Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 74

Ämne: Vilket Trionic lämpar sig bäst för högre effektuttag?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860

    Vilket Trionic lämpar sig bäst för högre effektuttag?

    Hejsan.

    Jag är lite sjuk så jag har gått runt och funderat lite idag.

    Vilket av Trionic 5,7 och 8:a lämpar sig bäst för effektuttag runt 500-600 hk?

    Jag menar inte ur mappningssynpunkt utan ur "drift" synpunkt. Eller är det som hugget och stucket?

    Vore roligt med en förklaring till varför också


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Ja det vore skoj att veta.
    Själv så tror jag nog det kvittar i själva styr systemet men det kanske finns andra med mer kunskap i ämnet som kan ge ett bra svar.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Har inte "experterna" mest erfarenhet och kunskap om T5, eller ligger
    det utspritt över dom 3?
    T8 har ju bara funnit på marknaden ett par år.


    Mvh

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Har inte "experterna" mest erfarenhet och kunskap om T5, eller ligger
    det utspritt över dom 3?
    T8 har ju bara funnit på marknaden ett par år.


    Mvh
    Hej, jo det har dom säkerligen, men vi ponerar att den som ska mappa har såpass stora kunskaper att det inte spelar någon roll om vilket system det gäller.

    Det jag funderar på är ur driftsynpunkt.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    T5 helt klart

    Roligare att bestämma laddtrycket själv.

    Det är ju bevisat att det funkar också.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    T5 helt klart

    Roligare att bestämma laddtrycket själv.

    Det är ju bevisat att det funkar också.
    Tjenare.

    jovisst, men finns det några fler positiva sidor?

    Helt klart att det är bevisat, men perosnligen tror jag det är så mest av ekonomiska själ. Eller?


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    skilnaden mellan T5 och T7 är väl att T7 mäter luften som ska in och då anpassas laddtrycket där efter och då är ju en anna del viktig oh det är ju andningen på motorn.
    Men om man utgår ifrån att den är optimal så undrar jag inte om T7 kan vara stabilare i längden men å andra sidan är ju T5 enklare också.
    Hur T8 är vet jag inte men den är nog mer snäll mot motorn fast med tanke på att den är i en alu motor så är ju det heller inte konstigt.

    T8 tar väl mer hänsyn till temperaturer och anpassar laddtrycket där efter eller är jag helt ute och cyklar?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    T5 lär ju vara lite "svårmappat" för höga varvtal, men det kanske övriga är också ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    T8 är mest kompetent, men T5 är mycket enklare att mappa.
    Går nog inte att jämföra på samma dag ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    T8 är mest kompetent, men T5 är mycket enklare att mappa.
    Går nog inte att jämföra på samma dag ?
    Hej Boosten.

    Misstänkte nästan det.

    Borde inte vara så svårt att konvertera in det i ett skåp om man nu skulle få för sig det?

    Vad tycker T8.a om Gardenas svar på spridare och varvtal runt 8000 rpm?


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Nja, skall man vara realist så skall man nog glöma tankar på T8 konverteringar, det finns alltför många hinder på vägen dit.
    Det är inget fel på T7.

    Funderat på Hilborn mekaniskt sprut med Scintilla Vertex magnet ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, skall man vara realist så skall man nog glöma tankar på T8 konverteringar, det finns alltför många hinder på vägen dit.
    Det är inget fel på T7.

    Funderat på Hilborn mekaniskt sprut med Scintilla Vertex magnet ?
    Nu sårar du mig boosten, i min värld är ju inget omöjligt.
    Bara för och va roligt och veta; vad finns det för exempel på hinder?


    Inte funderat på något annat än trionic men klart att har du andra tips så mottager jag dom gärna. Var hittar man mer om det sprutet?


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Elarkitekturen är annorlunda, andra kommunikationsprotokoll.
    Mycket grundmappning eftersom motorn är ANNORLUNDA.
    Jag är oxo "ett jävla stöne", enl. kollegor o chefer, men i detta fallet så tycker jag att du skall lyssna på mig.....
    Såvida du inte har väldigt mycket överskottsenergi !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Elarkitekturen är annorlunda, andra kommunikationsprotokoll.
    Mycket grundmappning eftersom motorn är ANNORLUNDA.
    Jag är oxo "ett jävla stöne", enl. kollegor o chefer, men i detta fallet så tycker jag att du skall lyssna på mig.....
    Såvida du inte har väldigt mycket överskottsenergi !
    Då lyssnar jag på dig. Så mycket tid har jag inte över.

    Vad rekomenderar du istället då?

    Altenativ till trionic 7 som det är tänkt, men det har gått så pass långt med bilen att jag är öppen för det mesta
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Vore ju synd att låta denna intressanta tråd hamna så långt ner


    Dock boosten är jag en envis jävel och gillar inte när du säger att det knappt går

    Har en granne av äldre sort som brukar säga så här till mig;
    Låt andra göra vad dom kan, så gör du vad du vill.


    Vad har Boosten för andra sprut på lager att rekomendera? Nira i3? det lira väl ihop med DI-kasseten och joniseringen?

    Hilborn? berätta gärna mer.

    Prospark?

    Haltech?
    Trionic 8?
    Trionic 7?

    Trionic 5?

    Så en sista fråga: Scintilla Vertex magnet, vad är det?
    EDIT: Nu vet jag, du skämta med mig aprilio

    Nä nu får det vara nog, ska ju upp om 4h
    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Du har glömt Nira

    Det ska jag köra med tror jag.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av 32991

    Vad har Boosten för andra sprut på lager att rekomendera? Nira i3? det lira väl ihop med DI-kasseten och joniseringen?
    Nix, fick med den också
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Saken handlar ju mest om hur erfaren och kunnig killen som mappar det hela är på det aktuella styrsystemet. Om det sitter på den motor det från början sitter på från fabrik så är en hel del vunnet. Ska man böka på det på en helt annan motor så blir det än jävligare att få till allt.

    T5 är mycket kompetent än i dag och relativt lättmappat jämfört med T7 och i synnerhet T8.

    Men dessa system innehåller en hel del funktioner som den glade trimmaren inte behöver, T7 och T8 klart mest av detta. Så om man då bygger en bil/motor som inte ska avgascertifieras enligt rådande eller kommande tuffa avgaslagar så är det mycket i dessa system som kan skippas.

    Då gäller det att den som micklar med det vet hur han hanterar detta och hur det ev. påverkar andra funktioner som man ska ha kvar. Vissa saker kan man enklet bara stänga av i ett gäng listor för valbara funktioner, andra kanske man måste mickla till ett värde/inställning på så att det fortfarande är aktivt men inte stör den egentliga tänkta funtionen man använder systemet till.

    Vissa av dessa funktioner kan man ha viss nytta av även vid trimmning, men måste kanske använda/anpassa det helt annorlunda än när man ska odla maskrosor i slutröret...

    Har man sen bökat på det på en för systemet okänd motor så måste man köra fram ett "spikfönster" så att systemet vet vad en spikning är i den nya motorn och när det spikar. Detta är inte gjort på en kafferast ute i vedboden om det skall göras ordentligt.

    Till detta har vi alltså olika funktioner och signaler för kommunikationen mellan sensorer givare och annat som kan ske med analoga signaler, digitala, CAN-bus och fan vet allt.

    Enkelt uttryckt så är det bästa systemet, vare sig för trimning eller standard, det system som har mest funktioner och möjligheter som spänner över störst område. Alltså är det enkla svaret T8.

    Men oavsett hur bra ett styrsystem är, så blir det aldrig bättre än den som anpassar det, mappar alltså.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej Tony!

    T5 är mycket kompetent än i dag och relativt lättmappat jämfört med T7 och i synnerhet T8.
    Att det är "lättmappat"(fel ordval i dessa sammanhang) är jag mycket väl medveten om om man ställer det mot T7, T8. Dock tar jag detta endast som att det har mindre funktioner, men då är frågan har de övriga funktioner som Jag behöver? Eller är det mesta som kommit till ur maskros-synpunkt?


    Men dessa system innehåller en hel del funktioner som den glade trimmaren inte behöver, T7 och T8 klart mest av detta. Så om man då bygger en bil/motor som inte ska avgascertifieras enligt rådande eller kommande tuffa avgaslagar så är det mycket i dessa system som kan skippas.
    Några exempel på funktioner i T7 och T8 som man som galning inte behöver? Bilen byggs för att göra fina tider runt(inte längs en sån där 402 m sträcka) sveriges fina banor och kanske en tysk.


    Vissa av dessa funktioner kan man ha viss nytta av även vid trimmning, men måste kanske använda/anpassa det helt annorlunda än när man ska odla maskrosor i slutröret...
    Även här, några konkreta exempel på vad för mysigt och användbart det finns?

    Har man sen bökat på det på en för systemet okänd motor så måste man köra fram ett "spikfönster" så att systemet vet vad en spikning är i den nya motorn och när det spikar. Detta är inte gjort på en kafferast ute i vedboden om det skall göras ordentligt.
    Hur jag än gör, kommer jag ju ändra förutsättningarna och det kommer vara en okänd motor, Trotts att jag använder systemet bilen hade från början så har jag ju tex fräst bort balansutbuktningen på blocket, lättat svänghjul, borde inte Trionic reagera på detta eller anses det som piss i nilen?


    Men oavsett hur bra ett styrsystem är, så blir det aldrig bättre än den som anpassar det, mappar alltså.
    Självklart är det så, och jag har personligen svårt att tro att svenska tuners redan idag kan Trionic 8:a så pass att dom skulle kunna anpassa det för nya marker. OCH kanske är det för att det innehåller så pass mycket funktioner att jag iallafall tar en funderare över altenativ, ett externt sprut torde ju vara enklast att mappa så att det blir bra? Men sätter då sprutet i sig gränsen över vad som är bra?

    Tex Nira skryter med sitt i3 på sin hemsida att det är så plug and play, montera, mata in spridar storlek osv och sen är det bara köra. Detta ställer jag mig högt kritisk till.

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av 32991

    Vad har Boosten för andra sprut på lager att rekomendera? Nira i3? det lira väl ihop med DI-kasseten och joniseringen?
    Nix, fick med den också
    Ojdå, var lite trött imorse.

    Lite info ang. joniseringen.
    NIRA i3 fungerar tillsammans med Saab DI-kassett givet att NIRA tk-adapter används.


    Då används jonströmsmätning för att synkronisera, d v s att jonströmsignalen ersätter kamaxelgivare. Dessutom kan jonströmsignalen läsas in i NIRA i3 så att anpassningsmjukvaran NIRA rk kan användas för att titta på signalen.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero -04 vinterh205/55 eller 215/55 vad lämpar sig bäst?
    Av sku i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 16:16
  2. Bäst koll på Trionic T7 ? ( Dr Boost please help us )
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •