Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpråd: SAAB 9-3 Viggen

  1. #1

    Köpråd: SAAB 9-3 Viggen

    Hej!!

    Har gått och kärat ner mig i SAAB 9-3 Viggen!
    Har varit en dröm i många år att äga en och ska förhoppningsvis bli sann inom några månader!.

    Men eftersom detta är min absolut första SAAB så är jag lite fundersam på vad man ska tänka på när man kikar på just en Viggen.

    Kända problem?
    Hur är det med service, och slitage delar?(priser)
    Hur mycket skiljer sig från Aero?


    Är som sagt grön när det gäller Saab och Viggen, så all hjälp/info uppskattas.

    Mvh Nicklas Svensson

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020

    Re: Köpråd: SAAB 9-3 Viggen

    Hej och välkommen hit.

    Viggen och Aero skiljer en del. Först så är det motorn som är 2,3 vs 2,0 som Aeron har.
    Spoilerpaketet är samma förutom att listerna som går runt bilen är mer grå än svart som på aeron. Inredningen är samma förutom färgvalen där det finns blå/svart och orange/svart. Även bromservot är annorlunda på viggen, den pumpen kan börja strula och det finns nya hos speedparts för runt 3000 kr. går att använda den från en 9-5:a också i värsta fall.

    Styraxelhusen vill jag minnas att det heter, som vi brukar kalla fjäderben brukar ha en tendens till att rosta. Och det är inte samma på Viggen som övriga. Hitta på skroten är väl princip bara att glömma så nya är det som gäller, men de har slutat att tillverka dessa så har de kvar på lager så är de de sista. kostar runt 6-7000 kr.Även bromsarna är annorlunda dock från 9-5: aero ok och egna skivor.

    Viggen i sig är en mycket charmig pjäs, man tar ett Opel vectra chassi från 80 talet och bakaxeln från astra, och den största motorn man har på hyllan. Det blir inte bra men charmigt. en fullgasacceleration behöver ha en bred väg. Men det skall inte avsräcka dig utan det går att få bukt på samt att det tillhör charmen. HR fjädrar och Bilsteindämpare kan man börja med, byt styrväxel klämma om du tycker styrningen är svampig. Finns även ett stag att sätta under subrame för att styva upp.

    Sedan så är det vanliga problem som övriga 9-3. Acc pump lagring som skär, oilsludge problem, rostiga bromsrör och trasig sid, dålig handbroms bak är vanligt också när man fick ärva en sämre opel lösning.

    Cupen är vanligast därefter cabben och det finns några 5 dörrars också. Sollucka är en ovanlig sak på dessa vagnar också.

    Mitt tipps är att köp inte den billigaste utan köp den som är så nära origianl som det bara går om du vill ha original utseende. Finns monseter där man bytt stötfångare till groteska eftermarknads varianter och jappsdämpare. Det passar inte på en Viggen utan det kan man pyssla med på dussinbilar som aerosar och ombyggda SE,

    Det finns bilar idag som knappt varit ute på vintern, slå till på en sådan runt 10000 mil så blir du förmodligen mycket nöjd.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3

    Re: Köpråd: SAAB 9-3 Viggen

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    *Massa bra info*


    //MH
    Tack så jättemycket för ditt svar!
    Ja orginal ska det vara! Dom ser redan sjukt snygga ut orginal. Och jag vill behålla bilen så orginal det går. Dvs, större modifikationer kommer med största sannolikhet inte att ske.


    Vad är det bästa att göra vid oilsludge? Är väl det som är problemet med vevhusventilationen? Så bör väl vara bäst att rengöra det antar jag?

    Har även haft en Aero i tankarna.
    Är ju rätt bra mycket lättare att hitta än Viggen. Båda är helt klart värdiga kandidater i vilket fall som!

    Tack än engång för det väldigt utförliga svaret till en nybörjare på SAAB!

    Mvh Nicklas Svensson

  4. #4

    Re: Köpråd: SAAB 9-3 Viggen

    Precis som Cabmange säger är det svårare att hitta oskruvade/ostylade Viggen än söndertrimmade monster. Jag måste nog tyvärr hålla med Cabmange om att det vore bättre om de "gett sig på" vanligare Aero/se istället eftersom VIggen är så ovanliga, då de inte tillverkades i så stor upplaga.
    Du får väl kolla om Cabmange har lust att sälja sin Lightningblåa 5-dörrars?
    Hans Viggencab tror jag dock blir svår att få loss.
    SAAB og900 cabriolet-prototyp, SAAB 9-3 Aero/Toppola,
    SAAB 9-3 Viggen cab (MonteCarlo-gul), SAAB 99 turbo x 3.
    http://www.toppola.se

  5. #5

    Re: Köpråd: SAAB 9-3 Viggen

    Citat Ursprungligen postat av Cab NO1
    Precis som Cabmange säger är det svårare att hitta oskruvade/ostylade Viggen än söndertrimmade monster. Jag måste nog tyvärr hålla med Cabmange om att det vore bättre om de "gett sig på" vanligare Aero/se istället eftersom VIggen är så ovanliga, då de inte tillverkades i så stor upplaga.
    Du får väl kolla om Cabmange har lust att sälja sin Lightningblåa 5-dörrars?
    Hans Viggencab tror jag dock blir svår att få loss.
    Tack för svaret!

    Ja det verkar ju tyvärr vara väldigt svårt att hitta oskruvade Viggen .
    Vill ha en som är så mycket original som möjligt.

    Haha ja man får väl fjäska lite för Cabmange så kanske han ger med sig .
    Lightningblå är den jag mest vill ha nämligen. Den absolut snyggaste färgen Viggen kom i(enligt mig då...)

    Mvh Nicklas

  6. #6

    Re: Köpråd: SAAB 9-3 Viggen

    Personligen har jag väldigt svårt att förstå varför någon skulle mecka sönder den snyggaste bil som SAAB gjort någonsin, nä Viggen/Aero dom ska vara orginal helst med 3spoke double fälgarna eller Viggen fälgarna. Allt annat bara förstör så otroligt mycket på utseendet. Ok med USA blinkers dock

    Har en kollega med en 01a 9-3 Aero som är total sunkig med svartmålad!! grill och nån konstig jätte pipa till slutrör och som sagt sönder trimmad, bilmisshandel enligt mej.

    Lycka till och hoppas att du hittar det du söker!

  7. #7

    Re: Köpråd: SAAB 9-3 Viggen

    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Personligen har jag väldigt svårt att förstå varför någon skulle mecka sönder den snyggaste bil som SAAB gjort någonsin, nä Viggen/Aero dom ska vara orginal helst med 3spoke double fälgarna eller Viggen fälgarna. Allt annat bara förstör så otroligt mycket på utseendet. Ok med USA blinkers dock

    Har en kollega med en 01a 9-3 Aero som är total sunkig med svartmålad!! grill och nån konstig jätte pipa till slutrör och som sagt sönder trimmad, bilmisshandel enligt mej.

    Lycka till och hoppas att du hittar det du söker!
    Ja man kan ju undra vad dom tänker med.
    Är ju som du säger SAABs snyggaste modeller.
    Hittar jag ingen Viggen i bra skick så blir det att leta efter en Aero istället, tror nästan det blir lättare.
    Men någon av dom blir det iaf!

    Mvh Nicke

Liknande ämnen

  1. Köpråd för en Saab 900 Turbo "Viggen" -94
    Av gsx_swe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 15:48
  2. Köpråd, saab 9-3 aero/viggen 00-02
    Av Lignos i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 09:41
  3. köpråd om en Viggen
    Av Mr.J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 11:42
  4. Köpråd 9-3 viggen
    Av Mr.woosh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 23:00
  5. Köpråd 9-3 Viggen
    Av Ynnoj i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •