Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: jobba på lovad semester?

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 949

    Re: jobba på lovad semester?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Först och främst stort grattis till tillökningen!

    Beträffande semestern är det nog svårt att kräva något av chefen, där kan man inte tvinga honom till något.

    Däremot har du, tills barnet är 18månader, rätt till föräldraledighet när du vill så länge det inte är mer än tre perioder per år. Så om han inte vill ge dig semester är det bara att säga att du tar pappaledighet istället, det har du rätt till.

    Lite intressant läsning:
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

    Men oavsett vad du har rätt till och inte så skulle jag snabbt se mig om efter ett annat jobb om inte din chef kan visa förståelse för din situation, hur ska det då funka när du ska vara pappaledig eller vabba i framtiden? t jobb om inte din chef kan visa förståelse för din situation, hur ska det då funka när du ska vara pappaledig eller vabba i framtiden?

    Han måste säga till minst 2månader före innan han ska vara föräldrarledig.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: jobba på lovad semester?

    Ett problem med som kan uppstå är ju att man ställer sig på kant med chefen och sen blir jobbet inte så specielt roligt efter det.
    Varesig man har lagen på sin sida eller inte.
    Det kan ju vara värt att tänka på om man trivs på jobbet eller inte.

    Man bör nog fundera över hur man vill göra.

    Känns ju ändå som chefen varit ganska snäll med flyttade av semester hitan och ditan.

    Svårt att sätta sig in i det hela då olika företag och chefer ser på saker på ganska skiljda sätt, min nuvarande chef tycker jag ska jobba på min pappaledighet istället, skrattade åt honom och gick, går inte att ta honom på allvar så alla skiter i vad han säger typ.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: jobba på lovad semester?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Ett problem med som kan uppstå är ju att man ställer sig på kant med chefen och sen blir jobbet inte så specielt roligt efter det.
    Varesig man har lagen på sin sida eller inte.
    Det kan ju vara värt att tänka på om man trivs på jobbet eller inte.
    Där sätter du ju fingret på vad som enligt mig är den stora problematiken: En vettig chef borde ju visa förståelse för situationen och ge dig ledigt, oavsett regler - då gör ju han så att du trivs på ditt jobb och gärna stannar kvar.

    En korkad chef säger nej, gör dig sur och då trivs du inte på jobbbet. Om du då sätter hårt mot hårt och hittar någon regel som tvingar honom att ge dig ledigt så blir han sur på dig och vips så är en ond spiral igång som gör att du inte gillar din chef och han inte gillar dig. Har man en så dum chef så måste jobbet som sådant vara riktigt riktigt bra för att man inte ska överväga att byta till något annat...

    Jag fick ju själv min dotter 2 veckor för tidigt förra året och det ställde till det en hel del i projektet jag jobbade i - dessutom tog jag mina 10 pappadagar över 1a maj-helgen och kristihimmelfärdshelgen så jag var borta 15 dagar - men min chef gratulerade till dottern och sade att jag givetvis skulle vara hemma och ta det lungt i början, att familjen skulle komma före projektet. Det är ju sådant som gör att man idag trivs väldigt bra på arbetsplatsen... Att jag sedan tog 7 månader pappaledigt var inte heller något problem.

  4. #24
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: jobba på lovad semester?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Ett problem med som kan uppstå är ju att man ställer sig på kant med chefen och sen blir jobbet inte så specielt roligt efter det.
    Varesig man har lagen på sin sida eller inte.
    Det kan ju vara värt att tänka på om man trivs på jobbet eller inte.
    Där sätter du ju fingret på vad som enligt mig är den stora problematiken: En vettig chef borde ju visa förståelse för situationen och ge dig ledigt, oavsett regler - då gör ju han så att du trivs på ditt jobb och gärna stannar kvar.

    En korkad chef säger nej, gör dig sur och då trivs du inte på jobbbet. Om du då sätter hårt mot hårt och hittar någon regel som tvingar honom att ge dig ledigt så blir han sur på dig och vips så är en ond spiral igång som gör att du inte gillar din chef och han inte gillar dig. Har man en så dum chef så måste jobbet som sådant vara riktigt riktigt bra för att man inte ska överväga att byta till något annat...

    Jag fick ju själv min dotter 2 veckor för tidigt förra året och det ställde till det en hel del i projektet jag jobbade i - dessutom tog jag mina 10 pappadagar över 1a maj-helgen och kristihimmelfärdshelgen så jag var borta 15 dagar - men min chef gratulerade till dottern och sade att jag givetvis skulle vara hemma och ta det lungt i början, att familjen skulle komma före projektet. Det är ju sådant som gör att man idag trivs väldigt bra på arbetsplatsen... Att jag sedan tog 7 månader pappaledigt var inte heller något problem.

    där håller jag helt med dig.
    Men nu har jag inte en så klok chef, utan han ser bara sitt framför allt annat.

    men nu har det blivit så dåligt att flickvänen har gått in i någon jävla deprition, så skall till vc imorgon, och se, kanske hon blir sjukskriven, och då måste jag vara hemma,,
    säger han nä då, så bevisar det ju vilken skitstövel han är. och då har jag inte lust att jobba kvar för han, 1månads uppsägnings tid, pga inget kollektivavtal, och har jag 2 veckor pappa ledigt nu + jag har säkert någon sjukdom, så kommer man inte tillbaka alls.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: jobba på lovad semester?

    Jag vet inte vart jag fått det ifrån men jag är rätt så säker på att en arbetsgivare inte får neka semester om man har sagt till om det minst 2 veckor i förväg.

    Kortare tid än så så kan man bli nekad
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: jobba på lovad semester?

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    där håller jag helt med dig.
    Men nu har jag inte en så klok chef, utan han ser bara sitt framför allt annat.

    men nu har det blivit så dåligt att flickvänen har gått in i någon jävla deprition, så skall till vc imorgon, och se, kanske hon blir sjukskriven, och då måste jag vara hemma,,
    säger han nä då, så bevisar det ju vilken skitstövel han är. och då har jag inte lust att jobba kvar för han, 1månads uppsägnings tid, pga inget kollektivavtal, och har jag 2 veckor pappa ledigt nu + jag har säkert någon sjukdom, så kommer man inte tillbaka alls.
    Om ni kan få din flickvän sjukskriven (be gärna om ett läkarintyg), antingen p.g.a. fysiska men sedan kejsarsnittet eller p.g.a. förlossningsdepression (som för övrigt är vanligt förekommande) anses hon oförmögen att ta hand om ert barn och då har du rätt - utan varsel - att vara hemma för vård av barn. Det är samma "VAB" som när de ringer från dagis i framtiden och säger att du måste komma och hämta ditt barn som blivit sjukt. Det kan din arbetsgivare inte säga nej till.

    Jag var själv hemma ett par dagar under min frus mammaledighet när hon fick influensan och var sängliggande.

    Rent praktiskt sett går det till så att ni ringer försäkringskassan och sjukskriver din fru (inget läkarintyg krävs för de första 7 dagarna) och sedan begär du ut tillfällig föräldrapenning, även det från försäkringskassan.

  7. #27
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: jobba på lovad semester?

    det är löst tyvärr.


    flikkvänen ligger på intensiven väldigt dåligt skick :/
    ringde chefen och han sa att jag skulle vara hemma så länge jag behöver,

    Så det löste sig men på fel sett.. vill inte ha min flicka där
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: jobba på lovad semester?

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    det är löst tyvärr.


    flikkvänen ligger på intensiven väldigt dåligt skick :/
    ringde chefen och han sa att jag skulle vara hemma så länge jag behöver
    Va fan säger du?
    Hoppas hon frisknar till snart!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  9. #29
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: jobba på lovad semester?

    vet inte rikigt när detta löser sig,

    dom byttar plasman i blodet varje dag samt gör en dialys "rensarblodet" varje dag pga henes njurar har nästan helt slutat fungera, mm

    så det är verkligen inte bra


    tänk att man åker in till akuten och det som säger är att nä vi är inte oroliga för er, så här skall ni känna efter ett kejsarsnitt, och detta var i receptionen, och hon var lik blev, orkade inget mm,
    ringde ambulans dagen efter, då blir man nästa utskälld för att man skall bara ringa dom om man är sjuk tycker dom, för alla deras testar vissade att hon var bra, men vem som helt kunde se att hon mådde dåligt. så dom tog inte med henne, på kvällen körde vi till kk akut, där dom tog in henne direkt och det vissade sig att hon hade ett hb på 30 kanske inte säger er så mycket om ni inte jobbar inom vården, men det är väldigt dåligt,
    och nu ligger hon på intensiven, så allt förtroende för sjukvården är borta nu
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: jobba på lovad semester?

    skicka historian att aftonbladet, de gillar ju sånna grejer, har ju varit en del liknande storys där ju senaste tiden.

    Låter inget vidare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: jobba på lovad semester?

    Usch vad hemskt! Hoppas din flickvän återställer sig fort!

  12. #32
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: jobba på lovad semester?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    skicka historian att aftonbladet, de gillar ju sånna grejer, har ju varit en del liknande storys där ju senaste tiden.

    Låter inget vidare.

    sjukvården blir inte bättre pga aftonbladet får det :/ tyvärr så det tjänar inget till.


    Hon är på bättrings väg, men det är långgg väg kvar
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: jobba på lovad semester?

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    skicka historian att aftonbladet, de gillar ju sånna grejer, har ju varit en del liknande storys där ju senaste tiden.

    Låter inget vidare.

    sjukvården blir inte bättre pga aftonbladet får det :/ tyvärr så det tjänar inget till.
    Nja du får ju pengar för tipset, ju fler fall där de inte vill skicka ambulans som kommer ut i media påverkar säkert för att det inte ska hända andra.
    Så helt verkningslöst är det nog inte.

    Men det är klart, det händer ju inte undervrk över en natt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #34
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: jobba på lovad semester?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    skicka historian att aftonbladet, de gillar ju sånna grejer, har ju varit en del liknande storys där ju senaste tiden.

    Låter inget vidare.

    jag gjorde ändå som du sa. och skrev en liten historia om vad som hänt.
    jävlar vad man inte skall bråka med en jornalist.

    jag skrev inte ens mitt namn elller något. han hade bara min mail adress. men bara med det så hittade han vem jag är, min flikkvän. alla våra nr mm,
    han har även ringt runt till sjukhus,ambulans mm och skrivit en artikel som kommer publiseras snart, skall ta bild idag sen skall den komma ut,
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: jobba på lovad semester?

    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    skicka historian att aftonbladet, de gillar ju sånna grejer, har ju varit en del liknande storys där ju senaste tiden.

    Låter inget vidare.

    jag gjorde ändå som du sa. och skrev en liten historia om vad som hänt.
    jävlar vad man inte skall bråka med en jornalist.

    jag skrev inte ens mitt namn elller något. han hade bara min mail adress. men bara med det så hittade han vem jag är, min flikkvän. alla våra nr mm,
    han har även ringt runt till sjukhus,ambulans mm och skrivit en artikel som kommer publiseras snart, skall ta bild idag sen skall den komma ut,
    Ja, det är ju som sagt intressant, då det varit flera liknande fall.

    Det kanske inte hjälper dig personligen, men flera bäckar små med flera fel gör ju att det kanske påverkar så att man ser över rutiner osv, vilket är till fördel för andra i framtiden inte ska råka illa ut.

    Tycker det var helrätt gjort!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #36
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Jobba med F1
    Av Wigglo i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 22:21
  2. Jobba i Abu Dhabi
    Av Aceman67 i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 22:15
  3. Hur mycket jobba att byta kam?
    Av Johan.lithen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •