Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Map Tun vs Nordic

  1. #1

    Map Tun vs Nordic

    Hej, jag har en 9-3 Aero 02:a och såg att det fanns massa roligt trim till bilen.

    Jag tänkte mig isåfall steg 1 hos Map Tun eller Steg 2 som är det lägsta hos Nordic. då får man ju hyffsat mer effekt och de följande stegen ger ju inte så mycket mer på pappret iallafall efter det.

    Håller motorn med dessa trim? hur blir det med service, försäkring, bränsleförbrukningen?
    Känns ju lite skumt att beställa ett styrdon och skicka tillbaka org som ditter i bilen. är det lätt att bara trycka dit på plats eller bör man låta en mekaniker göra det?
    Är det ett orginal som man får av Map Tun som nån annan skickat in som det modifierat?
    Om styrdonet pajar som man satt i, vad kostar då ett nytt org?
    Ni som har ett sånt kit kan väl berätta lite mer om era erfarenheter, vad ni tycker om det?, skulle ni gjort om det idag?
    Slutligen, vilka ska man välja att vända sig till Nordic eller Map Tun?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218

    Re: Map Tun vs Nordic

    Citat Ursprungligen postat av nijetreluft
    Hej, jag har en 9-3 Aero 02:a och såg att det fanns massa roligt trim till bilen.

    Jag tänkte mig isåfall steg 1 hos Map Tun eller Steg 2 som är det lägsta hos Nordic. då får man ju hyffsat mer effekt och de följande stegen ger ju inte så mycket mer på pappret iallafall efter det.

    Håller motorn med dessa trim? hur blir det med service, försäkring, bränsleförbrukningen?
    Känns ju lite skumt att beställa ett styrdon och skicka tillbaka org som ditter i bilen. är det lätt att bara trycka dit på plats eller bör man låta en mekaniker göra det?
    Är det ett orginal som man får av Map Tun som nån annan skickat in som det modifierat?
    Om styrdonet pajar som man satt i, vad kostar då ett nytt org?
    Ni som har ett sånt kit kan väl berätta lite mer om era erfarenheter, vad ni tycker om det?, skulle ni gjort om det idag?
    Slutligen, vilka ska man välja att vända sig till Nordic eller Map Tun?
    Det jag skulle rekommendera dig till at göra är att ringa till resp. lev. och bilda dig en egen uppfattning. Man kan aldrig välja åt andra, du känner bäst själv vem som verkar vara bäst för just dig, tro mig!

    Att montera en styrbox själv torde inte vara ngt beskymmer, men ring till leverantörerna och hör efter så får du alltid bäst svar.

    Hoppas du blir nöjd med vad du väljer
    Mvh. Drutten

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Jag har Steg 1 från Maptun nu och kan inte säga att jag mäkt nån större ökning av bränsleförbrukning.
    Bor du i Väst Sverige eller skall hit nångång så kan du få en tur i min.
    Annars håller jag med ovanstående...

    M.v.h. Andreas J.

  4. #4
    Jag bor i Sthlm men tack för förtoendet, bränsleförbrukningen är inget jag lägger nån jätte prio på, bara bilen inte börjar dra 2 liter milen vid laglig körning. 1 dl mer per mil kan jag leva med.

    Andreas, är du nöjd med steg 1 ifrån Map Tun? blev det en markant skillnad?

  5. #5
    Jag får ta och ringa runt till det olika och fråga varför jag ska välja deras system framför någon annans.

    Men ni som har ett nått trimsystem ifrån bågon får gärna säga vad ni tycker om det, ni kanske jämfört det med någon som har motsvarande ifrån någon annan och vet vilket som funkade bäst

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Map Tun vs Nordic

    Citat Ursprungligen postat av nijetreluft
    Hej, jag har en 9-3 Aero 02:a och såg att det fanns massa roligt trim till bilen.

    Jag tänkte mig isåfall steg 1 hos Map Tun eller Steg 2 som är det lägsta hos Nordic. då får man ju hyffsat mer effekt och de följande stegen ger ju inte så mycket mer på pappret iallafall efter det.

    Håller motorn med dessa trim? hur blir det med service, försäkring, bränsleförbrukningen?
    Känns ju lite skumt att beställa ett styrdon och skicka tillbaka org som ditter i bilen. är det lätt att bara trycka dit på plats eller bör man låta en mekaniker göra det?
    Är det ett orginal som man får av Map Tun som nån annan skickat in som det modifierat?
    Om styrdonet pajar som man satt i, vad kostar då ett nytt org?
    Ni som har ett sånt kit kan väl berätta lite mer om era erfarenheter, vad ni tycker om det?, skulle ni gjort om det idag?
    Slutligen, vilka ska man välja att vända sig till Nordic eller Map Tun?
    Motorn håller utan problem. Växellådan är det väl värre med, men å andra sidan inte mycket värre än om du kör original. De mesta hänger på körstil. Det är inga problem att köra sönder lådan med original effekt heller.
    Om du ser till antalet trimmade bilar bland forumbesökarna så kan du trimma utan att behöva oroa dig något alls. Sköt bara service och låt bli att köra med hjulspinn så kommer du att få många underbara mil med bilen!

    Bränsleförbrukningen kommer att minska på låg och dellast, men om du gasar mycket så kommer den givetvis att öka.

    Försäkringen kommer inte att gälla om du ser till maskinskada, men i övrigt brukar det inte vara några problem.

    Som regel brukar du själv kunna byta styrenheten, även om det bästa är att köra till någon ÅF och få programmeringen utförd seriellt istället. Då behåller du din original box och ändrar bara själva mjukvaran. Samtidigt kan försäljaren på det viset testa bilen så allt är okej.

    Jag säger som de övriga, att slå en pling till någon av de ovan nämda och bilda dig en uppfattning.
    Personligen så hade jag valt Nordic, men smaken är ju olika. Oavsett vilken du väljer så är det en bra produkt du får.

    Lycka till!

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Prova sök på denna topic också

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/search.php

    Sök på
    trim
    steg
    nordic
    maptun
    bsr
    sqr

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av nijetreluft
    Andreas, är du nöjd med steg 1 ifrån Map Tun? blev det en markant skillnad?
    Jag är mycket nöjd, nu händer det lite saker när man trycker på gasen

    M.v.h. Andreas J.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232

    Re: Map Tun vs Nordic

    Citat Ursprungligen postat av nijetreluft
    Hej, jag har en 9-3 Aero 02:a och såg att det fanns massa roligt trim till bilen.

    Jag tänkte mig isåfall steg 1 hos Map Tun eller Steg 2 som är det lägsta hos Nordic. då får man ju hyffsat mer effekt och de följande stegen ger ju inte så mycket mer på pappret iallafall efter det.

    Håller motorn med dessa trim? hur blir det med service, försäkring, bränsleförbrukningen?
    Känns ju lite skumt att beställa ett styrdon och skicka tillbaka org som ditter i bilen. är det lätt att bara trycka dit på plats eller bör man låta en mekaniker göra det?
    Är det ett orginal som man får av Map Tun som nån annan skickat in som det modifierat?
    Om styrdonet pajar som man satt i, vad kostar då ett nytt org?
    Ni som har ett sånt kit kan väl berätta lite mer om era erfarenheter, vad ni tycker om det?, skulle ni gjort om det idag?
    Slutligen, vilka ska man välja att vända sig till Nordic eller Map tun?
    Ett ämne som är riktigt intressant för mig asså!

    Jag har tid inbokad den 4:e Maj! Då blir det steg 1 från Maptun till min 9-3 aero -01.

    Detta beslut har tagits efter mycket forskning och telefonsamtal. Jag tycker (som många redan skrivit) att det bästa är att du själv ringer runt till dom olika leverantörerna och snackar med dom angående dina önskemål. Vara sig du väljer Maptun eller Nordic så blir det nog kanon. Båda är mig enligt klockrena och ställer upp. Har mest talat med dom i telefon men eftersom jag ringt flera ggr ena gången med ännu dummare frågor än förra, och dom har alltid haft tid och ideer och förslag.

    En annnan sak, jag tycker att om du kan åka med bilen till leverantören och byta box där, är detta att föredra. Du provkör dom bilen och säkerhetställer att allt är okej. Vissa fel blir nämligen inte tydliga förens men trimmar, kan tex vara att man får byta stift, tändkasset etc...

    Lycka till med ditt val!

    //Mackan "snart maptun steg 1"
    9-3 AERO Coupé steg 1

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av nijetreluft
    Andreas, är du nöjd med steg 1 ifrån Map Tun? blev det en markant skillnad?
    Jag är mycket nöjd, nu händer det lite saker när man trycker på gasen

    M.v.h. Andreas J.
    Precis det jag ville höra!

    //Mackan "snart maptun steg 1"
    9-3 AERO Coupé steg 1

  11. #11

    Re: Map Tun vs Nordic

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av nijetreluft
    Hej, jag har en 9-3 Aero 02:a och såg att det fanns massa roligt trim till bilen.

    Jag tänkte mig isåfall steg 1 hos Map Tun eller Steg 2 som är det lägsta hos Nordic. då får man ju hyffsat mer effekt och de följande stegen ger ju inte så mycket mer på pappret iallafall efter det.

    Håller motorn med dessa trim? hur blir det med service, försäkring, bränsleförbrukningen?
    Känns ju lite skumt att beställa ett styrdon och skicka tillbaka org som ditter i bilen. är det lätt att bara trycka dit på plats eller bör man låta en mekaniker göra det?
    Är det ett orginal som man får av Map Tun som nån annan skickat in som det modifierat?
    Om styrdonet pajar som man satt i, vad kostar då ett nytt org?
    Ni som har ett sånt kit kan väl berätta lite mer om era erfarenheter, vad ni tycker om det?, skulle ni gjort om det idag?
    Slutligen, vilka ska man välja att vända sig till Nordic eller Map Tun?
    Motorn håller utan problem. Växellådan är det väl värre med, men å andra sidan inte mycket värre än om du kör original. De mesta hänger på körstil. Det är inga problem att köra sönder lådan med original effekt heller.
    Om du ser till antalet trimmade bilar bland forumbesökarna så kan du trimma utan att behöva oroa dig något alls. Sköt bara service och låt bli att köra med hjulspinn så kommer du att få många underbara mil med bilen!

    Bränsleförbrukningen kommer att minska på låg och dellast, men om du gasar mycket så kommer den givetvis att öka.

    Försäkringen kommer inte att gälla om du ser till maskinskada, men i övrigt brukar det inte vara några problem.

    Som regel brukar du själv kunna byta styrenheten, även om det bästa är att köra till någon ÅF och få programmeringen utförd seriellt istället. Då behåller du din original box och ändrar bara själva mjukvaran. Samtidigt kan försäljaren på det viset testa bilen så allt är okej.

    Jag säger som de övriga, att slå en pling till någon av de ovan nämda och bilda dig en uppfattning.
    Personligen så hade jag valt Nordic, men smaken är ju olika. Oavsett vilken du väljer så är det en bra produkt du får.

    Lycka till!

    Mvh Stoffe
    Håller med Stoffe.

    Körde min ganska långt och kör ganska hårt.
    Motorn är bra om man byter olja ofta och inte fis-kör så mkt...
    Vxl-lådan på min funkade även den felfritt, även de sista 4000 milen
    med 320hk/480Nm.
    Viggenkoppling kan komma att behövas.

    Jag hade satsat på att byta till ett fullflödessystem om du går över
    250hk.


    Personligen hade jag också valt Nordic. För kunskapen, serviceandan,
    den för mig ovärdeliga verkstaden och kunskaperna det för med sig hos
    Robban, Danne, Rolf och Sasse ( nåväl... ). Samt körbarheten och moset!

    Maptun är det enda alternativet jag kan tänka mig om jag inte valt
    Nordic.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Eller hur va det med Aftonbladet vs. Expressen ??


    Här kommer du bara att få lovord från "sin egen leverantör" om du förstår vad jag menar. (Hoppas vi slipper pajkastning)

    Jag tror du kan vara lugn när det gäller valet oavsett vilken du väjer men värdesätt gärna det de olika leverantörerna kan erbjuda just dig och ditt behov, Behöver du närhet? Telefon tid? Mer delar?


    Och för att citera DrBoost "App app app, nu får jag sätta upp ett varningen finger, Bishops Finger.... "

    Du är på väg ner till oss andra i trimträsket
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. BSR vs Nordic
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:45
  2. 9-5 Nordic -99
    Av hygglo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 17:02
  3. BSR vs Nordic E85
    Av Tjurnacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 17:15
  4. BSR vs. Nordic?
    Av Cheffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 08:56
  5. Nordic lr BSR
    Av Rantasami i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •