Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Trasig stötdämpare?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    318

    Trasig stötdämpare?

    Har en liten fundering...

    Sedan jag köpte min (och sambons) 9000 Aero -97a så "klonkar" det från höger fram när man kör på ojämn vägbana. (Alltså när det blir en ganska bra smäll...när man missar o undvika groparna i vägen)

    Jag gissar ju på att det är stötdämparn som är slut. Men bilen är nybesiktigad o nyservad och har frågat på båda ställena vad det är som låter, ingen vet. Och båda tycker stötdämparn verkar frisk.

    Vad kan det annars va? Som sagt...låter som om dämparn går i botten...

    Någon som vet vart man köper bra nya dämpare (om det behövs nya)? Har ställbara Koni på nu. Så orginal är nog inte intressant.

    MVH
    Sandra

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Är lagerstöden kollade?
    Bakre bussning i bärarmarna fram?
    Lagret kollat?

    Skulle nog inte tippa på stötdämparen men kan vara infästningen som kan vara lite glapp.
    Annars är det svårt att veta om man inte gör en rejäl genomgång och kollar allt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    318
    Lagerstöden var så gott som slut på båda sidorna fram. Så dom bytte vi på senaste servicen. Men "klonkandet" är fortfarande kvar.

    De andra sakerna du nämnde... borde de inte sagt nåt på besiktningen om det isf?
    Ska kolla iaf.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Inte säkert.
    Men har du kollat den lilla busningen som hålls på plats av lagerstöden.
    Den kan ju vara dags att byta om man har otur.

    Spindel leder och sånt kollas men lager kan slippa igenom lika så bakre bussningen men kanske inte på saab verkstan.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det är inte helt ovanligt med "Klonk" som inte ger någon anmärkning på bes.

    Det är inte helt ovanligt att Koni-dämpare av äldre model havererar. Märks väl om man gungar bilen i det hörnet...

    Glappa fjäderbenslager är inte säker de ens kollar på besiktningen.

    Små glapp i styrleder och spindelleder kan låta ganska mycket. Ska själv byta en inre styrled och kränghämmarstagen fram.
    På ett av kränghämmarstagen har brickan lossnat vilket gör att kränghämmaren kan slå i bärarmen. Sist det hände undrade killan jag pratade med i telefon vad som hände låter fördjävligt alltså.

    En bra början för felsökning är att parkera på plant underlag och gunga bilen, rycka, slita och sparka på hjulet. Detta brukar resultera i att man kan lokalisera felet. Hjälper inte det får man hissa upp bilen och bryta/bända med kofot på de ställen där det kan vara glappt
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •