Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

  1. #1

    Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Tja!
    Har under en tid nu hört att det knakar och lixom skrapar lite från vänster bakhjul, har nästan konstaterat att det inte är den där bussningen som brukar ge upp. det knakar från där bärarmen sitter fast i hjulet så att säga, finns det någon med lite erfarenhet eller en jäkligt bra gissning eller tips så blir jag överlycklig!!

    MVH

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376

    Re: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Citat Ursprungligen postat av jacoblindmark
    Tja!
    Har under en tid nu hört att det knakar och lixom skrapar lite från vänster bakhjul, har nästan konstaterat att det inte är den där bussningen som brukar ge upp. det knakar från där bärarmen sitter fast i hjulet så att säga, finns det någon med lite erfarenhet eller en jäkligt bra gissning eller tips så blir jag överlycklig!!

    MVH
    Nämen se, du hade en egen tråd förut alla inklistrade idiotier.

    Det finns ju fler än en bussning i bakvagnen som kan föra oväsen, skrapar det dessutom kan det t ex vara kolven i bromsoket som fastnat och det yttre belägget som vibrerar och låter från hjulet. Det hände mig på min 9-3:a alldeles nyligen och efter ett bromsoksbyte var det borta.

    Är någon av bakbromsarna ojämnt sliten?

  3. #3

    Re: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Citat Ursprungligen postat av jacoblindmark
    Tja!
    Har under en tid nu hört att det knakar och lixom skrapar lite från vänster bakhjul, har nästan konstaterat att det inte är den där bussningen som brukar ge upp. det knakar från där bärarmen sitter fast i hjulet så att säga, finns det någon med lite erfarenhet eller en jäkligt bra gissning eller tips så blir jag överlycklig!!

    MVH
    Nämen se, du hade en egen tråd förut alla inklistrade idiotier.

    Det finns ju fler än en bussning i bakvagnen som kan föra oväsen, skrapar det dessutom kan det t ex vara kolven i bromsoket som fastnat och det yttre belägget som vibrerar och låter från hjulet. Det hände mig på min 9-3:a alldeles nyligen och efter ett bromsoksbyte var det borta.

    Är någon av bakbromsarna ojämnt sliten?
    nej inte vad jag har märkt, det konstiga är att det knarrar även när bilen står still, tex när jag sätter mig i den eller om jag gungar lite i vä.bak skärmkant ... :/

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Citat Ursprungligen postat av jacoblindmark
    Tja!
    Har under en tid nu hört att det knakar och lixom skrapar lite från vänster bakhjul, har nästan konstaterat att det inte är den där bussningen som brukar ge upp. det knakar från där bärarmen sitter fast i hjulet så att säga, finns det någon med lite erfarenhet eller en jäkligt bra gissning eller tips så blir jag överlycklig!!

    MVH
    Du borde inte lägga in din fråga i en massa andra trådar rörande helt andra saker.Jag har sett den på minst sju olika ställen nu. Läs forumreglerna innan moderatorerna tar dig hårt i örat.
    rules.php

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376

    Re: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av jacoblindmark
    Tja!
    Har under en tid nu hört att det knakar och lixom skrapar lite från vänster bakhjul, har nästan konstaterat att det inte är den där bussningen som brukar ge upp. det knakar från där bärarmen sitter fast i hjulet så att säga, finns det någon med lite erfarenhet eller en jäkligt bra gissning eller tips så blir jag överlycklig!!

    MVH
    Du borde inte lägga in din fråga i en massa andra trådar rörande helt andra saker.Jag har sett den på minst sju olika ställen nu. Läs forumreglerna innan moderatorerna tar dig hårt i örat.
    rules.php
    +1

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Du behöver byta kulledsbussningarna bak.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Jag har samma problem, byta kulledsbussningarna alltså?

    Sent from my LG Optimus 2X.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161

    Re: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Låter som det är nr 4 som är kärv och därför knarrar


    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 57244.html
    och det går åt 2st per sida.
    Press är nästan ett måste för gör det självaren.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9

    Re: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Nr 4 har ja vart inne på också, men känns som det är längre ner endå, kan det vara nåt med krängningshämmaren? det låter när bilen gör små korta fjädringsutslag, inte när man gungar den rejält... krängningshämmarstag? blir till att skruva isär allt och kolla vad som är trasigt

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161

    Re: Saab 9-5 knakar om vänster bakhjul vid "fjädring"

    Mina knarrade när man stod bredvid bilen och tog i railsen och gungade bilen i sidled, "gneeek, gneek" lät det. Prova!

    Men om du sprayar dessa bussningar med nån tunn olja typ Mos2 eller WD40 så kanske ljudet tillfälligt avtar, billigt att testa. Dessa bussingar är liknade en kulled ("kulledsbussningarna" som Hyppe skrev) med en kula som skall röra sid i alla ledder och den kärvar förr eller senare ihop i vårt underbara klimat så om då kommer att ha bilen kvar en tid är det värt att byta dessa och att då samtidigt byta Kräningshämmarstag kostar ju ingen förmögenhet. Och har du inte bytt bussningen nr 3 så har du allt att vinna och då går du självklart på en PowerFlex modell
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. "Vänster bromsljus ur funktion" Skitsnack. SAAB 9-3 Aero SS -04
    Av JesperKåttesson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 22:06
  2. "Satt fjädring" på 9-5 kombi
    Av Anders_SAAB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •