Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    36

    Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Hej!

    Jag har provat sökfunktionen men gått bet eftersom antal träffar blir flera tusen, att söka bara på HC gick inte. Mitt problem lyder så här:

    Har nyligen gjort 2 besök på SBP med ca 2 veckors mellanrum.
    För att underlätta spekulationer så lägger jag in så mycket fakta som möjligt, hoppas det inte blir tungläst bara..

    Vid besök 1 så fick jag för höga värden på följande: (max tillåtet)
    Co-: 0,6 (0,5)
    Co-2500: 0,9 (0,3)
    HC: 224 (100)
    Lambda var ok med 1,00

    Gick direkt på katalysatorn vilken visade sig vara bara skrot invändigt. En annan katalysator med kvalitetsklass A beställdes från skroten. Detta var en besvikelse men jag tar inte mer om detta innan jag och berörd skrot är färdiga med varandra, jag har kontaktat dem angående detta. Invändigt "såg" den ok ut iaf. Byte gjordes och sen var det dags igen.

    Besök 2.
    Co-: 0,1
    Co-2500: 0,3
    HC: 116, mycket bättre men alltså fortfarande för hög.
    Lambda ok med 1,01

    Bytet av katalysator hjälpte en del men det blev ändå inte bra. Jag vet ju inte i vilken utsträckning katten påverkar HC ?
    När testet inleddes så va värdena åt he... men efter att ha stått en stund på runt 2500 varv så kröp värdena neråt HC låg då på ca 60 tills gasen släpptes, då steg värdet direkt.

    Bilen har såvitt jag vet i stort sett stått sen 2006 tills jag köpte den i dec 2010 så den kan ju vara lite ringrostig...
    Luftfiltret är ett blått Speedparts, för bättre flöde och/eller sämre rening Detta ska väck eftersom jag anser att original är tryggast.
    Tempgivaren till styrdonet är ny.. vilket i sig inte är nån garanti men jag tänker inte gå på den i första läget.
    Backventilen till vevhusventilationen är ny och är samma som på 9-5
    Oljan är nybytt till Mobil Delvac XHP
    Tändstiften är nya.

    Spontant tänker jag på ventiltätningar, kolvringar eller nåt med vevhusventilationen. På besiktningsprotokoll från 2006 kan jag inte se nåt om avgasproblem så nu undrar jag vad som känns vettigast att gå på, är det nån som haft liknande fenomen??

    Tack på förhand
    //Stefan
    2 st Saab 96 2T -64. Saab 96 V4 -70 -73 -76. Saab 900i -91. Saab 900 LTT -90. Saab 9-5 Aero Kombi Aut -02.
    http://www.garaget.org/saab96-64

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Vilken motor är det? Den LTT 1990 som nämns i din profil?

    Först kolla alla slangar, det är mkt vakumslangar som kan bråka på en og900. Jag hade även kollat tändningen. Hur går bilen? Är det bra sug i den eller är den seg?

    Lambda sonden är inte helt ovanlig felkälla på dessa bilar numera, dom börjar bli till åren. Sen är det där med kat känsligt. Den du fick verkar ju ge väldigt mkt bättre värden. Jag kan ha fel, men när både CO och HC är för höga så kan det vara Katen som krånglar, något jag läste nån gång. Min gamla cabbe var lite seg ibland också och fick varmköras på BP varje gång, allt annat var i mkt bra skick på den. En ny kat senare så var allt 100% igen och den gick rakt igenom utan strul efter det. Den hade också stått mkt.

    Bilen du köpte kat ifrån kanske skrotades bla pga avgasvärdena - eller hur?
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    36

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Hej!

    Ja det är en OG900 LTT -90.. tanken att min nyköpta kat är bristfällig har funnits ett tag, jag såg ju när värdena skulle testas idag. Först efter en par 3 minuters varmkörning kom co ner under gränsvärdet. co2500 låg precis på gränsen så jag tror att nåt kan vara fel där. Det "luktar" heller inte katalysator om avgaserna.

    En annan grej jag kom att tänka på idag.. vevhusventilationen är ju ansluten före turbon. Jag lossade därför på anslutningen mot spjällhuset och kollade i röret mot turbon.. ingen olja eller smuts alls. Såg ju jättetrevligt ut men kan vara ett tecken på att vevhusventilationen är igensatt eftersom jag inbillar mig att vevhusgaserna bör avge smuts och olja på insidan röret, inte mycket men det bör åtminstone synas. Detta ska jag kolla bättre imorron.

    Nån blårök från avgasröret syns inte vare sig på tomgång, efter väg, eller om jag varvar på parkeringen. Jag kommer närmare och närmare en bristfällig katalysator men jag tror inte det är hela sanningen. Bilen går bra, väldigt bra tycker jag. Tvivlar inte alls på att alla hästar är med och drar. Noterad ikväll ett svagt knackande när man försiktigt drar på gasen från tomgång, ungefär som ett förbränningsknack. Jag ska kolla ner i tändstiftshålen om nån kolvtopp ser ovanligt renspolad ut, lite vatten försvinner också, ca 1 liter per tank så risken finns att toppackningen läcker eller toppen är spräckt.. det skulle kunna förklara en del.. när jag köpte bilen var den "pystrimmad" och det var det första jag tog bort.. jag är lite anti mot sånt.. toppen var också bytt så man börjar ju ana ett mönster.. Jag börjar tro att detta inte blir så lätt att få ordning på detta.
    2 st Saab 96 2T -64. Saab 96 V4 -70 -73 -76. Saab 900i -91. Saab 900 LTT -90. Saab 9-5 Aero Kombi Aut -02.
    http://www.garaget.org/saab96-64

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Om du bara vill få den igenom besiktningen för att felsöka därefter kan du testa tanka 10L E85 till en fulltank bensin (sånär som på 10L då såklart)... Det brukar avhjälpa en del för HC om jag fattat det hela rätt.

    Drar den någon olja?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Lite småkladdigt brukar det allt vara i rören pga vevhusventen ja. Har du kollat backventilen där? Sitter ju precis där den är ansluten på ventilkåpan. Kolla att pilen är åt rätt håll, från ventilkåpan ska det vara. Och sug gärna i den för att se om den öppnar alls? Om inte så är det ju en bra början där....

    Men 1 liter vatten per tank? Det är inte bra... Luktar topp-packning. Går den på alla 4 direkt vid start? Om inte så kan det ju vara ett problem. Min packning på en T16 nyligen var slut, men drog nästan inget vatten alls jag märkte. Om det drar så mkt som du säger så är det ju öken....
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    36

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Idag gjordes ett nytt försök på bilprovningen.
    Tankade 5 l E85 till dom ca 20 l bensin som fanns i tanken.
    Hade väl egentligen ingen förhoppning att detta skulle hjälpa men jag ville se vad som hände.

    Det som hände var att nu var alla värden fel, även lambda.
    Troligen hann inte styrdonet kompensera för E85 eftersom jag bara körde nån dryg mil före besiktningen så det är väl en sak i sig.

    Deremot så låg co tomgång på 1,3 vilket förvånar eftersom jag hade rätt stor procentandel sprit i tanken.. HC 190 ca..

    Varvar man upp sjunker både Co och HC, när gasen släpps åker värdena upp omedelbart.

    Vevhusventilationen är ok.

    Nu ligger nog felet i Motor, turbo eller kat..
    2 st Saab 96 2T -64. Saab 96 V4 -70 -73 -76. Saab 900i -91. Saab 900 LTT -90. Saab 9-5 Aero Kombi Aut -02.
    http://www.garaget.org/saab96-64

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Hann motor och katt komma upp ordentligt i temp på den korta biten då? Innan jag besiktigar brukar jag köra minst 5 mil motorväg och sen försöka timea bra så man inte står så länge utanför och väntar.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    36

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Jag hade kört en hel del före tankningen så allt var varmt, värmde även en del medans jag väntade på bes.
    Jag kommer inte från att nåt är fel, det jag gör är egentligen bara försök att kompensera för fel istället för att laga dom. Problemet är att hitta felet, finge jag bara bilen godkänd även om det är på marginalerna så har jag ett år på mej att leta.
    Eftersom HC krånglar så tror jag inte att felet bara ligger i katten.
    Bilen ryker inte alls, varken svart eller blått

    I helgen ska jag kompressionsprova och låna en katt som jag vet är ok. Funkar det inte då så är det motorn.

    Jag vet att katten tar Co.. men HC? Hur är det med det?
    2 st Saab 96 2T -64. Saab 96 V4 -70 -73 -76. Saab 900i -91. Saab 900 LTT -90. Saab 9-5 Aero Kombi Aut -02.
    http://www.garaget.org/saab96-64

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    5737

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Citat Ursprungligen postat av Stefan W
    Jag vet att katten tar Co.. men HC? Hur är det med det?
    Katten minskar halterna av CO, HC och NOx.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    http://www.autoshop101.com/forms/h56.pdf

    Där finns ganska mycket att läsa om du känner dig manad

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    36

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Tack för länken! Kanon!!

    Oxidation.. HC + CO + O2 = H2O och CO2

    Reduktion.. NOx + CO = N2 och CO2

    Där försvinner bl.a. HC såklart..
    Kvävet finns ju normalt i form av N2 liksom syret, vatten är ju också en stabil molekylbindning, vätebindning. o.s.v.
    Om jag har för högt CO och HC så är alltså CO2 lågt istället liksom H2O

    Då är nog min kat väck ändå eftersom jag aldrig sett nåt vatten i avgasröret.. som man ju brukar se på katalysatorbilar.. Ingen garanti men nu har jag lite att gå på..

    Jag ska prova en annan kat.. blir det bättre så ska skroten som sålde den "A-kvalitetsklassade" katalysatorn få ett telefonsamtal..

    Återkommer!!
    2 st Saab 96 2T -64. Saab 96 V4 -70 -73 -76. Saab 900i -91. Saab 900 LTT -90. Saab 9-5 Aero Kombi Aut -02.
    http://www.garaget.org/saab96-64

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Den är inte en smula orolig på tongång då?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    36

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Nej.. inte orolig, som jag bedömer det. Den vandrar lite men inte värre än nån annan bil.

    Jag har bytt batteri.. teoretiskt.. är det möjligt att batterispänningen dippar så mycket vid start att styrdonet nollställs.. och får s.a.s. börja om från början, det skulle kunna förklara en del men det är ett långskott..
    Batteriet var inte bra alls.
    2 st Saab 96 2T -64. Saab 96 V4 -70 -73 -76. Saab 900i -91. Saab 900 LTT -90. Saab 9-5 Aero Kombi Aut -02.
    http://www.garaget.org/saab96-64

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    36

    Re: Tacksam för tips. Saab 900OG För hög HC.

    Åkte in idag för att testa igen efter att ha bytt tändkablar och tempgivare. Allt är ännu sämre än förut. Nu åkte jag förutom HC - 224 även på Co2500 - 0,9

    Ryckte under testet ur vevhusventilationen utan resultat, så då kan jag räkna bort denna iaf.

    Har ikväll mätt lambdaregleringen.. pendlar mellan 0,2 - 0,6v vare sig jag varvar upp eller kör tomgång. Nu misstänker jag lambdasonden. VHB anger reglerspänning mellan 0 - 1v

    Räknar inte med några svar utan uppdaterar mest för att nån annan med samma problem ska kunna bli hjälpt av mina tester.
    2 st Saab 96 2T -64. Saab 96 V4 -70 -73 -76. Saab 900i -91. Saab 900 LTT -90. Saab 9-5 Aero Kombi Aut -02.
    http://www.garaget.org/saab96-64

Liknande ämnen

  1. Saab 95 Aero 02-05, tacksam för tips.
    Av Lagoona i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-07, 00:03
  2. Hög tomgång på 9000i TAcksam för tips.
    Av Perzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 11:17
  3. Koppling slirar! Tacksam för tips!
    Av Kozmo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •