Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjullager bak, 9-5 -01.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215

    Hjullager bak, 9-5 -01.

    Hej,

    Bil. Saab 9-5 kombi 2,3t -01

    Lämnade in bilen på service idag. När jag skulle hämta ut den så informerar personen bakom disken att vänster hjullager bak bör bytas, det glappar. Detta kan Saab göra till den fina kostnaden av 3500-4000:- inklusive arbete. Hela navet bak måste tydligen bytas. Tackade för mig och åkte tillbaka till arbetet. Tyckte det lät konstigt att hela navet skulle bytas, men men..

    När jag sedan kollar på Speedparts hemsida så kan man köpa enbart hjullagret till en kostnad av 1510:-.

    På Mekonomen så kostar det 2524:-, står så här på hemsidan (Hjullagersats bak med integrerad ABS-givare 07-6417 2524:-) Förmodar att det är hela navet

    Det gör det inte mindre rörigt, nu till frågan. Kan man byta bara hjullagret eller måste hela navet inkl givare bytas? Vad är enklast/bäst/mest prisvärt att göra?

    //Niklas
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    du måste pressa ur lagret, så är det iaf på 9000 och jag kan inte tänka mig att det är nå annat på 9-5'an. och pressa ur lagret gör du inte med vanliga svensson verktyg. alltså blir det billigare om du byter hela alltet eftersom du slipper verkstadsbesökert för att pressa ur och in lagret

    EDIT: nu blev jag osäker.

    inflikar en bild.
    http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... lnavet.JPG
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Så här illustreras hjullagret som speedparts säljer...

    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    15

    Re: Hjullager bak, 9-5 -01.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k
    Hej,



    När jag sedan kollar på Speedparts hemsida så kan man köpa enbart hjullagret till en kostnad av 1510:-.



    Det gör det inte mindre rörigt, nu till frågan. Kan man byta bara hjullagret eller måste hela navet inkl givare bytas? Vad är enklast/bäst/mest prisvärt att göra?

    //Niklas
    Hej
    Tror nog att speedparts säljer hela navet till detta pris...köpte ett och bytte själv för ett tag sen.inga problem att byta rekommenderas!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Öland
    Inlägg
    247
    När jag pratade med SP om detta så sa dom att bak var man tvungen att byta hela klumpen, men fram kan man pressa ut och bara byta själva lagret.

    Så fram = billigt material, men mycket bök
    Bak = dyrt material, men "lätt" jobb

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •