Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Säkringen går till vindrutetorkarna NG900 -94

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Säkringen går till vindrutetorkarna NG900 -94

    Hej!

    Jag har en SAAB 900 2.3 -94 där säkringen till vindrutetorkarna går så snart man vrider om nyckeln till första hacket?

    Vinderutetorkaren fungerar såklart inte och jag har provat merän en säkring och det är rätt typ av säkring.

    Jag skulle själv tro att motorn till vindrutetorkarna har lagt ner, men hur kontrollerar jag detta? Jag tror att jag har hittat denna motor som sitter precis nedanför vindrutan men jag ser inte hur jag ska kunna mäta för att se om den är kass? Alla sladdar är inkapslade?

    Tanken är att jag ska besiktiga bilen snart och då måste detta givetvis fungera.

    MVH

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    ta bort torkararmen om du inte hinner fixa innan besiktning... jag körde så ca 2 år utan problem vid besiktning (fult dessutom med torkaren på bakrutan) (inte jobbigt vid regn heller)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Hur menar du? Man måste väll ha fungerande vindrutetorkare på bilen vid besiktning? Vi pratar alltså om torkarna på framruta och inte bakruta.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    ta bort torkararmen om du inte hinner fixa innan besiktning... jag körde så ca 2 år utan problem vid besiktning (fult dessutom med torkaren på bakrutan) (inte jobbigt vid regn heller)
    Är ju dock krav på att torkarna fram ska funka, att du kopplade bort din bakrutetorkare har ju ingen större betydelse dessvärre i detta fallet, bakrutetorkaren är det väl typ aldrig någon som kollar på bilprovningen.
    Dem där fram måste ju dock funka.

    Till TS!
    Koppla bort motorn så att sladdarna är lösa, kör upp spaken som vanligt och se om säkringen går, då kan du ju utesluta om det är nått med kablarna på vägen, går inte säkringen när motorn är bortkopplad så är det ju säkerligen motorn som är kass, borde gå att hitta en beg till förmånligt pris, detta är ju inget vanligt problem så bra beg delar bör finnas.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    Till TS!
    Koppla bort motorn så att sladdarna är lösa, kör upp spaken som vanligt och se om säkringen går, då kan du ju utesluta om det är nått med kablarna på vägen, går inte säkringen när motorn är bortkopplad så är det ju säkerligen motorn som är kass, borde gå att hitta en beg till förmånligt pris, detta är ju inget vanligt problem så bra beg delar bör finnas.
    Tack! nu går ju säkringen direkt när man vriter om nyckeln till första hacket men jag förstår vad du menar. Jag har som jag sagt hittat motorn men jag kände mig inte helt säker på hur man skulle ta av den eller för den delen bara koppla av sladdarna. Jag såg ju att det gick in 4-5 sladdar men de verkade gjutna dit på något vis(troligen för att inte kontakterna ska bli blöta) men det borde ju finnas en kontakt under motorn.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Citat Ursprungligen postat av SnowJim
    Tack! nu går ju säkringen direkt när man vriter om nyckeln till första hacket men jag förstår vad du menar. Jag har som jag sagt hittat motorn men jag kände mig inte helt säker på hur man skulle ta av den eller för den delen bara koppla av sladdarna. Jag såg ju att det gick in 4-5 sladdar men de verkade gjutna dit på något vis(troligen för att inte kontakterna ska bli blöta) men det borde ju finnas en kontakt under motorn.
    Går säkringen även när spaken inte är i "på" läge?

    Nu mins jag inte riktigt hur det såg ut i ng900 men går säkringen till nått mer än torkarna?
    Så det inte är nått annat som spökar till det, vill ju minnas att det var lite allt möjligt kopplat på ett par av säkringarna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Torkarmotorn har alltid ström på en strömbana. Den ska se till att torkarna går tillbaks till sitt grundläge.
    Du får nog testa att koppla ur motorn.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av SnowJim

    Tack! nu går ju säkringen direkt när man vriter om nyckeln till första hacket men jag förstår vad du menar. Jag har som jag sagt hittat motorn men jag kände mig inte helt säker på hur man skulle ta av den eller för den delen bara koppla av sladdarna. Jag såg ju att det gick in 4-5 sladdar men de verkade gjutna dit på något vis(troligen för att inte kontakterna ska bli blöta) men det borde ju finnas en kontakt under motorn.
    Går säkringen även när spaken inte är i "på" läge?

    Nu mins jag inte riktigt hur det såg ut i ng900 men går säkringen till nått mer än torkarna?
    Så det inte är nått annat som spökar till det, vill ju minnas att det var lite allt möjligt kopplat på ett par av säkringarna.
    Ja säkringen går direkt när man vrider nyckel till första läget oavsätt vindrutetorkar spakens läge.

    Vad som är mer kopplat på den säkringen vet jag det, det står bara windshield om jag minns rätt?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Prova lägga ur backen innan du vrider på tändningen.
    Jag har för mig att backljusen ligger på samma säkring och det är inte helt ovanligt att det blir kortis i backjuskontakten som sitter på lådan.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Citat Ursprungligen postat av Roblin
    Prova lägga ur backen innan du vrider på tändningen.
    Jag har för mig att backljusen ligger på samma säkring och det är inte helt ovanligt att det blir kortis i backjuskontakten som sitter på lådan.
    det är inte ens ovanligt utan ganska vanligt.............har bytt mängder med backljuskontakter av samma anledning.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    ta bort torkararmen om du inte hinner fixa innan besiktning... jag körde så ca 2 år utan problem vid besiktning (fult dessutom med torkaren på bakrutan) (inte jobbigt vid regn heller)
    Är ju dock krav på att torkarna fram ska funka, att du kopplade bort din bakrutetorkare har ju ingen större betydelse dessvärre i detta fallet, bakrutetorkaren är det väl typ aldrig någon som kollar på bilprovningen.
    Dem där fram måste ju dock funka.

    Till TS!
    Koppla bort motorn så att sladdarna är lösa, kör upp spaken som vanligt och se om säkringen går, då kan du ju utesluta om det är nått med kablarna på vägen, går inte säkringen när motorn är bortkopplad så är det ju säkerligen motorn som är kass, borde gå att hitta en beg till förmånligt pris, detta är ju inget vanligt problem så bra beg delar bör finnas.

    ber om ursäkt till TS, trodde tråden handlade om baktorkaren!

    glöm mitt första inlägg totalt

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Är ju dock krav på att torkarna fram ska funka, att du kopplade bort din bakrutetorkare har ju ingen större betydelse dessvärre i detta fallet, bakrutetorkaren är det väl typ aldrig någon som kollar på bilprovningen.
    Dem där fram måste ju dock funka.

    Till TS!
    Koppla bort motorn så att sladdarna är lösa, kör upp spaken som vanligt och se om säkringen går, då kan du ju utesluta om det är nått med kablarna på vägen, går inte säkringen när motorn är bortkopplad så är det ju säkerligen motorn som är kass, borde gå att hitta en beg till förmånligt pris, detta är ju inget vanligt problem så bra beg delar bör finnas.

    ber om ursäkt till TS, trodde tråden handlade om baktorkaren!

    glöm mitt första inlägg totalt
    Ingen fara

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Tack för svaren! Jag provade att lägga ur backen med en ny säkring på plats och sen dra igång bilen och säkringen gick inte. Självklart provade jag torkare och spolare vilket båda verkar fungera fin fint.

    Så frågan är nu, hur löser jag problemed med backljuset? Ska man byta ut hela kontakten? Är det något större arbete?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Ja du ser... Vad skulle man göra utan detta forum.
    Du byter kontakten själv. Den sitter ovanpå lådan.
    Kostar 78kr på Speedparts
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/br...f64dc6ede6af77

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Citat Ursprungligen postat av Roblin
    Ja du ser... Vad skulle man göra utan detta forum.
    Du byter kontakten själv. Den sitter ovanpå lådan.
    Kostar 78kr på Speedparts
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/br...f64dc6ede6af77
    Tack! Du säger "sitter på ovanpå lådan"? Är det på insidan av bakluckan du menar då? Vad jag förstår så behöver man inget backljus för att få den igenom beskickningen så jag skulle väll bara kunna ta bort kontakten också. Självklart kommer jag sätta dit en ny kontakt om bilen går igenom utan större problem.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    kontakten sitter uppe på växellådan och byts väldigt enkel. Du ser den om du kikar ner på växellådan i motorrummet och den är riktad bakåt mot torpeden. Drar du loss kontakten så kan du köra så tills du har köpt en kontakt.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    kontakten sitter uppe på växellådan och byts väldigt enkel. Du ser den om du kikar ner på växellådan i motorrummet och den är riktad bakåt mo torpeden. Drar du loss kontakten så kan du köra så tills du har köpt en kontakt.
    Jag ska ta en titt på de imorgon. Kan jag så kommer jag dra av kontakten och köra iväg till besikningen.Om jag förstår dig rätt så behöver jag inte ens ta av luftintaget på gas reglaget?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Re: Säkringen går till vindrute torkarna?

    Tackar Tackar!! Det löste problemet och bilprovningen sa också att bakljus är inget krav.

Liknande ämnen

  1. Säkringen går till vindrutetorkarna!! 9000 -98
    Av rallyjohan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 14:21
  2. Säkringen går till torkare/backljus,hittar inget fel ng900.
    Av lillen 761 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 16:46
  3. Vart sitter säkringen till APC:n (ng900)
    Av jurkko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 19:17
  4. Vart sitter relät och säkringen till dimljusen??? (ng900)
    Av Buppie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •