Ja dynan är lätt, ta i framkant så känner du var fästena är ta så nära de som möjligt och dra rakt upp.
Ja dynan är lätt, ta i framkant så känner du var fästena är ta så nära de som möjligt och dra rakt upp.
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 13:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Okej, det var så lätt. Resten verkar också smidigt bara hämta grejerna imorgon!
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Stöter du på några problem är det bara att fråga så försöker jag hjälpa dig
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 13:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Perfekt! Får se när jag får tid att byta men just nu har jag rätt så bra koll på vad som ska göras.. Funderar just nu på hur armstödet mellan sätena sitte fast.. Har inte bilen hemma annars hade jag gått ut och kollat.
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 13:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Inga problem.
Det sitter bara med piggar längst ned på armen, går bra att föra in en smal mejsel samtidigt som man bänder lite försiktigt.
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 13:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Okej, då ska det nog inte vara några problem.. Hoppas det blir bra!
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Hakar på här jag också. Är det någon som har förslag på hur man enklast åtgärdar en trasig klädsel på förarstolen? Har fått en spricka i sittdynan längst ut mot dörren. Dynan är ju indelad i en stor mittendel och två mindre sidodelar och det är alltså en av dessa små som gått sönder. Hade säkert kunnat sprätta sömmarna och få någon att sy dit en ersättningsbit, men hur hittar man vinyl med rätt färg och struktur? Finns det någon färgkod på klädseln? Det är en 9-3SC linear 08 med mörkgrå halvskinn det handlar om.
Står väl inredningskod på luckan till handfacket? "Trim" borde gå att köpa en lös påse på saab och byta hela istället för att sy.
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Baksätet och stolarna byta på fm idag gick ju lätt och smidigt. Fick dock en felkod "Krockkudde ur funktion kontakta verkstad". Frågan är ju är det bara en error kod eller är det nåt fel tro.. :/
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Vred du på tändningen utan stolen inkopplad? Hade dina gamla stolar railsensor som dina nya saknar?
Fredrik J
Ok, ne satte inte i nyckel innan allt var i kopplat. Kopplade bort batteriet först innan jag montera allt. Railsensor? Hur ser man det? Hade en kabel som jag inte såg på den nya förarstolen svart/gult virat runt den satt i en kontakt på högersida mot mittkonsolen.
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Verkar vara just detta som är problemet var idag inne med bilen på verkstan och dom släckte felkoden men den kom upp igen. Och kollade idag på den äldre stolen att det fanns en kabel som sitter i nåt på ena skenan. Fick loss alla delar till detta, problemet nu var att det inte finns nåt fäste på den nya stolen att fästa sensorn i skenan.. Går det att flytta över hela den understa skenan? Lossade på två skruva underst och då kunde jag föra skenan fram och tillbaka men det är ju ett stopp inut. :/ Några idéer?Ursprungligen postat av Fredrik J
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Givaren registrerar stolens position och begränsar airbagen om man sitter väldigt när ratten. Gör du inte det så "stelopererar du helt enkelt sensorn och sätter i kabeln. Antingen ska det vara metal framför eller inte. Kolla på den gamla stolen när den står i din körposition. Vill du vara säker steloperar du sensorn som om stolen står längst fram.
Fredrik J
Du menar att jag ska klämma fast sensorn någonstanns på den nya stolen så långt fram som möjligt? Jag kan inte bara flytta över hela underedet när jag ändå måste ta isär allt?
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 13:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Jag menar att sensorn reagerar på en plåtbit framför den. Antingen fixerar man en plåtbit framför sensorn eller så ser man till att ingen finns där. Man kan på så vis välja vad sensorn ska tro om stolens position.
Till saken hör att den här sensorn främst är till för att inte obältade förare som sitter långt fram ska få stryk av airbagen, dvs det är inte jätteviktigt för en bältad person. Är man bältad har den mindre betydelse. Lagkravsdrivet i US.
Fredrik J
Hakar på även jag.
Jag har en 9-3 SC -08 import som saknar elvärme i stolarna samt elmanövrering.
Har köpt en komplett inredning från en Linear, med el på förarstolen samt elvärme i stolarna.
Jag hade tänkt att göra såhär:
Förarstolen: Plocka ut den befintliga stolen, ta av halvskinnklädseln, sätta på den på den "nya" stolen och montera in.
Dra den el som behövs för att stolen ska manövrera samt få el till stolsvärmen från nytt värmereglage i instrumentpanelen.
Funkar detta? Det verkar ju som att det är endel el att dra för att få stolen operativ samt värmen att funka, men det bör ju gå? någon som gjort liknande?
Passagerarstolen:
Dra av klädseln på befintlig stol. Lägga dit värmedynorna. Koppla el. På med klädseln igen.
Har sökt lite på nätet men inte hittat nåt bra kopplingsschema eller nån som gjort liknande. Vore bra att få gjort på semestern så man slipper att bli kall i rumpan på vintern
Saab 9-5 2,3t BioPower Vector Anniversary 60 SC-07
Saab 9-3 Aero TTiD SC -09
http://www.garaget.org/WhiteAeroGriffin
Här är den andra tråden som jag syftade på!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Jag har iaf fått bort min felkod. Byte hela skenan med kablar och kopplade ihop på nya stolen. Så nu funkar det kanon!
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002
Nu håller även jag på med detta och har en fråga. Tänkte börja med baksätet då det kändes lättast. Det gick snabbt att få loss sittdynan med hjälp av infon i WIS, men när jag skall dra loss ryggstöden misslyckas jag.
I WIS står det "Lyft upp 40%-ryggstödets ytterkant från sitt fäste."
Jag har lyft, och ryckt och dragit, men får inte loss det, vad gör jag för fel?
Bilen är en -09 SS
Edit: frugan hittade http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=5&t=334416 där sportsedan beskrev hur man gjorde, första delen loss nu.
Mercedes C350e -17
BMW 330i -18
Du tar bort dom båda på samma sätt.
STCS #7036 www.garaget.org/xpca - Saab 9-3 Aero 5D 2002