Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Justera kopplingen Saab 900 -95. [b]Nu oljud i framvagn[/b]

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Justera kopplingen Saab 900 -95. [b]Nu oljud i framvagn[/b]

    Hej, har en Saab som jag skulle vilja justera kopplingen lite på.
    Den känns helt normal och så men den tar ganska långt ner enligt mig. Ca 3-4-5 cm ifrån golvet, har för mig att Saab ska ha en självjusterande koppling. Men jag vill ha upp dragläget lite och undrar om ni har något tips om vad man kan göra.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 420
    Medlem#
    9481

    Re: Justera kopplingen Saab 900 2.0 -95

    Brukar vara läge att byta vajern, kostar inte många kronor och tämligen enkelt jobb.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: Justera kopplingen Saab 900 2.0 -95

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Brukar vara läge att byta vajern, kostar inte många kronor och tämligen enkelt jobb.
    Ok, böt på en annan förut också nämligen och då vart det ingen nämnvärd skillnad. Men den tryckplattan kanske var slut på den bilen.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 420
    Medlem#
    9481

    Re: Justera kopplingen Saab 900 2.0 -95

    byter man vajer och samtidigt kollar så spelet i pedalen är rätt, det brukar vara ett fel med, men för att justera det måste ändå vajern kopplas bort, då är det lika lätt att ändå ta vajern när man ändå har hälften nere.

    Man lägger brickor där vajern går in genon torpeden i bilen så kan man justera pedalspelet, men som sagt måste ju vajern hakas av, och det löser bara lite av problemet.

    De jag har bytt på har mest blivit avlösta genom ny vajer, sen kan man alltid göra lite till med hjälp av brickor och justera in pedalen.

    Enklast är ju om du tar bort platsen under ratten, sen kan du trycka på kopplingen med handen och se hur många cm du får trycka innan det börjar dra i vajern, är det väldigt mycket så är det justering av pedalen som behövs.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: Justera kopplingen Saab 900 2.0 -95

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    byter man vajer och samtidigt kollar så spelet i pedalen är rätt, det brukar vara ett fel med, men för att justera det måste ändå vajern kopplas bort, då är det lika lätt att ändå ta vajern när man ändå har hälften nere.

    Man lägger brickor där vajern går in genon torpeden i bilen så kan man justera pedalspelet, men som sagt måste ju vajern hakas av, och det löser bara lite av problemet.

    De jag har bytt på har mest blivit avlösta genom ny vajer, sen kan man alltid göra lite till med hjälp av brickor och justera in pedalen.

    Enklast är ju om du tar bort platsen under ratten, sen kan du trycka på kopplingen med handen och se hur många cm du får trycka innan det börjar dra i vajern, är det väldigt mycket så är det justering av pedalen som behövs.
    Jo får väl göra det. Men det är ju liksom motstånd hela vägen så borde det inte betyda att pedalen drar wiren hela tiden så att säga.
    Men får kolla imorn. Vet hur allt ska göras, men hoppades på någon mirakelmetod ala sov på saken och imorn är det fixat
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: Justera kopplingen Saab 900 2.0 -95

    Gick ut i garaget nyss och hade en "ny" wire liggandes, inte använd många kilometer ens. Men jag förstår inte hur självjusteringen funkar. Det är ju typ som en fjäderspiral runt höljet, och man kan trycka in wiren dvs göra den kortare, men varje gång jag gjorde det så ploppade den ut till full längd igen.

    Så kan någon vara så vänlig att förklara hur den funkar.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 420
    Medlem#
    9481

    Re: Justera kopplingen Saab 900 2.0 -95

    Citat Ursprungligen postat av öhlin91
    Gick ut i garaget nyss och hade en "ny" wire liggandes, inte använd många kilometer ens. Men jag förstår inte hur självjusteringen funkar. Det är ju typ som en fjäderspiral runt höljet, och man kan trycka in wiren dvs göra den kortare, men varje gång jag gjorde det så ploppade den ut till full längd igen.

    Så kan någon vara så vänlig att förklara hur den funkar.
    Du monterar ju den i några olika hållare som gör att den inte länger sig när den väl är monterad.

    Öppna huven och kolla på vajern som sitter där så ser du rätt snart hur den spänner.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: Justera kopplingen Saab 900 2.0 -95

    Böt wire idag, och fysatan vilken skillnad, den tar lite högre upp. Men den största skillnaden är hur lätt pedalen går. Känns ju nästan som en ny bil jämfört med innan då man var nervös vid varje rödljus då den tenderade att hacka upp sig till dragläget om ni förstår.


    Ett annat problem dock. Har något konstigt missljud från framvagnen. Från början så trodde jag och farsan att det var för att spindelleden var glapp (fick nerslag på det vid besiktning)
    Men ljudet kvarstod, kom dock mer sällan.
    Då fann vi att vänstra främre motorfästet satt med endast 1 HALVT igängad bult i motorn, så det motorfästet böt vi och skruvade fast, det hjälpte ytterligare lite.

    Men det kommer igen ibland, det är precis som en smäll i framvagnen och låter som ett skott av något slag, ljudet kommer främst när man kör snabbt upp på trottoarkanter, t. ex för att komma in till något hus/mack etc.

    Då smäller det först till när man kör över kanten, och sedan när man gjort sitt ärende och kör därifrån så smäller det till en gång till, precis som att ens axel gått ur led och när man börjar köra igen så hoppar den in i led igen.

    Någon som har en aning om va det kan vara? Och hur man kan felsöka sig fram till det.
    Vill inte gärna byta hela framvagnen bara för att då detta är något av en budgetbil även fast den är fin.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 420
    Medlem#
    9481

    Re: Justera kopplingen Saab 900 -95. [b]Nu oljud i framvagn[

    Kollat fjädrarna fram?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    119

    Re: Justera kopplingen Saab 900 -95. [b]Nu oljud i framvagn[

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Kollat fjädrarna fram?
    Dom är hela såvitt jag vet iallafall.
    Saab 99 -79. Saab 9-3 -11

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 044

    Re: Justera kopplingen Saab 900 -95. [b]Nu oljud i framvagn[

    Nu ska man ju inte köra hårt över trottoarkanter. Det gör bara kärringar.

    Men den bakre bussningen i bärarmen har ett rör igenom som kan ge ljud när det börjar bli slitet.
    Och axiallagren, fjäderbenslagringen som e tyst vid normal påverkan, men kan knäppa, dunka eller smälla till när man minst anar det. Börjar bilen närma sig 20000 mil är det nog läge å se över dessa.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. oljud i framvagn saab 93 -03 vid minsta gupp. hjälp tack!!
    Av greed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 12:20
  2. Går det att justera kopplingen på en og900?
    Av fälgen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •