Hej!
Jag har provat sökfunktionen men gått bet eftersom antal träffar blir flera tusen, att söka bara på HC gick inte. Mitt problem lyder så här:
Har nyligen gjort 2 besök på SBP med ca 2 veckors mellanrum.
För att underlätta spekulationer så lägger jag in så mycket fakta som möjligt, hoppas det inte blir tungläst bara..
Vid besök 1 så fick jag för höga värden på följande: (max tillåtet)
Co-: 0,6 (0,5)
Co-2500: 0,9 (0,3)
HC: 224 (100)
Lambda var ok med 1,00
Gick direkt på katalysatorn vilken visade sig vara bara skrot invändigt. En annan katalysator med kvalitetsklass A beställdes från skroten. Detta var en besvikelse men jag tar inte mer om detta innan jag och berörd skrot är färdiga med varandra, jag har kontaktat dem angående detta. Invändigt "såg" den ok ut iaf. Byte gjordes och sen var det dags igen.
Besök 2.
Co-: 0,1
Co-2500: 0,3
HC: 116, mycket bättre men alltså fortfarande för hög.
Lambda ok med 1,01
Bytet av katalysator hjälpte en del men det blev ändå inte bra. Jag vet ju inte i vilken utsträckning katten påverkar HC ?
När testet inleddes så va värdena åt he... men efter att ha stått en stund på runt 2500 varv så kröp värdena neråt HC låg då på ca 60 tills gasen släpptes, då steg värdet direkt.
Bilen har såvitt jag vet i stort sett stått sen 2006 tills jag köpte den i dec 2010 så den kan ju vara lite ringrostig...
Luftfiltret är ett blått Speedparts, för bättre flöde och/eller sämre rening Detta ska väck eftersom jag anser att original är tryggast.
Tempgivaren till styrdonet är ny.. vilket i sig inte är nån garanti men jag tänker inte gå på den i första läget.
Backventilen till vevhusventilationen är ny och är samma som på 9-5
Oljan är nybytt till Mobil Delvac XHP
Tändstiften är nya.
Spontant tänker jag på ventiltätningar, kolvringar eller nåt med vevhusventilationen. På besiktningsprotokoll från 2006 kan jag inte se nåt om avgasproblem så nu undrar jag vad som känns vettigast att gå på, är det nån som haft liknande fenomen??
Tack på förhand
//Stefan