Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Preems 98 oktan = 100 oktan?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Jag hörde ett rykte om att bensinen i Preems 98 oktans-pumpar egentligen är 100 oktan.
    De använder tydligen samma bensin som i Tyskland.

    Infon kommer från nån som känner en kille på Preems huvudkontor. (Långsökt, jag vet)

    Men, kan det verkligen stämma?
    Preem anger officiellt på sin hemsida att deras 98 oktaniga bensin innehåller 98,5 oktan.

    Nu när Shell har börjat blanda i 5% etanol i sin kära V-power (vilket numera bara har 98,2 oktan) så har jag börjat se mig om efter andra bensinleverantörer.
    BMW:ns soppapump gillar nämligen INTE etanol...
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Byt soppapump

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    eller sluta lyssna på rykten...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Byt soppapump
    Känns enklare att byta bensinbolag...



    Riktigt bra och informativa svar hittills...
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    orkar igentligen inte men men

    v-power inehåller inte 5 % etanol idagsläget framtiden säger jag inget om för övrigt så är det ST1 och inte shell som tillverkar v-power för den svenska marknaden

    enligt lag så får får det inte skilja mer än 0.5% +/- i oktantal från något bolag så om preem har 100oktan i sin 98 så är det olagligt ( dom följer inte standarden för sverige vad det gäller produckt spec etc

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    orkar igentligen inte men men

    v-power inehåller inte 5 % etanol idagsläget framtiden säger jag inget om för övrigt så är det ST1 och inte shell som tillverkar v-power för den svenska marknaden
    Enligt dem själva så började man blanda i 5% etanol from juni månad: http://www.shellstationer.se/product_info
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Byt soppapump
    Känns enklare att byta bensinbolag...
    Inte om man vill köra på etanol vilket ju borde vara det givna valet om du är ute efter ett garanterat högre oktantal.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Inte om man vill köra på etanol vilket ju borde vara det givna valet om du är ute efter ett garanterat högre oktantal.
    Etanolkonvertering? Nej tack.
    Jag är mer än nöjd med den nuvarande prestandan/effekten.

    Så, kan någon svara på ursprungsfrågan?
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    [quote=Big Tom RS4][quote="M frändberg":2te7nd9s]orkar igentligen inte men men

    v-power inehåller inte 5 % etanol idagsläget framtiden säger jag inget om för övrigt så är det ST1 och inte shell som tillverkar v-power för den svenska marknaden[/quote]

    Enligt dem själva så började man blanda i 5% etanol from juni månad: [url="http://www.shellstationer.se/product_info"]http://www.shellstationer.se/product_info[/url][/quote:2te7nd9s]


    hoppsan trodde vi skulle vänta med det tills sep men mycket kan hända när man går på semester.... oavsätt så tillverkas den inte av shell för shell finns inte i sverige längre som sagt...

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Inte om man vill köra på etanol vilket ju borde vara det givna valet om du är ute efter ett garanterat högre oktantal.
    Etanolkonvertering? Nej tack.
    Jag är mer än nöjd med den nuvarande prestandan/effekten.
    Ja, men då du inte var "nöjd" med oktantalet i V-power föreslog jag den enda säkerställda åtgärden (om man inte ska gå på rykten då givetvis) vilket torde vara E85 där du garanterat får högre oktantal.

    I övrigt kan jag tyvärr inte uttala mig om olika mackars soppa och avviker där med från diskussionen.

    Av nyfikenhet, off topic, hur kvalitetssäkras macksoppan? Och hur kan slutkonsumenten säkert veta att man faktiskt får 98 oktanigt bränsle om man tankar det och att man inte bara betalar X antal ören mer för "typ" 98 oktan?

    Må hända är jag ute i det blå, men känslan säger mig att typ V-power är ett ypperligt sätt att ta hutlöst mer betalt för ett bränsle som inte är mycket mer skiljt från vanlig 98-oktan.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    39

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Oktantalen stämmer på de olika oktanen. Och 98 kan du skilja från 95 på lukten. Och all Blyfri 95 och 98 innehåller upp till 5 % etanol beroende på leverantör. Ok som jag kör för har 5% i sin soppa. Dock håller dom på och ska introducera E10 nu. Vilket alltså har 10% etanol i sig. Detta kommer att bli den "nya" 95. Dock så kommer åtminståne 95 att finnas kvar för de äldre bilarna. Men detta är inte aktuellt än på ett år vad jag läst.
    __________________________________
    Saab 9-5 2.0T -02
    Saab 900T Coupé -97

  12. #12

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    låter långsökt att preem skulle ha rafenaderi i göteborg och lysekil och sen importera bensinen från tyskland?
    JAGUAR - spinner som en katt

  13. #13

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Det är väl snarare tvärt om, Preem exporterar väldigt stora mängder bensin - bl.a till USA

    tydligen är det väldigt ont om raffinaderikapacitet i världen, - speciellt i USA där man inte underhållit grejorna på många år och det börja vara väldigt nedkört överallt med allt större och mer långvariga driftstopp.

    När översvämmning, jordbävning och tornado stoppar ett eller flera raffinaderier i USA så har USA akuta problem med sin bränsleförsörjning och detta smittar på resten av världen med högre bensinpriser som resultat...

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av xxargs
    Det är väl snarare tvärt om, Preem exporterar väldigt stora mängder bensin - bl.a till USA

    tydligen är det väldigt ont om raffinaderikapacitet i världen, - speciellt i USA där man inte underhållit grejorna på många år och det börja vara väldigt nedkört överallt med allt större och mer långvariga driftstopp.

    När översvämmning, jordbävning och tornado stoppar ett eller flera raffinaderier i USA så har USA akuta problem med sin bränsleförsörjning och detta smittar på resten av världen med högre bensinpriser som resultat...

    ont om raffinaderier? det lägs ner flera varje år specielt dom sista 3 åren för att det inte är lönsamt och konsumtionen har minskat pga dom höga priserna.... shell stängde ner en mängd raffinaderier förra året

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    låter långsökt att preem skulle ha rafenaderi i göteborg och lysekil och sen importera bensinen från tyskland?
    Kanske framställer de bara 95 oktanig bensin där och tar 98 oktan från Tyskland?
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  16. #16
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Citat ST1 hemsida

    "
    Shell V-Power tar ett naturligt steg framåt och
    uppdateras med 5% etanolinblandning


    St1 Energy AB, som idag äger Shells stationsnät i Sverige, siktar på att bli den ledande producenten och leverantören av CO2-medveten energi och önskar därigenom bidra till en miljömässigt hållbar utveckling som en del av det globala arbetet mot klimatförändring. Som ett naturligt nästa steg i detta arbete kommer vi from juni månad att börja sälja Shell V-Power med 5% etanolinblandning.

    Shell V-Power fortsätter att vara en unik högprestanda produkt som uppfyller kraven för miljöklass 1 och är formulerad för att reducera friktionen i motorns inre, för att ge optimal prestanda. Bensinen innehåller tillsatsämnen som säkerställer att insprutningssystem och insugsventiler rengörs från beläggningar. Den skyddar också motorn mot korrosion."


    Inte ett ord om att produkten man nu säljer är en degradering för slutkund map det som försäljningsargumentet gått ut på sedan start, Dvs alla som inte kan gå in i tändmappen och fläska på för 5% etanol.

    Kanske ST1 tar upp linjen med den serviceinriktad approach för slutkund som Shell startade när de tog bort euroshell kortet, och ville man skulle ersätta det med ett som bara gäller Sverige. "För att förbättra servicen" som det hette.
    Gissar att detta hängde ihop med kreditgivarens vilkor, men när man trycker meddelandet tillsammans med en näve full av BS, och kladdar in i kundens ansikte och har mage att påstå att det förbättrar servicen blir man storögd.

    Tyckte väll stortysken tappat sista udden efter senaste tankningen (Tankar bara V-power), förklaringen kanske?
    Vad skall man tanka nu då om man inte vill ha etanol????

    Kom igen nu då Martin, ska det va så? Ska det vara så! svara då, skall det vara så?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    ST1 verkar ju köpa upp det mesta på marknaden så det är väl bara att vänja sig vid att de gör lite som de vill med grejerna ju mindre konkurrans det blir.
    St1 här i stan är iaf alltjämt dyrast, var igår 45öre skillnad mellan Preem och St1 på vanlig 95 oktan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    [quote=Big Tom RS4]
    Citat Ursprungligen postat av "99 då 9-5 nu, båda svarta":17drzh4a
    låter långsökt att preem skulle ha rafenaderi i göteborg och lysekil och sen importera bensinen från tyskland?
    Kanske framställer de bara 95 oktanig bensin där och tar 98 oktan från Tyskland?[/quote:17drzh4a]
    kanske det, men som lekman, tycker jag inte det låter så svårt att ställa om från 95 till 98 oktan på ett bensinrafenaderi
    JAGUAR - spinner som en katt

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    förstår inte vad du menar NP jag har euroshell kort

  20. #20
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Preems 98 oktan = 100 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    förstår inte vad du menar NP jag har euroshell kort
    Fy f**n, särbehandling. Detta blir bara värre och värre.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  2. 95 vs 98 oktan - vad ska jag åka på?
    Av Gaffer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 14:30
  3. 95-98-99 oktan ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 20:33
  4. 98 oktan vs 95 oktan + 5-10% E85
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 18:52
  5. 98 oktan?
    Av edh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •