Här tänkte jag berätta om ett tidsfördriv jag dragit på mig. Det är en högerstyrd 900S Cabriolet från 1993 som behöver lite kärlek. Bilen i fråga har importerats av mig från England. Köpte den osedd på ren chansning.

Lite inledande bilder:





Det är en 900S från 1993 som har avverkat 270 000 miles och sett bättre dagar. Målet med denna är att bygga om den till vänsterstyrning och återställa den till ett betydligt bättre skick, dock ingen "idiotrenovering" som jag sett att vissa andra tagit på sig Jag har varken plats, tid, kunskap eller budget för att kunna göra det, hur gärna jag än vill.

Bilen hämtades i ytterkanten av London dagen innan midsommar och kördes upp till Harwich varpå vi tog färjan över till Holland över natten. Tidigt på midsommar satte vi av från Hoek van Holland för hemfärd. En resa som varade från 08.00 till "midnatt". 140 mil och bilen tappade inte andan en enda gång, förutom att intervalltorkaren har onödigt lång intervall - ca 30 minuter. Misstänker en spökande torkarspak då även vindrutespolningen är minst sagt sporadisk.

Sedan hemfärden har bilen mest stått stilla i väntan på tid och en donatorbil för vänsterstyrningsdelar. Ville helst ha en 92-93 för att få rätt instrumentbräda och insrumenthus, men detta får vänta. Har inte lyckats hitta någon lämplig bil ännu. Har köpt in en lite för fräsch 900S 4D från 1990 att använda som donatorbil, "i brist på annat". Rätt instrumentpanel och instrument får komma senare.

Jag är inte på något sätt expert på mekaniska arbeten, men tänker göra denna renovering utifrån bästa förmåga med hjälp av vänner, bekanta, kontakter och inte minst nätet (inkl detta forum).