Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

  1. #1

    Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Jag har bil-ångest!

    Jag har jobbat i Norge (Oslo) snart 3 år. Hela tiden har jag kört svensk bil fram och tillbaka över gränsen hem till Värmland. Jag har i år blivit skriven i Norge, vilket egentligen skall göras om man jobbat i Norge mer än 180 dagar. Eftersom jag är skriven här, är det absolut inte OK att köra svensk bil för mig. Det verkar vara tullen som är dem man skall oroa sig för, och inte polisen (fick fortkörningsbot, då brydde de sig inte om hur länge jag varit i Norge). Det händer att man blir stoppad vid gränsen, och vid en rondell långt in i Norge. Då brukar de fråga "vart skall du", "vad jobbar du med", "har du något roligt med dig i bilen", "hur länge har du jobbat där", "vart bor du", "vart kommer du ifrån". De verkar mest vara på jakt efter smugglare. Har hört rykten då och då om folk som blivit av med sin bil. Men väldigt lite konkret information, mest prat.

    Hur länge jag varit här kan man komma fram till via Skatteetaten (skatteverket).

    Jag har en Saab 9-5, årsmodell 2000 som är svenskregistrerad. Den har jag haft ca 1.5 år och renoverat lika många timmar som jag åkt i den (känns det som). Jag har ca bytt följande:
    * Bromsskivor runtom
    * Bromsbelägg
    * Handbromsbelägg
    * Balans och kamaxelkedja
    * Gjort rent oljetråget
    * Bytt övre bussningar i bakvagnen
    * Bytt till alla polyurethanbussningar som finns att köpa från speedparts
    * Nya fjädrar och dämpare bak
    * Nya lager fjäderben höger fram.
    * Renovering och fyllning av AC (några veckor sedan).
    * Hjulinställning och x-antal balanseringar av däck
    * 2 nya framdäck sommar, 2 nya däck vinter (nokia hakka 7).

    Bilen går bra i motorn och den är skön att köra. Det vibrerar lite i den vid 70 km/h samt runt 110 km/h vilket med stor sannolikhet kommer från däcken, eller fälgarna. Det finns inte där med vinterdäcken. Det går lite lite olja, men det är absolut inget dropp någonstans. Eftersom jag bytt och lagat allt på bilen har den och jag ett "förhållande". Säljer jag bilen i Sverige verkar jag inte få speciellt mycket pengar. PU-bussningarna kostar hälften av vad jag räknar med att få...

    Det är automat och jag har sett att något rör för oljekylaren (till automaten) börjat rosta. Det borde nog renoveras eftersom det rinner lite lite olja igenom. Inte så mycket att det märks i lådan. Bilen har också fått ytrost mellan bakdörrarna och bakre hjulhusen (som många verkar dras med). Lacken är OK, några repor som jag ska kolla om de kan poleras bort.

    Lite fix på bilen alltså, men det är ju en 11 år gammal bil så det får man väl räkna med.

    Det jobbiga nu är: ska jag sälja bilen och köpa en norsk? Ska jag fortsätta köra min svenska i Norge och hoppas på att inte åka fast? Jag oroar mig varje gång jag kör med bilen i Norge (enbart för pendling ca 1 gång per månad).

    Norsk Saab 9-5 är svindyrt jämfört med i Sverige. 9-3:or är betydligt billigare. Volvo 850 ligger runt 30-40.000 NOK. Tex kan en 9-5:a från 2002 med 16K mil kosta nästan 100.000 NOK.

    Jag kanske ska flytta hem till Sverige i framtiden. Då måste jag ha svensk bil igen. Tanken att ställa av min svenska saab och förvara den någonstans har slagit mig. Kommer någon vilja ha min bil stående 1-2 år? Kommer jag vilja köra den bilen när jag flyttar hem, eller kommer jag vilja ha en ny roligare bil?

    Det är verkligen ingen i min omgivning som kan ge mig några bra råd. Det finns inga kryphål i tullens regler längre, allt verkar tätat.

    Så... bilångest!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Jag tror tidsbegränsningen är knuten till den specifika bilen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Hmm, har ev en polare annars med en norsk registrerad Mercedes 190 från 90 talet (TROR det är en sådan). Alternativet är att ha någon typ sådan och behålla saaben i Sverige
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  4. #4
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Vill inte uppmana till olagligheter, men eftersom det rör Norska skattepengar tar jag mig friheten.

    Skriv över bilen på mor, far, bror eller dylikt så torde problemet med norska myndigheter vara ur världen.

    Det du riskerar är givetvis det svenska försäkringsbolagets bedömning vid ev. olycka enl. klassiskt försäkringsbedrägeri för lägre premie.
    Men eftersom bilen är ganska alldaglig och inte heter Aero, M, RS, Turbo S eller liknande torde situationen uppfattas relativt normal och inte signalera rött hos handläggaren, förutsatt att du är "fullvuxen" dvs.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Vill inte uppmana till olagligheter, men eftersom det rör Norska skattepengar tar jag mig friheten.

    Skriv över bilen på mor, far, bror eller dylikt så torde problemet med norska myndigheter vara ur världen.

    Det du riskerar är givetvis det svenska försäkringsbolagets bedömning vid ev. olycka enl. klassiskt försäkringsbedrägeri för lägre premie.
    Men eftersom bilen är ganska alldaglig och inte heter Aero, M, RS, Turbo S eller liknande torde situationen uppfattas relativt normal och inte signalera rött hos handläggaren, förutsatt att du är "fullvuxen" dvs.
    Hänvisa här till --> http://bohuslaningen.se/nyheter/lysekil ... or-400-000

    För övrigt får vi hoppas det har gått bra för TS med tanke på dagens händelse i Oslo!!!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  6. #6
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Citat Ursprungligen postat av NP
    Vill inte uppmana till olagligheter, men eftersom det rör Norska skattepengar tar jag mig friheten.

    Skriv över bilen på mor, far, bror eller dylikt så torde problemet med norska myndigheter vara ur världen.

    Det du riskerar är givetvis det svenska försäkringsbolagets bedömning vid ev. olycka enl. klassiskt försäkringsbedrägeri för lägre premie.
    Men eftersom bilen är ganska alldaglig och inte heter Aero, M, RS, Turbo S eller liknande torde situationen uppfattas relativt normal och inte signalera rött hos handläggaren, förutsatt att du är "fullvuxen" dvs.
    Hänvisa här till --> http://bohuslaningen.se/nyheter/lysekil ... or-400-000

    För övrigt får vi hoppas det har gått bra för TS med tanke på dagens händelse i Oslo!!!
    Bra inlägg, då var min idé klargjord som dålig
    Fö. usch och fy, hemska saker som händer i Oslo just nu
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Kan du inte"importera" din bil till Norge och göra en regbesiktning där. Då borde den ju bli norsk.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Jodå, men då får han ju betala norska skatter för den, vilket lätt kan bli 40-50 tusen kronor på en 9-5.

    edit: Hittade en kalkylator. Jag räknade visst för lågt...
    http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... =no&step=2
    Du har lagt inn 01.01 som dato for førstegangsregistrering i utlandet. Bruksfradraget blir da regnet fra 01.01. påfølgende år. Se forskrift om engangsavgiften.
    Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:
    Avgift for egenvekt: 104 989,00
    Avgift for motoreffekt: 38 063,60
    Avgift for slagvolum: 71 959,50
    Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 215 012,10
    Bruksfradrag (67%): -144 058,11
    Vrakpantavgift: 1 300,00
    -> Totalt 72.254kr

    Ovanpå detta tillkommer tydligen moms också. Norrmän älskar verkligen bilar...
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #9

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Ja nej det hjälper inte att skriva bilen på någon annan.

    Import av bilen kostar ca 70.000-80.000 NOK

    Jag jobbar lite utanför centrum så jag märkte inget av terrordåden. Trista grejer.

    Tror det blir så att jag får köpa mig en norsk bil (till sjukt överpris). Har funderat på att bita i det sura äpplet.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Räcker det med 40-50000kr för att ta över en 9-5? När vi flyttade till Norge 1996 kostade det 80000kr för vår Chrysler Voyager och 18000kr för min gamla rostiga Volvo 240DL. När brorsan flyttade dit nu skulle dom ha 240000kr (tvåhundraförtiotusen) för hans Lexus IS250 som är extra utrustad med allt lull-lull som inte finns i Norska Lexusbilar.
    Mvh Timmy

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Nej, det räckte tydligen inte med 50k. 72k+moms blev det till slut.

    Mitt råd till trådstartaren skulle nog (hoppas inte tullen läser) att köpa en halvbillig svensk bil eller köra din egen och sedan chansa. Sannolikt klarar du dig ett par år och då har du kommit billigare undan. Bara att låta bli att hämta ut bilen när räkningen kommer. Säg att du torskar en 20.000kr bil varje år, det är fortfarande mindre än värdeminskningen på en halvgammal norsk Suzuki Baleno :wink
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    De norska reglerna är ju sjuka...
    En kompis träffade en Norsk kille, flyttade ihop och skaffade barn. När hon var mamma ledig och han skulle pendla till sydkorea så började... jaja lång historia kort, hon var då bosatt i stockholm under sin mammaledighet (norsk mammapenning, ingen svensk så oroa er inte att det var för att fuska).

    När de sen skulle "flytta" tillbaka till norge så tvingades han flyga från Arlanda till Oslo för att hyra en lätt lastbil för att sedan åka tillbaka och hämta flyttlasset. För att t.ex. hyra en svensk envägs gick inte då de riskerade att HYRBILEN skulle beslagtas så fort de passerade gränsen eftersom de är norska medborgare.

    Är det verkligen lika illa åt andra hållet? Norrmän i sverige alltså.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  13. #13

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Men är det så att man bara mister bilen, eller blir det böter också?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Är det verkligen lika illa åt andra hållet? Norrmän i sverige alltså.
    Har aldrig någonsin hört talas om att svenska tullen skulle beslagtagit en bil på sådant sätt. Vi tar ju inte ens upp vägtullar av norrmännen.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #15

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.


  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Jodå, norska tullen ville beslagta morsans bil vid Svinesund när hon var på väg till Oslo för att vara med på mässa där hennes svenska arbetsgivare var utställare. Hon skulle arbeta i Norge, och då tyckte tullen att hon inte skulle få ta in en svensk bil. Att hon bara skulle jobba en vecka på mässan, åt sin svenska arbetsgivare tyckte man inte spelade någon roll. Efter en lång och hetsig diskussion, och efter att tullarna rotat igenom allt bagage (vilket morsan naturligtvis fick packa ner igen själv) fick hon åka vidare i sin svenskregistrerade BMW, med en muntlig varning om att de skulle hålla koll efter bilen så den passerade gränsen tillbaka till Sverige en vecka senare.
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Det där vibrationsproblemet låter precis som att du har eftermarknadsfälgar och de saknar navringar. SMå plastringar som centrerar fälgen på navcentrum. Finns hos däckverkstaden.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Det där vibrationsproblemet låter precis som att du har eftermarknadsfälgar och de saknar navringar. SMå plastringar som centrerar fälgen på navcentrum. Finns hos däckverkstaden.
    Ehm, bara jag som inte ser någon koppling till ditt inlägg? :S
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Han skriver ju om vibrationer i huvud inlägget…

  20. #20
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Jobbar i Norge. Kör svensk bil.

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Det där vibrationsproblemet låter precis som att du har eftermarknadsfälgar och de saknar navringar. SMå plastringar som centrerar fälgen på navcentrum. Finns hos däckverkstaden.
    Ehm, bara jag som inte ser någon koppling till ditt inlägg? :S
    Är du en sån där messersmith du eller ?

    Jo jag vet att mitt inlägg inte hade nån relevans för huvudfrågan för TS men eftersom jag inte kunde ge nåt vettig svar på den och såg en annan grej jag kanske kunde bidra med problemlösning så....

Liknande ämnen

  1. Vad jobbar ni med/Hur finansierar ni er bil?
    Av wrath_child i forum Off Topic
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 01:04
  2. Abs:en jobbar vid låg fart
    Av MrPostman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 18:40
  3. Vad jobbar(pluggar) du med?
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 00:59
  4. Ni som jobbar på SAAB; Hur är läget?
    Av JAM i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 11:00
  5. Hej jobbar med försäkringar!!!
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-05-09, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •