Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Knasigt laddtryck och läckage genom AV NG900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Knasigt laddtryck och läckage genom AV NG900

    Har följande grejer monterade på min ng900 2.0T 1997:

    Mitsubishi TD0415T #5
    3" avgassystem med racekat
    EXD IC
    Viggenkoppling
    Anpassad programvara från Maptun Performance

    Har problem med laddtrycket. Vid fullgas svajjar det lätt, samt att rätt ofta när man ger fullt så drar den kraftigt ner på laddtrycket för att sedan öka igen. Hade liknande symptom med min gamla T25-turbo, men inte lika allvarliga.

    Upptäckte även två saker idag:
    Det läcker olja ur AV (luktar förvisso inte olja men brunt är det)
    Vakumslangen till AV är spröd och helt platt på mitten på tomgång

    Bilen blåryker aldrig och turbon var fräsch vid montering för ca 1,5 månader sedan. Nya packningar användes vid monteringen.

    Vad tusan kan vara fel? Skall byta AV-slangen imorgon men den kan väl inte ha nåt med oljan att göra?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 434

    Re: Knasigt laddtryck och läckage genom AV

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Vakumslangen till AV är spröd och helt platt på mitten på tomgång
    Den tunna slangen är inte bra (spröd) och utan att gå djupare skulle man byta den omgående.
    Den är direkt relaterat till turbotryck, ty din tryck går ut denna vägen från plenum.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    129

    Re: Knasigt laddtryck och läckage genom AV

    Har liknande fel på min. Och har bara 4 eller 5mm invändig diameter på slangar. Ska man ha grövre slangar ist?

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Knasigt laddtryck och läckage genom AV

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Vakumslangen till AV är spröd och helt platt på mitten på tomgång
    Den tunna slangen är inte bra (spröd) och utan att gå djupare skulle man byta den omgående.
    Den är direkt relaterat till turbotryck, ty din tryck går ut denna vägen från plenum.

    MVH George
    Upptäckte vid byte att den inte bara var spröd.. den var av vid plenum... Bytte den och noterade också onormalt mycket olja vid turbons anslutning till magnetventilen. Körde bilen och laddtrycket svajade något enormt! Skulle till flickvännen så jag orkade inte bry mig mer om det. Men nu när jag körde hem gasade jag friskt till och från i ca 5 mil, och bilen gick helt klockrent! Många, många fullgasrepor på både trean och fyran och den laddade perfekt och stabilt som tusan.

    Kom hem, öppnade huven. Noterade nu att magnetventilens slang nu var helt torr mot turbon. Under Avn fanns det olja som vanligt.

    Har en rätt grov slang från kobran till vevhusventilationen, och man kan se att det tränger fram olja där. Verkar alltså som att det sugs olja från vevhusventilationen. Nästa steg blir att lösa detta.

    En teori:
    Det kan inte vara så att det dras olja från vevhusventilationen, in i turbon och sedan till magnetventilen som gör att denne inte fungerar korrekt, och därmed svajjar laddtrycket?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Knasigt laddtryck och läckage genom AV

    Sådär, efter lite ytterligare funderande har jag nu kommit fram till orsaken till problemen.

    Det relativt orginal höga laddtrycket nya programmet ger gör att olja dras in genom slangen från turbon till vevhusventilationen. Detta för med sig olja genom turbon och in i motorn. Detta pressas ut genom AVn när gasspjället stängs. Det förklarar oljan i AVn. Efter vidare test har jag kommit fram till att bilen spikar på grund av oljan i insugsluften. Varför? Jo, eftersom laddtryckssvajjet bara förekommer när det är riktigt varmt ute och bilen har blivit rejält varmkörd. Vid varje fullgasrepa svajjar det mer och mer tills det tillslut begränsas helt ner till typ 0.4bar. Dvs styrsystemet skyddar motorn. På natten igår var det endast 14 grader ute och då gick bilen utan att spika.
    Tänkte lösa detta genom att montera en oljefälla från 9-3/9-5 som inköptes idag.

    För övrigt har jag bytt alla vakumslangar sen även slangen till mapsensorn sprack och orsakade minst sagt lustig motorgång med konstiga blickar från fotgängarna som följd...

    Återkommer när oljefällan är monterad samt om det löste problemen. Vet inte om någon läser allt detta, men det är nog bra för någon felsökare i framtiden...

    PS. Ersättandet av den skadade AV-slangen löste tidigare problem jag haft med instabilt laddtryck. Nålen ligger numera tokstabilt i laddtrycksmätaren. Trevligt!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Knasigt laddtryck och läckage genom AV *LÖST*

    Oljefällan fungerade. Ingen mer olja i insuget och bilen går felfritt.

    Tog inte lång tid innan fler problem dök upp dock...

    viewtopic.php?f=4&t=310331

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: Knasigt laddtryck och läckage genom AV *LÖST*

    Hejsan har haft samma bekymmer jag med med lite olja runt slangar o insug hur gjorde du med olje fällan o köpte du en färdig sats till tex saab 9-5 eller dylikt?
    Pma mig eller skriv gärna en rad här.Har en saab 900 1997 ombygd till 9-3 viggen
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Knasigt laddtryck och läckage genom AV *LÖST*

    Köpte endast oljefällan från 9-5 och monterade mellan inloppsrör och vevhus. Leder ut oljan till en petflaska undertill.

Liknande ämnen

  1. laddtrycksmätare visar knasigt?
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-27, 20:02
  2. Knasigt ljud vid gaspådrag
    Av Frusciante i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 21:47
  3. Läckage NG900-95
    Av holstanftw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 18:12
  4. [LÖST] Läckage i bagageutrymmet NG900/OG9-3
    Av Berner i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 10:42
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •