Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: problem med klimanläggning saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    problem med klimanläggning saab 9-5

    Har ett problem med klimatanläggningen på min saab 9-5 -01

    Det är som att värmen inte riktigt stänger av sig liksom, såfort AC:n slår ifrån kommer det värme.

    Ac:n verkar fungera men den behöver helt enkelt gå konstant för att det ska kyla. Slangarna som kommer från motorn och går in i kupen är varma så helt klart alstrar motorn värme in till kupen. är detta ett vanligt saabfel hur kommer man tillrätta med det? går det att tillfälligt bara plugga slangarna från motorn nu på sommaren? hur kommer man åt kranen som styr kylvattnet via kupen?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    Ingen som vet något om detta? Vilka symptom blir de då kranen som reglerar kylvattnet till klima anläggningen går sönder

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    594

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    tryck auto off på klima panelen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 744

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    Jag haft problem med att blandningskranen som sitter vid förarsidan ovanför pedalerna inte reglerar som den ska.
    Det är en stegmotor som skall vrida en axel som ofta går av.
    Sök lite så hittar du info.

    Pelle

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av oollaa
    Har ett problem med klimatanläggningen på min saab 9-5 -01

    Det är som att värmen inte riktigt stänger av sig liksom, såfort AC:n slår ifrån kommer det värme.

    Ac:n verkar fungera men den behöver helt enkelt gå konstant för att det ska kyla. Slangarna som kommer från motorn och går in i kupen är varma så helt klart alstrar motorn värme in till kupen. är detta ett vanligt saabfel hur kommer man tillrätta med det? går det att tillfälligt bara plugga slangarna från motorn nu på sommaren? hur kommer man åt kranen som styr kylvattnet via kupen?
    Vilka slangar menar du? Om det är slangarna från acckompresorn så ska den ena vara kall o den andra varm. Annars funkar inte kompressorn. Om det är vatten slangarna du menar så ska dem väl vara varma. Finns ju blandningskran eller vad det kallas som öppnar o stänger beroende på om du vill ha värme. Som föregående svarar så är det ju inte ovanligt att den ventilen kan pajja
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    jag menar vattenslangarna! de är varma
    kommer jag åt blandningskranen från kupen ovanför pedalerna??
    vilka symptom framkallar en pajjad blandningsventil...

    Jag måste ha klimaanläggningen på lo för att det ska bli kallt i kupen annars blåser systemet varmluft i kupen.

    det är liksom som om värmen hela tiden står på men om ac.n går på max så klarar den att hålla kylan litegrann. det är som att värmen liksom är på även om klimaanlägget står på LO jag undrar nu framförallt om detta är symptomen på en skadad blandventil och dessutom undrar jag om man på något sätt kan se på ventilen om den inte funkar

    Idag när jag startade fick jag upp i SID fill coolaqnt fluid... men det kom inte tillbaka och har inte stått så igen ska kolla kylvattennivån nu är pajjad blandventil ett läckageställe på bilen eller? hänger felen ihop?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    tack saab_xturbo har nu sökt en hel del på nätet och fattar nu vad ditt inlägg betyder.... fattade inte först men nu förstår jag att jag på det viset kommer att kunna få ut felkoder ur klimaanlägget ska prova genast då jag kommer till bilen igen.

    TACK återkommer då felkoder är avlästa !!!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    nu har jag testat och fått koden 08 vilket betyder left blend door.

    jag testade och det är verkligen så att passagerarsidan har rätt temp på utblåsluften. Jag sitter lu aldrig där så jag har inte kännt det

    VAD GÖR JAG NU??

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    62

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    Lånar tråden lite då jag upplever ungefär samma fel
    Hur får jag ut felkoderna på för vis?
    Och vart ser jag vad dessa betyder?
    Saab 9-5 2.0T -00

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    115

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    Läs denna, det är svaret på ditt problem. http://www.econmancer.com/?p=98
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Medlem#
    10604

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av oollaa
    nu har jag testat och fått koden 08 vilket betyder left blend door.

    jag testade och det är verkligen så att passagerarsidan har rätt temp på utblåsluften. Jag sitter lu aldrig där så jag har inte kännt det

    VAD GÖR JAG NU??
    Låt någon annan köra & sätt dig på passagerar sidan

    Skämt å sido, jag hade samma problem fast tvärtom, alltså värme på passagerar sidan och bak (då de gå på "samma") så ingen ville åka med mig, rätt skönt faktiskt

    Om du söker på forumet hittar du nog det mesta. Det bör vara något av 2 saker. Antingen trasig stegmotor, eller som någon skrev ovan axeln som stegmotorn driver som gått av, hyffsat enkla ingrepp bägge. För min del var det motorn som var kajko.

    Vet inte exakt hur det ser ut på förarsidan, men du måste ta bort kåpan(orna) under ratten och sedan inta en position som ingen människa borde ha...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Re: problem med klimanläggning saab 9-5

    japps då var det fixat! Helvetes arbetsställning, men de känns som att saab har räknat med problm eftersom arbetsstället var väl belyst med en egen lampa

    det var inte armen som gått utan själva motor enheten som inte funkade, det var kugget som satt på motorn som satt för långt ut på motorns axel för att kunna ta tag i kugget som skulle driva armen... jag pressade på kugget nån milimeter in på motoraxeln åsså var problemet fix

    Det hela tog en timme och ryggont i ca ett dygn efteråt

    Tack alla som hjälpt till !!! Jag hade inte löst det utan er hjälp!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •