plåtdelen av slangen så finns ett fäste som jag tvivlar på att en slangpressare klarar av att tillverka.
    Men om du vet en så säg gärna till.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av siljalaine
    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Det finns annat än orginal delar..

    Vart finns oljeslangar som ska gå till luftoljekylare?
    Mekonomen har den inte.
    Biltema har den inte.
    Meca har den inte.
    Bildelsbasen har bara den andra inte den högra.
    Bohab här 1500m från mig kan tillverka en på 10min. Bor du uppe på kalfjället så förstår jag att det blir svårt att få den någorlunda omgående...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Inga reservdelar

    Om jag rent hypotetiskt skulle krocka min 12 månader gamla 9-3 Aero så att det krävs lite nya plast och plåtdetaljer. Skulle den då gå att reparera?

    Som det ser ut just nu verkar det tveksamt... Eller?

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Uky
    Till Andreas Plars; Nej jag skojar inte och jag frågade varför i hela fridens namn han inte kollade på bildelsbasen etc.

    Men det var bara nya grejor som gällde...

    Själv hade jag givetvis letat begdelar och naturligtvis satt in en annons här på forumet.

    Finns ju de som nöjer sig med begagnad spis eller en begagnad tvättmaskin till sitt "begagnade" hus när de gamla grejerna packat ihop oxo...

    Jag tillhör inte dom.
    Vilken jämförelse...
    Det låter ungefär som att "jag köper inte" en begagnad bil till att ha på garageuppfarten till mitt begagnade hus!

    Det är ju en viss skillnad på en reservdel och på en hel produkt som består av en massa delar kan man tycka.. Dessutom så har ett hus en bra mycket längre livslängd än en bil som om den används normalt rostar bort på 20år.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #40
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Inga reservdelar

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Om jag rent hypotetiskt skulle krocka min 12 månader gamla 9-3 Aero så att det krävs lite nya plast och plåtdetaljer. Skulle den då gå att reparera?

    Som det ser ut just nu verkar det tveksamt... Eller?

    Jag vet inte hur försäkringsbolaget gör när en bil ska repareras.
    Nya eller beg. delar?

    Men det bör finnas begagnade delar till din bil.

Liknande ämnen

  1. Reservdelar , kvalite
    Av lust i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 14:03
  2. svårt med reservdelar
    Av sarajo01 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 02:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •